Hjälp att tyda MH-resultat

Berin

Trådstartare
Kan någon, som vet, hjälpa mig att tyda detta MH?
1a.Kontakt hälsning : 5
1b.Kontakt samarb. : 2
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust : 4
2b.Lek 1 gripande : 4
2c.Lek 1 grip/dragk : 4
3a 1.Förföljande : 1
3a 2.Förföljande : 1
3b 1.Gripande : 1
3b 2.Gripande : 1
4.Aktivitet : 3
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 2
5c.Avst.lek nyfiken : 1
5d.Avst.lek leklust : 1
5e.Avst.lek samarb. : 1
6a.Överr. rädsla : 3
6b.Överr. hot/agg : 2
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 3
6e.Överr. kv. intr. : 3
7a.Ljud rädsla : 5
7b.Ljud nyfikenhet : 5
7c.Ljud kv. rädsla : 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg : 2
8b.Spöken kontroll : 3
8c.Spöken rädsla : 4
8d.Spöken nyfikenhet: 2
8e.Spöken kontakt : 4
9a.Lek 2 leklust : 3
9b.Lek 2 gripande : 3
10.Skott : 2

Vad är det optimala resultatet av ett MH?

Sv: Hjälp att tyda MH-resultat

Jag har MacIntosh och SKK diskriminerar sådana användare, så tyvärr kan jag inte använda mig av avelsdata.

Generellt kan man säga att
1 - låg nivå på hunden (ex inte intresserad, drar sig undan, inga hot)
5 - mycket (hotar, mycket på, mycket rädd)

Hoppas du förstår vad jag menar ;).

Som exempel:
1a.Kontakt hälsning : 5 Mycket aktiv i sin hälsning
1b.Kontakt samarb. : 2 Inte samarbetsvillig, drar sig undan
1c.Kontakt hantering: 4 accepterar hantering bra

Det optimala resultatet varierar ju beroende på vad du ska ha din hund till. Är det en brukschampion du ska göra den till så blir vägen längre med en hund som gjort ett MH som detta. Till exempel så är den ointersserad av "lilla bytet" (nr 3) och går inte fram till avståndsfiggen (nr 5). Är det en sällskapshund som du vill ha mycket lös så kan det ju vara positivt och önskvärt att hunden inte drar iväg och jagar saker eller springer fram till folk, då är det ju ett "bra" MH.

Inte lätt att ge något uttömmande svar tyvärr. Om du inte sett vad de olika siffrorna i MH:t står för så prova googla på MH protokoll, för mig var första träffen ett sådant där du ser i klartext vad hunden gjort i de olika momenten.

Jag har MacIntosh och SKK diskriminerar sådana användare, så tyvärr kan jag inte använda mig av avelsdata.

Jag funderade på vad MacIntosh var för ras,har aldrig hört talas om den!(lite förvirrad kanske:o)

Säg till när resultaten kommer upp på Hunddata, där kommer du väl in? Jag eller någon annan kan ta skärmdumpar från Avelsdata!

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det nån här som skulle ha lust att hjälpa mig tolka poäng från en hunds korningsresulat? :) Jag är alltså helt obekant med detta...
Svar
9
· Visningar
1 979
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 256
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 316
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 381
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka