Hjälp, bantning?

Ewelina

Trådstartare
Har en riktig tjockis hemma, vet inte riktigt vad vi ska göra för vi har ägt honom i 3år nu och han är ändå lika fet även om vi har sänkt foderstaten och motinerat honom mer.. :( Så nu j*vlar är det dags att det händer något :devil:

Han är en halvblodskorsning, 11år, rids ganska hårt och ska börja tävlas till sommaren. Han är ganska svankryggig och har för tillfället ingen passande sadel (så det blir ofta barbacka).. Vill som sagt få ordning på vikten men eftersom han går med 4st andra hästar som har svårt att gå upp i vikt så har han fri tillgång till grovfoder ( just nu hösilage (hög proteinhalt :mad: ) som han gärna står och mumsar på hela dagarna. han får ca en halvliter av havre, uppblött betfor och pellets (Krafft Grund) och så en dl mineraler.

Har läst i dom enstaka trådar som jag hittat om just övervikt att det kan vara för lite foder :crazy: Vill hellst inte ge honom mer men skulle det bli nödvändigt så..

Igår när jag skulle borsta bort vinterpäls (gummiskrapa) så var det "tjockt" precis vid sadelgjords staden och längre bak så kände man revbenen om man tog i lite så jag undrar om han verkligen är så fet :crazy: Kanske vitaminbrist? För lite(!) foder? Mer motion? Snälla, hjälp mig med detta!! :(

Hans väldigt svankiga rygg:
Vito001.jpg

Magen framifrån :rofl:

vitoochplutten31-1.jpg

Sv: Hjälp, bantning?

det är förmodsligen fodermängden som gör hästen bukig..
det tar 33 timmar för foder att gå från munnen till andra änden av systemet.. så konstans har hästen ca 1½ dags foder i magen.. trycker din häst i sig 15 kg silage per dag så är det bara att mäta med ögonmått på 22-23 kg silage, så mycket finns inuti hästen..

kan du begränsa grovfodret till honom på något vis? t.ex med greenguard eller så? för hästen kommer att överleva galant på en lite mindre giva grovfoder även fast det är tungt att begränsa det..

Hmm.. vet inte riktigt om man kan begränsa på annat sätt än greenguard, kan ju alltid ställa honom i en annan hage några timmar om dagen men då får han stå ensam :crazy: Kan inte ge honom hö heller, han har blivit bortskämd med hösilage så han vägrar att äta hö ;)

Har hört att vissa betesreglerare inte är så bra, skaver, hindrar dom från att dricka m.m något bra tips på en?

Blank och fin var han iaf:)

Men han skulle väl kunna stå enammen några timmar om dagen?
Har du en hage nära de andra så han ser dom iaf?

Fast då kanske han "hetsäter" när han kommer tillbaka till det serverade fatet:crazy:

Svårt...

Nattetid då? Kanske han bara kan få halm att äta på natten.

Våra går på lösdrift.. Har bara 4 boxar men 7 hästar (bara 3 är våra) Tror du har rätt i att han kanske skulle hetsäta, dessutom så har jag ju skolan så jag är hemmifrån mellan 7-16 :crazy: sen rider jag så fort jag kommer hem så när kl är ca 18 så är jag klar och då är det inte så stor mening med att låta honom stå inne.
Tror inte att han skulle äta halmen eftersom han är så bortskämd med hösilage som han tkr är mkt godare :angel: Han äter inte hö iaf ;)

Ok, lösdrift.
Ja då stöp ju den tanken;)

Men om det är 7 hästar, är alla andra smala och i behov av fri tillgång?
Annars skulle han kanske stå med den näst tjocka hästen:idea: i en egen hage.
Där skulle ju dom kunna vara tills du kommer från skolan då.
Man kan ju ge dom mycket men ändå inte samma som fri tillgång.

Hmm.. Möjligtvis våran 2åriga tinkerhingst, men jag vet hur mkt mat han behöver för att muskla upp sig (ser ut som f*n just nu) ;) Kan ju alltid försöka snacka med farsan.. Dom andra hästarna är smala och har fullt behov av fri tillgång :crazy: (Två distanshästar, en travare, ett gammalt halvblod, 26 årig b-ponny och så tinkerhingsten då) :(
Va jobbig jag känner mig :angel:

Det ser inte ut att vara aktuella bilder det där - iaf inte den nedersta? Den ser ut att va från förra sommaren.
Ta nya bilder på hela honom både från sidan och framifrån/bakifrån så vi kan lättare bedöma på vilket sätt han ev.är överviktig (för han kan "bara" ha stor buk också pga allt grovfoder).

För övrigt så undrar jag varför ni ger honom KRAFTFODER?! Ge bara ett par dl i så fall (betfor kanske) som du kan blanda mineralerna i.
Det finns ingen anledning att ge kraftfoder när hästen redan är för rund och erat silage har bra värden.

Den största boven är väl dock att han får detta kraftiga silage i obegränsade mängder. Så vill du han ska gå ner måste DET ändras på.

Ska ta nya bilder idag, vill helst inte minska mer på fodret eftersom han tränas hårt.. ;)

blir han slö om han inte får kraftfodret?

Ska ta nya bilder idag, vill helst inte minska mer på fodret eftersom han tränas hårt.. ;)

Där gör du fel. Han behöver inte kraftfodret bara för att han tränas hårt. Kraftfoder ger man när grovfodret inte räcker till att hålla hästen i normalt hull och/eller bra muskulatur - och uppenbarligen räcker erat grovfoder gott och väl! Då finns det ingen anledning att ge kraftfoder. DET är FAKTUM och vill du inte sluta ens med DET så får du helt enkelt stå ut med en överviktig häst.
Men som sagt - det finns inga genvägar på något sätt, faktum är att ni måste ändra hans grovfodergiva på något sätt. Det är ändå DET som är den STÖRSTA boven i det här fallet, tror jag. För han får väl max 1kg kraftfoder TOTALT (med allting) per dag? Du angav aldrig riktigt hur mkt kraftfoder han får förutom "en halvliter havre".

Skulle ta bort havren och betforn, eftersom han redan är tjock behöver han ju inte det, Har ingenting med hur hårt han tränas. Så mycket hös som han iaf äter, med bra värden, är troligen hans energi och protein behov täckt av grovfodret.
Steg två är att minska tillgången på hösilage. Förstår att det är svårt...

Hur ser analysen ut på hösilaget?

Vi har tyvärr inte kunnat göra några analyser eftersom vi inte har ett stort parti hemma..

Joo.. jag skulle gärna minska på fodret men jag har lagt märke till att han har tappat muskler och då behöver han väl fodret för att kunna muskla upp igen? Tränar honom ganska hårt så jag undrar ju vrf han tappar muskler :crazy:
Har iaf tagit lite bilder:

Vito016.jpg

Här ser ni deras matförråd oxå (fast det är nästan tomt)
Vito015.jpg

Vito018.jpg

Vito019.jpg

Jag är ingen expert men tycker det ser ut som han bara har bukfylla.

Tror inte det är så bra värden på grovfodret faktiskt.
Som du själv säger så tappar han muskler trots att han går på fri tillgång och så speciellt mycket kraftfoder verkar han ju inte heller få.

Hur mycket har ni kvar av grovfodret då?
Lönar det sig att ta en analys på det eller ska ni köpa nytt snart?
Försök då att köpa med analys så blir det lättare för dej att anpassa fodret till honom.

Eftersom dom andra är smala så kanske det vore bra för deras skull också.
Fast på bilden så ser inte den ljusbruna hästen ut att vara så mager.
Inte från den vinkeln iaf...

Senast ändrad:

Det dröjer nog inte så lång tid innan vi övergår till gräs, min pappa säger att det är hög proteinhalt på det. Vet inte hur han vet det men det är han som har köpt det..

Hans foderstat:
½ L havre
3/4 L betfor
½ L pellets (Krafft Grund)
1 ½ dl mineraler (har ökat)

Funderar att köpa mer mineraler att tillsätta i fodret..

Jag tror att vi gärna överskattar hur hårt vi rider våra hästar. Jag har börjat sätta igång min häst igen efter en skada och rider henne en timme fyra dagar i veckan. Det är säkert ingenting mot vad hon egentligen skulle orka med. Sedan beror det på vad man gör under ridningen. Men jag tror inte att det är många privathästar som går i hård träning. Det får nog ridskolehästar och ex travhästar stå för. Jag tvingades dra ner på fodret rejält för min häst och det har gett resultat. Så jag tror att det är så enkelt som att en tjock häst behöver mindre mat och definitivt inte något kraftfoder. Jag hade nog låtit den gå i en egen hage ett tag. Jag har lärt mig att det är jätteviktigt attb de ej blir för tjocka!

Jag tränar min häst 6dagar i veckan, varannan vecka hårt.
De veckor jag tränar hårt så burkar jag rida för tränare 2gånger, en hopp och en dressyrlektion. Dressyrlektionen rider jag till som tar ca en timme i skritt (och sen hem igen efter), jag rider långtur en eller två gånger (mellan 1 ½ - 3timmar), en gång dressyr i hagen här hemma (ca 30min-45min) och en eller två kortturer..

Dom veckor jag tar det lugnt så blir det mest att jag rider ut, i skritt, trav och lite galopp (oftast barbacka). Sen rider jag dressyr 1-2ggr i hagen (20-40 min). Så jag tkr själv inte att jag överskattar hur hårt jag rider honom ;)

Med utgångspunkt från de fotona skulle jag inte vilja säja att den hästen är överviktig! Möjligen i normalhull, men lite tunn över ryggen.

På korten ser det ut om häste behöver bygga på sig lite mer muskler. Upplever du att han har tappat på slutet så är det mer protein han behöver. Kanske skulle prova ge honom lussern istället eller byta till kraft groov.

*lånar tråden* (hoppas det är ok)
Har själv blivit ägare av ett sto som skiljdes från fölet i slutet av januari (stått med avellstona på fri tillgång även före det pga skada) och är under igångsättning (mest skritt och är uppe i ca 50-60 min varannan dag nu).

Behöver fler ögon då jag nog är hemma blind. Jag tycker stoet är bukigt och börjat ge lucern men bla stallägaren tycker att det absolut inte behövs då hon är så fet.

I januari innan avskiljningen
5-jan-2007-4.jpg

Nu
tyra-15-mars-2007-006.jpg

tyra-15-mars-2007-003.jpg

tyra-15-mars-2007-004.jpg

Vilka hemska kort men man ser lite i alla fall

Liknande trådar

Foder & Strö Hur lite mat kan man egentligen ge en häst? Min häst är rejält överviktig:o Så har han varit en bra tag, iaf sen i vintras men då...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 226
Senast: alpha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka