Hjälp att omvandla kg till liter

E

Eeiram

Hej!

Hur mycket är egentligen 1 kg havre, resp. betfor och vetekli räknat i liter? Har sett att man främst skriver foderstater efter hur mycket hästen skall ha i kg.

/Marie

Beroende på vattenhalten kan ett kg havre variera i volym, därför måste du väga just DITT havreparti. Sen får du göra en ny vägning när du köper ny havre.

Det gäller alla fodermedel, så därför går det inte att svara på din fråga här. :)

Beroende på vattenhalten kan ett kg havre variera i volym, därför måste du väga just DITT havreparti. Sen får du göra en ny vägning när du köper ny havre.

vattenhalten? ofta brukar det gå efter hur pass mkt skal som finns med i havren, dvs om havren är tunn eller lätt..

Alltså:
Tag 1 liter havre och väg den.
Gör detsamma med resten av fodret! Då får du reda på hur mkt 1 liter väger.
Har du ingen våg i stallet, lägg en liter i en liten plastpåse och väg det i mataffären. det gjorde jag... hehe
;)
/CJ

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 310
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka