Hjälp att hitta rätt hundras!

S

Sassa

Jag och min sambo har tänkt att skaffa en till hund! Men vi kan inte riktigt bestämma oss för vilken ras vi ska välja. Vi har hund sen tidigare, så hundvana finns, samt att jag alltid går valp kurs och påbyggnadskurser.

Vad vi vill ha är en hund som kan följa mig på ridturen, vara arbetsvillig och kontaktsökande, den ska vara "lite vaktig", alltså gärna tala om att någon kommer, men inte vara överdrivet vaktig så ingen får komma in :angel: Vi är intresserade av spårning och eftersök. Hunden ska Inte vara en jakt hund, då det inte finns något intresse och det är stor risk för att man möter djur på en ridtur ;)
Hunden ska kunna förlja med oss överallt, kunna slappna av på mitt jobb, sitter på kontoret på ett familjeföretag inom byggbranschen, hundarna är alltid med mig där.

Så, nu behöver jag förslag på hundraser ni tror kan passa oss!!

Sv: Hjälp att hitta rätt hundras!

Jag har en västgötaspets och tycker att den passar in på många av dina önskemål, men det krävs ju att man gillar spetsmentaliteten...

Nu rider jag inte längre, men däremot går jag långt och länge, hunden klarar utan problem 5-6 timmars vandringar. Han är ju ursprungligen vall/gårdshund, så jo han vaktar hemmet och talar om när någon kommer.

Han är mycket duktig spårhund, men eftersök har jag aldrig provat. Arbetsglad, envis, självständig men ändå förig.

Utpräglat låg jaktlust, skiter i såväl kaniner och rådjur, däremot ville han gärna (om han fick) vakta korna på heden. Inga problem att ha lös, alltså, där så passar.

Han är med mig på jobbet 3 dagar i veckan och sover då lugnt under min skrivbordsstol, inga problem där.

Dock har han, som de flesta spetsar, nära till skallet, han är ganska självgod, har som devis att 'själv är bäste dräng', tror sig veta och kunna det mesta. Man får alltså inte själv vara för vek som matte.

Jag vet inte hur bra Australian Kelpie är på att spåra, annars tycker jag att en sån skulle kunna passa.

Har också en västgötaspets och har observerat samma sak hos honom som Nenne observerat hos sin. Dock har min lite mer jaktlust än den genomsnittliga västgötaspetsen (gärna kaniner och harar...), vilket dock kan bero på åldern (unghund och ganska omogen i huvudet fortfarande).

Jag och min sambo har tänkt att skaffa en till hund! Men vi kan inte riktigt bestämma oss för vilken ras vi ska välja. Vi har hund sen tidigare, så hundvana finns, samt att jag alltid går valp kurs och påbyggnadskurser.

Vad vi vill ha är en hund som kan följa mig på ridturen, vara arbetsvillig och kontaktsökande, den ska vara "lite vaktig", alltså gärna tala om att någon kommer, men inte vara överdrivet vaktig så ingen får komma in :angel: Vi är intresserade av spårning och eftersök. Hunden ska Inte vara en jakt hund, då det inte finns något intresse och det är stor risk för att man möter djur på en ridtur ;)
Hunden ska kunna förlja med oss överallt, kunna slappna av på mitt jobb, sitter på kontoret på ett familjeföretag inom byggbranschen, hundarna är alltid med mig där.

Så, nu behöver jag förslag på hundraser ni tror kan passa oss!!

Du beskrev just mina hundar! :) De är rottweiler, lugna med lite vakt, ingen jakt och trevliga att ha med i alla sitauationer. Är trygga i sig själv och kan koppla av i de flesta situationer.
Sen vet jag inte om mina hundar skulle klara av att följa efter i en uteritt då de aldrig gjort det någonsin, rider bara då och då och de har aldrig träffat en häst. Men om du börjar redan när den är valp kommer de /hästarna och hunden) vänja sig vid varandra. =( :smirk:

Jag har faktiskt varit inne på rottweiler! Dregglar dom mycket? Hur är deras päls, lossar dom päls hela tiden eller bara vid fällning?
Jag har en golden sen tidigare, så jag är rätt less på dreggel och päls ÖVERALLT ;)
Mina hästar är hundvana så det skulle nog inte vara några problem!

västgötaspets verkar oxå ok men jag vill ha en lite större hund samt inte en som lätt har tendens att skälla.

Australian Kelpie va mycket intressant, men jag funderar på en sak. Eftersom det är en vallhund och jag inte har varken kunskap eller någon chans för hunden att stilla detta behov, är det verkligen lämpligt då??

Jag är just nu inne på schäfer, men jag är orolig för alla deras höftproblem.

Australian Kelpie va mycket intressant, men jag funderar på en sak. Eftersom det är en vallhund och jag inte har varken kunskap eller någon chans för hunden att stilla detta behov, är det verkligen lämpligt då??

Nu är jag ingen expert på Kelpies men känner till folk som har denna ras utan att hunden får möjlighet att valla. Jag tror huvudsaken är att hunden aktiveras och får arbeta på olika vis för att må bra.

Finsk Lapphund blir mitt återkommande tips hela tiden. :D Blev rekomenderad denna ras en gång och blev kär.
Har dock inga egna erfarenheter av denna ras men den ska vara intelligent, lättsam, lagom aktiv, social, snäll och en sån hund som ska arbeta med människan. Verkar lugn i sinnet, men det är vad jag hört av folk som vet, har aldrig pysslat med dessa hundar själv.

Dessutom är dom URSÖTA! :D
no9.gif
a138.jpg

Jag har faktiskt varit inne på rottweiler! Dregglar dom mycket? Hur är deras päls, lossar dom päls hela tiden eller bara vid fällning?
Jag har en golden sen tidigare, så jag är rätt less på dreggel och päls ÖVERALLT ;)
Mina hästar är hundvana så det skulle nog inte vara några problem!

västgötaspets verkar oxå ok men jag vill ha en lite större hund samt inte en som lätt har tendens att skälla.

Jag är just nu inne på schäfer, men jag är orolig för alla deras höftproblem.

Alla de rottweiler jag känner och det är många :love:, har inga tendeser till att dregla, men det är klart, lägger du godis framför dem kan det ju komma lite om de vet att det är till dem. :smirk:Dock väldigt lite, jag kanske har sett min tik dregla max tre gånger på två år.

Schäfer är fina hundar och alla stora raser har ju mer eller mindre höftproblem så den enda förutsättningen man kan ge dem är en seriös uppfödare och att man tar det lilla lugna det första året.
Tänk dock på en sak när det kommer till schäfer... de kan bli ganska skälliga och bjäbbiga. Har för mig att du inte vill ha det "draget", visserligen är det ju indvidbaserat med skall, men i stora drag markerar en rottweiler bara att det är nåt på gång medan en schäfer kan trissa upp sig själv.

Vad gäller pälsen måste jag i ärlighetens namn säga att jag inte vet hur rottweilerns päls är till skillnad från andra raser då jag bara har haft rottweiler, men om jag räknar tussarna på golvet så är de fler på sommaren är på vintern. ;)
Sen vet jag att min bästa vän som har schäfer upplever den pälsen tio gånger jobbigare än vad jag upplever mina små råttors päls. Men det är ju så klart en definitionsfråga. :p

Vill du undvika päls överallt - skaffa din ingen korthår. Mitt tips. :D Jag är iof en långhårsmänniska i allmänhet men det beror inte på att jag tycker att korthår "hårar mer" egentligen.

Korthår tycker jag sätter sig överallt, bildar en matta på golvet och tar sin i i tyger, under möbler, överalt. Detta har jag upplevt hos ALLA korthåriga raser jag stött på. Sist hade vi en rottis över natten. Överallt säger jag bara. Dammsugaren var det första som åkte fram när han åkt. ;)

Långhår bildar istället tussar som man tom kan ta med händerna. Visst måste man dammsuga men man slipper att det litte överallt hela tiden. Långhår tussar ihop sig, är lätt att få bort från textiler och blir inte som tusen små nålar över hela huset. De bor i hörnen för det mesta. ;) Sen är jag hemma med fällningarna hos långhår - jag märker när det är dags, jag borstar en fm och sen är det över. Det går att borsta bort det mesta, ffa om man gör det ett par gånger under fällperioden. Så slipper man få allt inne. Men det kanske är likadant med korthår, jag har inte provat faktiskt.

Nu är jag inte så mkt i "schäfersvängen" men efter allt man ser så blir man ju mörkrädd. Jag skulle vara mycket, MYCKET noggran med att välja uppfödare. Leta efter brukshundar, inte utställningshundar. En brukshund måste vara frisk, stark och ha en normal extreiör. En utställningshund kan se ut hur som helst - ja läs mina ord, jag menar det faktiskt.

Jag håller mig till mina blandraser. Friska och härliga hundar i regel. ;) Men det borde väl eg finnas lika mkt sjukdommar där som i renraserna. Konstigt nog så verkar det inte vara så i mina kretsar.

Alla de rottweiler jag känner och det är många :love:, har inga tendeser till att dregla, men det är klart, lägger du godis framför dem kan det ju komma lite om de vet att det är till dem. :smirk:Dock väldigt lite, jag kanske har sett min tik dregla max tre gånger på två år.

Självklart dreglar man om man får en godis framför näsan, det gör jag ju nästan själv :D Men jag vill inte ha det här att man nästan ska ha en handduk liggande till hands ibland :crazy:

Nu är jag inte så mkt i "schäfersvängen" men efter allt man ser så blir man ju mörkrädd. Jag skulle vara mycket, MYCKET noggran med att välja uppfödare. Leta efter brukshundar, inte utställningshundar. En brukshund måste vara frisk, stark och ha en normal extreiör. En utställningshund kan se ut hur som helst - ja läs mina ord, jag menar det faktiskt.

Det är så jag också tänkt. Jag har hittat en uppfödare av schäfrar som har bruks-varianten då det är en sådan sorts hund jag vill ha. Hundarna de har parat har dom gjort 1 eller 2 gånger tidigare och fått bra resultat, både på mentalitet och leder, iaf vad uppfödaren säger... kan man kolla upp sånt någonsans?

Den Finska Lapphunden va bara för söt! :love:
Men just nu lutar det åt rottis eller schäfer.
Men hur sjutton ska jag bestäma mig :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 623
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag är uppvuxen med hund och både min ursprungsfamilj och jag själv har haft olika hundar genom åren, men nu är det över 10 år sedan den...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 242
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 972
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit