Hjälp att motivera hund.

angiepangie

Trådstartare
Min lilleman (ca 10 mån) är verkligen inte intresserad av att träna alls.
Det är kul i max 5 minuter sen blir han bara disträ och jag får "tjata" honom till det, visst lyder han men han tycker inte det är roligt för fem öre.
Har försökt med godis (allt från hans favoriter i färdigformat som schmackos till att göra eget som torkad blodpudding), pipleksaker som han brukar älska, vanliga leksaker, bollar osv men det är verkligen inte roligt mer än en minut typ. Är ganska svårt att hålla en hund stimulerad som inte vill jobba.
Och framför allt, jag vill ju att han ska tycka det är roligt att jobba med mig.

Så vad säger ni bukefalister, några tips? :)

Sv: Hjälp att motivera hund.

Hur lägger du upp träningen? Vår hund hade nog blivit less om vi nötte samma sak flera minuter i sträck, om man däremot kör lite nytt,gammalt, roligt, bus och allvar om vartannat så är han alltid med på noterna, nästan lite för mkt ibland... :p

Brukar försöka variera också, men problemet är ju att om jag t.ex. ber honom gå fot så hinner han gå fot kanske 1 steg innan han börjar bli distraherad trots att jag försöker göra det roligt med lek/godis.
Däremot ska jag nog börja tänka på det ännu mer, att så fort han genomfört en sak och fått belöning så kan vi ju göra nåt skoj direkt efter sen samma sak där osv :)

Tränar du med klicker något? Min tjej är i grunden extremt samarbetsvillig, men när klickern åker fram blir hon råfokuserad. För henne betyder den verkligen att NU ska vi jobba, du ska tänka efter osv. Kanske värt att testa?

Och att hålla koncentrationen i 5 min när man är 10 mån gammalt är ganska svårt bara det :). Mammas nya hund är i dagsläget ca 19 och det är inte förrän de sista 2-3 månaderna som hon börjat kunna träna längre perioder utan att tappa motivation/ork/lust.

Jag har påbörjat inklickning men när jag flyttade lyckades jag tappa bort den, och har helt glömt av att införskaffa mig en ny.
Att jag inte tänkt på det förut, snacka om att vara insnöad.. Helt klart värt att testa :)

Jo jag vet ju det men jag tycker han har blivit sämre och sämre på att hålla koncentrationen uppe. Sen håller matte på och träna upp sitt tålamod samtidigt så ibland kanske det inte blir riktigt som jag vill :/

Min är 9 månader och håller ihop några repetitioner/moment innan hon måste ha en paus, men efter en kort paus är hon lika taggad igen. Jag har speciella träningsleksaker som jag har "lekt in" på henne. Speciellt en variant av kamptrasa är hett eftertraktad för den här damen. Direkt jag tar fram den så stiger förväntan och arbetsmotivationen är på topp!

Mina tips är alltså speciella träningsleksaker som han inte får ha till vardags, belöna ofta och köra korta intervaller. Sen ställ inga krav på hunden, då blir träningen tråkig. Det KAN vara därför din hund "tappar koncentrationen" och börjar göra annat. Att ställa krav för tidigt kan förstöra den mest ambitiösa hunden :)

Att hitta en träning som te x hunden ser som belöning i sig är dessutom guld! Som en parantes bara, min stora ser själva träningen som belöning nog (lydnad el sök) medans den lilla mycket hellre går ett spår eller kör lite agility.

Sen är det ju en ung hund du har, och att kräva att den ska kunna hålla koncentrationen lika länge som en vuxen hund som är van vid träning är inte rättvist.

Då tränar du 3min.

Tar en paus.

Tränar 3min till.

Tar en paus.

Tränar 3min till.

Och sen kanske det räcker för den dagen. (Alltså avsluta momentet innan hunden tröttnar).

En 10-månaders är ju fortfarande inte vuxen, så man får öka kraven och tiden långsamt. Rast och repetition är jätteviktigt när man lär in saker (även människor behöver det).

Sen är det ju en ung hund du har, och att kräva att den ska kunna hålla koncentrationen lika länge som en vuxen hund som är van vid träning är inte rättvist.

Jag har väl aldrig skrivit att jag har lika höga förväntningar på honom som på en vuxen hund?
Självklart skulle jag aldrig någonsin förvänta mig av honom vad jag förväntar av t.ex. mina föräldrars vuxna hund när vi tränar, det var inte det tråden handlade om.

Vad är det för ras?
Om det är en större hund kan det mycket väl vara hormoner som spökar, då skulle jag helt enkelt inte träna. Hjärnan är liksom strängt upptagen med annat. Med träna menar jag liksom "dressyr-träning", inte på något sätt att hunden får för den delen uppföra sig hur som som helst.

Lägg ner träningen helt en dag eller sju och stäm av med din hund, den talar om när det för plats mer information i skallen.

Han är en liten blandras på 5 kilo, pappan renrasig bichon frisé och mamman chihuahua och jack russel terrier.

Åhå JRT. Ja då får du jobba för att hålla intresset uppe längre stunder :D

Haha jag vet, trodde bara inte det skulle vara riktigt SÅ svårmotiverat men tji fick jag :p
Men idag gick det betydligt bättre faktiskt, jag tramsade runt som en tomte mellan varje övning och det var hiiimla roligt :D
(några förbipasserande personer fick sig ett par goda skratt, som jag måste sett ut, haha)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 031
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 509
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 677
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 993
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka