Hjälp att hitta labbeuppfödare.

_husmusen_

Trådstartare
Jag har en kompis som ska köpa Labrador, men hon vill ha en gul. Jag har provat att googla efter kennlar men hittar inga bra svar. Nu vet jag inte riktigt hur långt hon kan tänka sig att åka, men säg i södra Sverige typ Götaland så borde hon väl få i alla fall några att välja på :)

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Sv: Hjälp att hitta labbeuppfödare.

Kolla på rasklubbens hemsida. Där bör det finnas en hel del kennlar.

http://www.labradorklubben.se/
Klicka på "Valpar" och sen "Aktuella valpkullar" så hittar man födda valpar.
Klicka på "Uppfödare" och "Uppfödarlista" så hittar man uppfödare.

Jag har en kompis som ska köpa Labrador, men hon vill ha en gul. Nu vet jag inte riktigt hur långt hon kan tänka sig att åka, men säg i södra Sverige typ Götaland

Sådana här kriterier tycker jag är så bakvända. Först kommer färgen och sedan avståndet. Det är långt ifrån ovanligt, och jag är säkert överkänslig, men jag får allergiska utslag av sådana frågor. Färg och avstånd tycker jag borde vara de sista kriterierna att uppfylla, det som fäller utslaget när allt annat är till belåtenhet med linjer och kennel.

Och innan någon skriker i högan sky att jag är taskig; Det här ska inte ses som någon riktad kritik mot TS (som ju inte ens är den som satt upp kriterierna) utan mer ett uttryck för min frustration för att man köper hund som man köper bil, i tron att det bara är färgen som skiljer mellan olika hundar av samma ras. Inte ens i samma kull är det säkert att den färg man tycker är finast sitter på den valp som har bäst förutsättningar att bli den ultimata hunden för en själv.

Även om det är bakvänt får man väl hoppas att valpköparen i det här fallet tar sig igenom "hela kedjan" ändå. Så länge man också kollar upp linjer, vet.data, resultat m.m. spelar det för mig ingen roll om man börjar urvalet med område och färg. Bara man inte bortser från det andra.

Fast att bestämma färg är väl inte konstigt.
När man bestämt färg så letar man efter de uppfödarna som har det och kollar om man gillar stam mm.
Jag har ju schnauzer P&S, jag vill inte ha en svart, jag vill ha en peppar & salt :)
Jag har en brun labbe, jag vill inte ha en svart. Tycker inte alls det är konstigt.

Däremot avståndet struntar jag i, så jag kan ju åka långt för få det jag vill ha.

Jag har en kompis som ska köpa Labrador, men hon vill ha en gul. Jag har provat att googla efter kennlar men hittar inga bra svar. Nu vet jag inte riktigt hur långt hon kan tänka sig att åka, men säg i södra Sverige typ Götaland så borde hon väl få i alla fall några att välja på :)

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Gå in http://www.labradorklubben.se/
och klicka på uppfödare , sedan till vänster uppfödarlista , välj ditt län

jaktlabb eller "utställnings" labb?

De vill ha en utställningslabbe, det är nog deras första hund med så det ska väl inte vara alltför mycket fart :)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 710
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 909
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation