Hjälp att hitta en arabavelshingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Narlizas
  • Startdatum Startdatum
N

Narlizas

Jag har planerat att betäcka mitt arabsto nästa år men jag har stora problem att hitta information om hingstar som jag kollat upp, så det skulle vara jätte kul om någon skulle ha lust att skriva lite förslag på arabavelshingstar, det kan vara kompisars, din egen eller en ni bara sett.
Jag har bara några få krav, hingsten ska vara godkänd avelshingst, cirka 1,55-1,60 i mankhöjd, färgen spelar faktiskt ingen roll:)
Blir jätteglad för alla svar ^^

Sv: Hjälp att hitta en arabavelshingst

J
hingsten ska vara godkänd avelshingst,
Det där kravet är lätt att uppfylla inom arabaveln. Det finns ett enda krav på en hingst för att den ska vara godkänd.
Kravet är att den har kulorna i behåll :crazy: Du får altså sålla rätt friskt för att hitta rätt hingst till ditt sto eftersom det inte finns någon kvalitetsgaranti på de hingstar som är i avel.
Ett tips är att du CA testar ditt sto och ifall hon är bärare så letar du efter en hingst som är testad och inte är bärare av det anlaget.
För att du ska ha lättare att få tips s är det bra om du talar om vad du ska använda sin framtida häst till. Vill du ställa ut den, rida distans, hoppning, dressyr eller kanske bara ha en hemma ridkompis för skogen? Förslagen du får kan skilja ganska mycket utifrån detta. Du har dock begränsat hingstmaterialet kraftigt iom att du vill ha en så stor hingst.

Senast ändrad:
Sv: Hjälp att hitta en arabavelshingst

Okej det var ett bra tips att CA testa henne :) helst vill jag att fölet ska kunna växa upp och bli en liten dressyrstjärna ;) men så klart är det absolut viktigaste att man får ett föl som får ett bra psyke, en allround häst lite. Det är inte supeviktigt att hingsten är 1,55 egentligen, det är bara så att jag vill ha ett föl som blir lite över 1,50 (stoet är cirka, 1,49). Jag är inte superbra på alla grejer man måste ha koll på inom aveln så alla tips och liknande är jätte bra ^^

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 554
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 690
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 811
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 472
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar