Hjälp att tyda en ensilageanalys - tack!

O

osbeis

Jag ska köpa ensilage, har hittat ett med en analys som följer:

TS 80.2%, Rå protein 159 g/kgTS, Smb.protein häst 95 g/kg vara, Energi till häst 7.3 MJ/kg vara. Analysen är gjord av Svenska Foder i Lidköping.

Jag har dåliga kunskaper i detta - vad säger analysen - är det ett bra foder?

Tacksam för lite hjälp!

Sv: Hjälp att tyda en ensilageanalys - tack!

Det låter som ett väldigt starkt hösilage, 95 g rp, eller är det 95 g smbrp? Energin ser ut att vara relativt normalt. :)

Här är lite riktvärden svenskt normalhö ( källa:Agria), smb rp= 30-80 g, energi = 7-8 J, Ca= 2-3 g, Mg= 1-2 g, P = 1-2 g, K< 20 g, Ca/P kvoten bör ligga runt 1.4 och smprp/energi kvoten runt 7.5, och helst ej under 6.

Avvikelser kan såklart förekomma så att en del hästar kan klara sig på lägre värden eller behöver mer, men dessa är "normala" värden som man kan fodra de flesta hästar med utan att behöva ge alltför mycket i kompletteringsfoder. Du har ett högt smbrp som kan passar avelsston och unga hästar som växer, men kanske blir för "bra" till en vanlig ridhäst eller ännu mer för "bra" till lättfödd ponny.

En lättfödd skulle väl inte ha problem med högt smrp? Där är det mj man inte ska ha för högt i så fall som ger fett på en lättfödd.

Min första tanke var att det är väldigt torrt (samma ts som hö) men det är ju inte negativt.
Energivärdet är ju bra.
Kanske lite högt proteinvärde men jag som ger lite extra protein hade ju jublat över det ensilaget.
Hade inte tackat nej till det om det inte var så att hästen man har är känslig mot för mycket protein.

Torrt hö kan väl vara negativt ur hygienisk aspekt?
Har läst att det lättare bildas jäst och mögel.

Själv får jag allergiska reaktioner av silage i nära 80% TS (dammallergi) och drar väl lätt slutsatsen att hästarnas luftvägar också påverkas även om de inte (ännu iaf) visar det på samma sätt...

kl*
jag ville få min pojkvän att plasta torra "höbalar" åt mig i somras, men han sa att det var jättestor risk att de skulle bli dåliga eftersom ensileringsprocessen inte kom igång riktigt om det var så torrt. Om detta stämmer har jag ingen aning om :p

I min värld är det väldigt negativt när det är för torrt och plastat. Lägg hö i en plastpåse och knyt till - det blir inte bra.

Processen kommer inte igång när det är så torrt, och därmed finns det syre i balen. Syre innebär att det är god grogrund för jäst och mögel, eftersom det ändå är 20 % vatten i materialet.

Dessutom är det mycket stor risk att så pass torrt material sticker microskopiska hål i plasten och därigenom släpper in både fukt och ännu mer syre i balen.

Själv skulle jag aldrig köpa detta foder, även om näringsvärdena är (enligt mig) bra.

En lättfödd skulle väl inte ha problem med högt smrp? Där är det mj man inte ska ha för högt i så fall som ger fett på en lättfödd.

Många lättfödda hästar tål inte att få i sig så mycket protein, och risken är då att man inte kan ge dem så många kg ts som de behöver.

Jag håller inte med dig. Det är mj som ger vikt. -vad skulle mycket protein från grovfoder ge för problem enl dig???

I vårt stall tog de in hösilage i somras som hade TS 80%. Vi har fodrat fram till nu med det, och det har varit jättefräscht, jag tror inte att något alls har behövt kasseras. Inga hål i balarna heller. Som bra hö, fast snäppet bättre.

Suck, vad jag är okunnig i detta med foder. När jag hade häst sist, för 25 år sedan var det inte alls aktuellt att räkna på foderstater och att analysera höet. (Då fanns det inte hösilage...) Hösliaget ska ges till en islänning på 14 och en welsh på 20 år, båda motionsrids. Islänningen är lättfödd. Jag tror på att man kan föda hästar på enbart hö (hösilage) utan grovfoder.

Jag fick väldigt torrt hösilage i år, 71% ts. Är väldigt mycket jästprickar i det och har fått reda på att det beror på att det är för torrt för att ensileringsprocessen ska funka ordentligt. Så det stämmer nog för plasten är hel och hösilaget ser jättefint ut förrutom all jäst då. Nästa år ska jag köpa andraskörd istället så det är blötare.

Utan grovfoder? Nej, ingen häst ska leva utan grovfoder. Hö och silage är ju grovfoder - gräs, hästens naturliga foder.

Jag håller inte med dig. Det är mj som ger vikt. -vad skulle mycket protein från grovfoder ge för problem enl dig???

Ett rekommenderat underhållsfoder till häst bör normalt innehålla 6-8 gram smältbart råprotein/MJ omsättbar energi. Med ts foder blir det drygt 13 g smb rp/MJ.
Överutfodring av protein till hästar är inte direkt farligt, men bör undvikas. Överskottet används som energikälla men först kopplar kroppen bort kvävet och detta utsöndras med urinen vilket ger en ökad törst och en ökad urinmängd. Ett kraftigt ökat vattenintag kan störa mineralomsättningen i kroppen.

Absolut inte! Där få hästen i sig vätska med gräset som innehåller både vatten och mineraler. Dricker hästen däremot mycket rent vatten för att kompensera så får den inte i sig mineraler i samma takt som de förloras. Källan jag fått detta ifrån är forkningsreultat från SLU.
Här finns en länk till en person som uttalar sig i ämnet http://www.hippson.se/fraga-experte...ekstrom/ar-det-farligt-med-mycket-protein.htm

Hej ska försöka förklara på ett enkelt sätt så du kan förstå.

Hösilaget får aldrig ligga under 50% ts. Ts står för torrsubstans och det betyder att ditt hösilage har ca 20% vatten i sig om det var 80% ts i ditt hösilage.

Råprotein - kan du strunta i, fokuser iställe på SRP = Smältråprotein

Smältråprotein är vad hästan kan tillgodogöra sig från hösilaget

MJ= Megajoule är energi benämningen som kalorier för oss människor.

En normal ridhäst (alla hästar som rids dagligen och som inte tävlar på hög nivå dvs medelsvår nivå)

bör ha en analys som den här:

6,5 - 8 MJ
30 - 50 gram Smältbartråprotein (SRP)

För att veta att balansen mellan dessa är ok måste vi räkna ut kvoten. Då gör du så att du tar SRP delat med MJ:

EXEMPEL:

40g SRP / 8 MJ = 5. 5 Är alltså balansen mellan srp och mj en normal balans på en ridhäst bör ligga mellan 5 -6

Om vi tar ditt hösilage nu t.e x så tar vi

95g SRP / 7,3 MJ = 13. Balansen på ditt hö blir alltså 13.. och det är ganska högt... och ingen rekomenderad balans.

tänk också på att när du byter hö måste du kanske ändra hö-givan.. beroende på ts och så!

lycka till med att hitta det perfekta höet!!

Får och får, klart ensilage får understiga 50% i TS. Men saken är ju denna att, om ensilaget är för blött så brukar en del hästar inte orka äta så mycket som dom behöver, dessutom är blött ensilage tungt att arbeta med samt att man riskerar få pressvatten mellan plastlagrena.

Blött ensilage är inte speciellt ekonomiskt vare sig för bonden eller hästägare. 45%-ca 60% TS brukar vara en ypperlig TS halt. Denna ts-halt funkar mycket bra vid produktion, konservering och utfodring. Man brukar inte stöta på några speciella konstigheter så att säga.

Ensilage får inte vara jätteblött, men heller inte jättetorrt.

Utan grovfoder? Nej, ingen häst ska leva utan grovfoder. Hö och silage är ju grovfoder - gräs, hästens naturliga foder.

Utan kraftfoder menar hon givetvis, det tyckte jag framgick ganska tydligt även om "prefixet" råkade bli fel.

Hästar kan absolut leva bra utan kraftfoder, och dina värden ser bra ut tycker jag - även om jag hade föredragit TS-halten ganska mycket lägre. Faran med för bra värden är dock att man inte kan ge tillräckligt många kilon utan att riskera en tjock häst, just pga de höga näringsvärdena...

Vad jag har lärt mig så är proteinöverskott från grovfoder inget farligt.

Jag har under hösten haft ett hösilage med TS på 75% och det har inte hållit sig bra alls tyvärr.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 706
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar