Hjälp att hitta tempo.

Miss Noora

Trådstartare
Hej på er.

Jag har precis varit ute på första tävlingen med min häst ( hans första) Red en Lc:1 och vi fick kraftiga nedslag på att jag red i undertempo :( .

Nu tränar jag för fullt inför KM den 6:e men jag har svårt att hitta en bra rytm, känns mest som om han springer ifrån mig om jag ökar för mkt och då studsar jag som en boll :o .

Någon som har något tips för att finna rätt tempo, rider LC:1 igen så det är ju arbetstraven jag ska finna :d

Tacksam för alla råd och även tips av er som plockat hem extra poäng förr i detta program :bump: .

Sv: Hjälp att hitta tempo.

Rid lätt tills du känner att du hittat en bra takt och form, sedan sätter du dig ned och sitter så länge du kan utan att studsa. Så fort du känner att du tappar sitsen så rid lätt igen, hitta tillbaka till takten och formen.

Upprepa detta hela tiden. Koncentrera dig på att sitta avslappnat de få steg du sitter. Så småningom kan du sitta längre och längre.

Lycka till på Km:et

Rid lätt tills du känner att du hittat en bra takt och form, sedan sätter du dig ned och sitter så länge du kan utan att studsa. Så fort du känner att du tappar sitsen så rid lätt igen, hitta tillbaka till takten och formen.

Upprepa detta hela tiden. Koncentrera dig på att sitta avslappnat de få steg du sitter. Så småningom kan du sitta längre och längre.

Lycka till på Km:et

Det låter som en bra övning ska ta det till mig =)

Rid så håret fladdrar och ögonen tåras.
Så kan du minska efter det.

Skämt åsido. Har du problem med undertempo tycker jag du ska galoppera på, många många varv på fyrkanten tills du känner att hästen bjuder. Testa av genom att trycka till med skänkeln då och då - du ska då känna hur motorn baktill tar i lite till.
Se till att du inte håller i dig i tyglarna utan låt hästen galoppera och bära sig själv.

Därefter kan du gå ner i trav och gör som Geisha säger - då blir det lättare.

Lycka till / Malin

Börja med att rida fram i ganska friskt tempo, och sedan kan du ta tillbaka. Tar man bara tillbaka utan att ha en ärlig bjudning så blir allting lite lamt och i undertempo.

Ett annat litet tips mot "studset" när du väl är i rätt tempo är att INTE försöka sitta still utan faktiskt studsa hur mycket du vill, bara du studsar i samma takt som hästen, för oftast när man försöker låta bli att studsa så startar du en massa händelsekedjor som istället gör att du studsar mer....

Ang. rätt takt och tempo är att tänka på en häst som du vet går i bra takt och tempo (Briar kanske? :banana: ) Och sedan gå in på banan och verkligen VISA UPP din häst, få den att bli Briar :)

Eftersom det är bråttom, så är det ingen lösning att rida lätt så fort som du skumpar.

Då tar man inte itu med saken, utan rider lätt- för att det är bekvämt.

Be din tränare/ annat folk säga åt dig när tempot är OK.

Sen ska du sköta takten med din rumpa- dutt dutt dutt -i den takt som du väljer.
Du ska inte bara åka med, då skumpar du.
Du måste oxå ha stadga i kroppen för att orka detta.

Du vet ju om att du rider för sakta nu o är medveten om det. Öka takten ganska mkt o se uppåt o tänk uppförsbacke.
Lycka till!!:)

En hitta bra övning jag brukar rida för att hitta takt och balans är att rida fyrkanten men lägga en volt i varje hörnpassering. Det gör att man inte slarvar, märker om det inte är taktmässigt.

Om tempot tror jag också på lättridning och nedsittning varvat. Kör sitsträning för att bara kunna koncentrera sig på sitsen.

Lycka till!

Hej på er.

Jag har precis varit ute på första tävlingen med min häst ( hans första) Red en Lc:1 och vi fick kraftiga nedslag på att jag red i undertempo :( .

Nu tränar jag för fullt inför KM den 6:e men jag har svårt att hitta en bra rytm, känns mest som om han springer ifrån mig om jag ökar för mkt och då studsar jag som en boll :o .

Någon som har något tips för att finna rätt tempo, rider LC:1 igen så det är ju arbetstraven jag ska finna :d

Tacksam för alla råd och även tips av er som plockat hem extra poäng förr i detta program :bump: .

Öva öva öva öva öva öva.. och så öva lite till. Ta lite i taget.. Rid inte i ett tempo du inte behärskar... och sen rid lätt.

jag har samma problem just nu:crazy:

Tack för alla kanon bra tips ;)

Vi kom 2:a i våran klass med 58,7%, är jätte nöjd, fick en 6:a på min sits så där har vi fler poäng att hämta in :rofl:. Men några nedslag för undertempo fick vi inte :)

Kram

Jag fick också nedslag när jag red min första LC pga undertempo. Men då var hästen superpigg på framridningen och jag fick han jättefin och genomarbetad, men när vi sedan kom in på banan var det som att energin dog. Han lydde minsta vink och galoppen funkade bra, men traven var trög som få och det funkade liksom inte att driva på. Det konstiga var att jag inte var ett dugg nervös heller, annars hade jag trott på att det var problemet. Så jag ska också försöka ta åt mig tipsen här :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 420
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka