Hjälp, bantning?

Sv: Hjälp, bantning?

Det var som jag sa: Han har tappar muskler ;)
Eftersom vi inte har någon sadel som passar honom så är det svårt att arbeta honom ordentligt, men han går betydligt bättre barbacka än med (ej passande) sadel.
Sadeln han hade innan hindrade honom från att muskla sig i ryggen så nu försöker jag bygga upp rygg och bakmuskler igen..
Några bra idèer på vad man kan göra för att träna upp rygg och bak ?

Vi har tyvärr inte kunnat göra några analyser eftersom vi inte har ett stort parti hemma..

Hur kommer det sig då att du i första inlägget skrev att silaget är "väldigt proteinrikt"? :confused: Det kan du ju inte veta utan analys.

Joo.. jag skulle gärna minska på fodret men jag har lagt märke till att han har tappat muskler och då behöver han väl fodret för att kunna muskla upp igen? Tränar honom ganska hårt så jag undrar ju vrf han tappar muskler :crazy:

LÄTT! För att erat silage inte alls är proteinRIKT utan proteinFATTIGT - med stor sannolikhet. Därför tappar han nu muskler.
Då hjälper det inte att du ger honom energirika kraftfoder som t ex havre och betfor. Du ska istället börja ge honom t ex Groov 125 och/eller lusern. I ditt fall, då hästen ändå äter så mkt grovfoder, skulle jag välja det förstnämnda (Grooven) och börja ge 1kg om dagen och bara lägga till 1dl mineraler på det (det som finns i 1kg Groov täcker INTE hans mineralbehov) och inget mer (ingen betfor eller havre eller så).

Av de nya bilderna att bedöma är han INTE överviktig - bara lite bukig och muskelfattig. Om han musklar sig bättre på överlinjen (rygg, kors) så kommer det se mer proportioneligt och korrekt ut.

Behöver fler ögon då jag nog är hemma blind. Jag tycker stoet är bukigt och börjat ge lucern men bla stallägaren tycker att det absolut inte behövs då hon är så fet.

Herregud, denna lilla (söta) ponnyn är INTE fet! Den är i normal HULL men är muskelfattig, lite bukig och glanslös i pälsen. Jag skulle tippa på proteinbrist och möjligen kanske också B-vit brist.

Jag skulle göra som du tänkt - börja med LUSERN minst 1kg/dag (ingen fara att ge det, det är grovfoder, bara du börjar lite försiktigt) och tillsätta extra B-vitaminer. (givetvis även mineraler men DET ger du väl redan)

Eller har du analys på det höet du ska ge henne? För då är det förstås bättre att kolla på värdena och se vad som behövs. Kanske inte lusern behövs? Det kanske redan är proteinrikt det höet?

Ska få analysen av stallägaren och då kan jag räkna ut ordentligt. Hon hade för sig att det var 40 i smb rp och de får ca 10kg per häst (lösdrift så svårt att säga exakt)

Har gett stoet (en islänning på 133cm och ca 405kg) ca 0,5dl linfröolja men märkt att det inte räckt när hon börjat sättas igång. Om man ser på de första kortet så är hon blank och fin när hon stod på fri tillgång (dock fet) och mineraler +lite linfröolja.

Skönt att höra fleras åsikter då man trots allt pysslat med hästar i över 15år undrar om man blivit helt dum när de övriga i stallet tycker hon enbart är fet.

LÄTT! För att erat silage inte alls är proteinRIKT utan proteinFATTIGT - med stor sannolikhet. Därför tappar han nu muskler.
Då hjälper det inte att du ger honom energirika kraftfoder som t ex havre och betfor. Du ska istället börja ge honom t ex Groov 125 och/eller lusern. I ditt fall, då hästen ändå äter så mkt grovfoder, skulle jag välja det förstnämnda (Grooven) och börja ge 1kg om dagen och bara lägga till 1dl mineraler på det (det som finns i 1kg Groov täcker INTE hans mineralbehov) och inget mer (ingen betfor eller havre eller så).

Av de nya bilderna att bedöma är han INTE överviktig - bara lite bukig och muskelfattig. Om han musklar sig bättre på överlinjen (rygg, kors) så kommer det se mer proportioneligt och korrekt ut.

Som sagt så har jag ingen passande sadel just nu så det är svårt att muskla upp ryggen på honom, men jag kämpar för fullt ;)

Så jag ska allså öka fodret till honom? Måste övertala min pappa ( som tror att han vet allt om hästar, när han i själva verket inte kan mkt alls :mad: ) att köpa annat foder då, vet inte om det blir lätt att övertala men man får väl räkna med en och annan utskällning för att "Vito absolut inte behöver mer foder" :(

En sak undrar jag bara: Varför ska jag ge honom ett avelsfoder?

Prova att ge kraft groov istället för den varianten du ger nu. Det innehåller mer protein. Alternativt lussern.

Som sagt så har jag ingen passande sadel just nu så det är svårt att muskla upp ryggen på honom, men jag kämpar för fullt ;)

Så jag ska allså öka fodret till honom? Måste övertala min pappa ( som tror att han vet allt om hästar, när han i själva verket inte kan mkt alls :mad: ) att köpa annat foder då, vet inte om det blir lätt att övertala men man får väl räkna med en och annan utskällning för att "Vito absolut inte behöver mer foder" :(

En sak undrar jag bara: Varför ska jag ge honom ett avelsfoder?

Groov är inte endast ett avelsfoder...utan ett proteinrikt kraftfoder som man med fördel ger till dräktiga/digivande ston och hästar som behöver mer protein allmännt. Inte för att var elak nu men det är nog inte bara pappa som inte vet allt... men vi frågar för att lära oss. ;)
Kan tänka mig att groov skulle funka super till alla andra hästar oxå istället för krafft grund. Lider en av proteinbrist lär nog alla andra göra det också. Som du skrev tidigare så behövde dom gå upp i vikt visst..? Använd det som argument när du ska övertala pappa i foderbyte...

Sen måste jag säga som Milly din häst är inte tjock. Bukig men inte tjock. Lyssna på Milly, Milly vet vad Milly pratar om.

Bara en tanke angående vad du kan säga till din pappa ;)

"Pappa, Vito har tappat mycket muskler på senaste och jag vill byta ut havren och Grunden till ett foder som gynnar muskelbyggandet bättre, tex lusern eller Krafft Groov 125" kanske? för att bygga muskler krävs protein som är cellens byggstenar.

Fast jag tycker inte din häst såg värst fet ut alls på korten! Fluffig vinterpäls, lite fyllig mage kanske (stor buk) men det behöver inte bero på proteinbrist om de inte är kantiga i övrigt, revbenen väl framme och överlinjen dålig, de kan mycket väl få lite stor buk när de äter många kilo grovfoder om dagen, eftersom i buken där neråt ligger tarmarna och där "förvaras" ju hösilaget medans det bearbetas och bryts ned.
Hellre lite buk och en lycklighäst på fri tillgång, än en slank häst som alltid är hungrig... (stor buk och fetma är inte samma sak!)

Lycka till med träningen och tävlandet i sommar!
Försök få till en ny sadel nu, för inte hopp och dressyrtränar du väl barbacka??

Nääe.. jag hopp- och dressyrtränar inte barbacka ;)
Ska tvinga pappa att köpa det. Är själv inte så bra på foder som Bubbaz skrev, men det är tur att man kan få råd av andra :D
Jag blev nämligen lite fundersam när jag kollade in på kraffts hemsida för att kolla vad det va för foder och hittade det på avelsfoder..
Funderar även att köpa ett fodertillskott, något tips på vad som kan vara lämpligt till min häst?

Tror du ska lugna dig med fodertillskotten. Börja med att byta ut ALLT kraftfoder, i lagom takt inte tvär byta ;) , mot krafft Groov och ge mineraler o se vart det leder, kan ju ta några veckor innan resultat syns. Tror inte du behöver mer fodertillskott de är mest att kasta pengarna i sjön om hästen inte har något behov av det. Det ska vara B-vitamin nu så här i pällsfällningstider..

Sen måste jag säga vad kul det är att se en häst som tränas så pass som din gör. Att du har honom på lösdrift o fri tillgång och dessutom verkar han inte varit direkt övertäckad med täcken i vinter heller, har ganska bra med päls. Blir bara så glad när jag ser hästar som tränar för att tävlas som får ha det så bra!

Äh ston som fått föl får lätt den formen på magen så fort de blir det minsta runda. Beroende på vad hon käkar nu kan kanske lite mer protein och träning göra henne mer slank och fast, men ingen fara på taket skulle jag säga. Bättre att alltid ta det lite lugnt med foderbyten och igångsättning.

Vad extra pjoskig man blivit när man bara har en häst. De har passerat över 50 hästar genom åren men nu beter man sig som jag vet inte vad så fort det är det minsta lilla :rofl: . Får skylla på att jag är sjukpensionär och har för mkt tid :d

Ja men det blir lätt så:smirk: jag däremot har min första helt egna nu, har ridit andra sedan jag var tre och varit halvfodervärd åt en häst mer eller mindre sen jag var sex. har ridit många andra hästar under åren också. Nu för första gången stöter jag på problemet med en för smal häst.:o

Hon har legat en bra bit över tabellvärden med både protein och energintag, men ändå är hon smal som en sticka och samtidigt het som en tok. Har kollat mask, får inget havrebaserat käk.

Har fått tänka om helt i allt jag trodde jag visste om foder. Nu börjar jag se en vändning åt det positiva hållet tycker jag, men ser fram emot att gröngräset kommer. Enl vet är hon ju i fint hull, men veterinärer verkar ha lite annan syn på saken än vi ryttare. Jag vill aldrig kunna skymta några revben på ett kallblod:crazy: . men blank o fin är hon iaf. Och väldigt rörlig i hagen så att säga.

Att han är muskelfattig beror inte på DET så mycker utan på att han förmodligen har proteinbrist (fel foder). Det är klart att han har svårare att sätta muskler just på RYGGEN om han tränas med dåligt sittande sadel men det påverkar inte HELA kroppen.

Så jag ska allså öka fodret till honom?

Njae. Du ska bara byta ut havren och betforen mot ett annat foder - Krafft Groov 125.
OM din pappa absolut inte går med på att köpa Grooven så skulle du kunna fortsätta ge havre och tillsätta SOJAMJÖL på det - det kanske din pappa hellre köper eftesom det blir billigare?
I så fall kan du ge 0.5kg havre och 300g soja per dag. (men börja MYCKET försiktigt med sojan - ett par matskedar första dagarna och sen trappar du uppåt under minst 2-3veckors tid)

En sak undrar jag bara: Varför ska jag ge honom ett avelsfoder

Suck (inte menat till dig personligen utan mest allmänt suckande). Inget foder är ENBART ett avelsfoder eller vad det nu än STÅR på förpackningen att det är. Vad de olika fodersorterna passar till beror på vad man behöver tillsätta i foderstaten.
Att det på t ex Groov står att det är ett "avelsfoder" är för att Krafft utgår alltid från ett grovfoder med "normalvärden" och DÅ passar Grooven bäst till avelsdjur som har ett högre proteinbehov än en "normal" vuxen häst.

Senast ändrad:

Tror du ska lugna dig med fodertillskotten. Börja med att byta ut ALLT kraftfoder, i lagom takt inte tvär byta ;) , mot krafft Groov och ge mineraler o se vart det leder, kan ju ta några veckor innan resultat syns. Tror inte du behöver mer fodertillskott de är mest att kasta pengarna i sjön om hästen inte har något behov av det. Det ska vara B-vitamin nu så här i pällsfällningstider..

Okej.. Har pratat med min tränare och hon sa att han kanske inte hade så mkt proteinbrist då han är glansig i pälsen, men annars så kunde jag lägga till lite Lusern i hans foder och ta bort betforen..
Vet att det var någon som nämnde Lusern tidigare i tråden så.. Har nämligen en "bal" hemma med Lusern Hackat strå som gamlingarna får av, Kan prova med sånt till Vito ;) Är ju onödigt att köpa ett helt nytt foder när man ändå har Lusern hemma :D

Sen måste jag säga vad kul det är att se en häst som tränas så pass som din gör. Att du har honom på lösdrift o fri tillgång och dessutom verkar han inte varit direkt övertäckad med täcken i vinter heller, har ganska bra med päls. Blir bara så glad när jag ser hästar som tränar för att tävlas som får ha det så bra!

Roligt att du tkr det :) Måste erkänna att han har haft täcke på sig i vinter för att inte få en nallebjörn, men tog av det nyligen för att han ska kunna fälla vinterpälsen..

Trivs med att ha honom på lösdrift eftersom dom inte brukar få några ovanor som krubbitning, vävning, luftsnappning m.m.
Men inte alltid bra med fri tillgång till mat, som du kanske förstår :D

Okej.. Har pratat med min tränare och hon sa att han kanske inte hade så mkt proteinbrist då han är glansig i pälsen, men annars så kunde jag lägga till lite Lusern i hans foder och ta bort betforen..

Ja så kan du göra! Det är jättebra med lusern men innehåller något mindre protein. Ge minst 1kg om dagen för att det ska ge effekt. Men, som din tränare sa, ta bort lika mycket kraftfoder som du lägger till lusern - annars blir det en massa extra energi ("kalorier") i foderstaten och DET kanske han INTE behöver om han nu är något rund och går på fri tillgång?

Tack :) Men tar jag bort betforen så tar jag bara bort ½ Liter (det är allt betfor han får) så då måste jag nog ta bort havren oxå isåfall för att kunna ta bort lika mkt mat som jag lägger till :angel:

Som du kanske förstår så väger vi inte maten utan ger i Litermått ;) Men jag brukar räkna att en liter är vanligtvis ungefär ett kilo.. Men hur mkt i Volym tänkte du dig när du säger ett kilo?

Tack :) Men tar jag bort betforen så tar jag bara bort ½ Liter (det är allt betfor han får) så då måste jag nog ta bort havren oxå isåfall för att kunna ta bort lika mkt mat som jag lägger till :angel:

Som du kanske förstår så väger vi inte maten utan ger i Litermått ;) Men jag brukar räkna att en liter är vanligtvis ungefär ett kilo.. Men hur mkt i Volym tänkte du dig när du säger ett kilo?

En liter är oftast långt ifrån ett KILO! Väldigt olika också för olika fodersorter - stor skillnad mellan framförallt havre och betfor.
Tror att 1 liter betfor är ca 250gram och 1 liter helhavre är ca 500gram, lite mindre för krossat.
Pellets väger kring 600-800gram per liter.

Så aj du behöver definitivt ta bort nåt mer än bara betforen. Och lusernet ska du VÄGA för att få rätt mängd (1kg minst).

Okej, men han kan inte bara ha Lusern och Mineraler då? eftersom han bara får en halvliter havre, en halv liter betfor och en halv liter pellets + mineraler?

Liknande trådar

Foder & Strö Hur lite mat kan man egentligen ge en häst? Min häst är rejält överviktig:o Så har han varit en bra tag, iaf sen i vintras men då...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 226
Senast: alpha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V