Hjälp att tyda journalen???

CallMeAce

Trådstartare
Fick med mig min hästs journal hem o där står ju en hel del konstiga ord. Står så här:
"Ultraljud: knäleder BB: måttliga ledbroskskador ses på BB, men framför allt VB ditala delen av rullkammarna samt i trocklear ridge. Lindrig synovit mediala patellarleden VB>HB."

Undrar vad det ja skrivit i fet stil betyder.
Sen ordet "måttlig", ska man med det uttrycket anta att hästen har ett stort eller litet problem?

Sv: Hjälp att tyda journalen???

Lite hjälp på vägen även om jag inte har full koll - länge sedan jag läste......

Distala=nedre
Synovit = ungefär "inflammation i ledvätskan"
mediala patellaleden = inre patellaleden
Måttlig hade jag tolkat som ett "mindre" problem

Synovit skulle jag vilja översätta till ledkapselinflammation, alltså en inflammation i leden. Det här fallet patalleleden, alltså bakknät.

Vad trocklear ridge är har jag inte en aning om, står det verkligen så?

trocklear ridge skulle ju kunna vara rullkam sådär spontant, men det stämmer inte in i meningen då de ju redan talar om rullkammarna. (Fast det ska stå distala delen och inte ditala)

tack alla än så länge. veterinären skrev mycket slarvigt så stavfel på de svåra orden förekommer säkerligen...

Men fler som kan ge er egna definition på "måttlig"???

tack alla än så länge. veterinären skrev mycket slarvigt så stavfel på de svåra orden förekommer säkerligen...

Men fler som kan ge er egna definition på "måttlig"???

Det är jättesvårt definiera måttlig. Annat än mer än lindrigt men mindre än svår :devil:

För MIG rent personligen så är jag inte så förtjust i ordet måttlig, det är lite för mycket helt enkelt i min värld. Samtidigt beror det ju även vad det handlar om. En måttlig kotsenskidegalla eller en måttlig hovbroskförbening exvis är ju väldigt skilda ting, som jag är olika bekymrade över just måttlighetsgraden.

Kan inte förklara i ord vad rullkam är på vettigt sätt tyvärr, be vet visa nästa gång, det är mycket lättare att förstå då, speciellt om man får kika på aktuell led i 'skelettmodellform'.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 311
Senast: annikarun
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka