Hjälp!! Är snoret/slemmet bra???

Eastwick

Trådstartare
Bortse från den kanske underliga rubriken men frågan lyder som följer:

Vår ponny har ett längre tag varit tungandad vid ansträngning, ingen hosta eller näsflöde bara tungandad. Värst blev det i somras så utredning påbörjades. Dock har vi endast försökt med miljöåtgärder då jag är livrädd för kortison men nu fanns det inget annat att välja på då det inte ger med sig. Påbörjade kur med kortison samt ventipulmin och fabrol för en vecka sedan och han har vilat helt på vets rekommendation. Hörde honom hosta i hagen för ett par dagar sedan men tänkte kanske inte så mycket på det, vem som helst kan ju sätta i halsen. Han har sedan hostat till ibland vilket han inte har gjort alls tidigare.

Denna veckan skall ponnyn skrittas igång med start igår, idag skrittade dottern honom i paddocken och jobbade lite lösgörande, avslutade med ett par varv i trav för att känna lite på honom.

Nu ikväll när jag går ner för att nattfodra så är ponnyn alldeles full med snor runt näsborrarna! Kan det vara så att han haft så hårt segt slem att detta har orsakat andningssvårigheterna men utan att ge hosta som symptom och att detta löses upp nu?? Eller var kommer plötsligt snoret ifrån? Vitt i färgen.

Vad tror ni??

Sv: Hjälp!! Är snoret/slemmet bra???

Vår lille ponny såg ut så en fredagkväll när jag kom ut i stallet.
Han hade massor av slem från näsborrarna. Jag kommer inte ihåg vilken färg det hade men det rann ganska mkt från nosen. Jag trodde första minuten att han var förkyld men insåg sedan att det var ngt annat. Han hade fått foderstrupsförstoppning.

Jag menar inte att det är det din ponny har men det är min första tanke, ursäkta om jag skrämmer dig.

Ingen fara, jag har sett foderstrupsförstoppning och det har han definitivt inte! ;)

Äter med god aptit och ser pigg och glad ut!

Tillägger att det inte rinner från näsan men alldeles kladdigt runt näsborrarna som om han nyst upp en hel slemloska... Fräääääscht.... :D

Det var ju tur det för det var ruskigt otäckt!

Vår travare hade hosta för några år sedan. Han kunde bli snuvig i nosen ibland under den perioden om det nu säger dig ngt.

Puttar upp lite, ingen som har erfarenhet?

Ang snoret så vet jag inte men tungandningen kan bero på;
allergi emot pollen/gräs, kan kanske vara så eftersom det
var värst i somras. Kan också bero på struppipning, det är
inte alltid som det visslar/piper när dom har det. Det kan
vara en klaff som är delvis påverkad. Att göra en endoskopi
kunde kanske vara bra. Hoppas att det löser sig!

Endorskopi är gjort, även prov taget från lungorna som visade på lätt till moderat kronisk luftvägsinfektion. Väldigt lite slem syntes.

Va skönt att han äntligen får upp slemmet.

Min förra hade en luftvägsinfektion som inte upptäcktes förren det gått långt om länge, visade inga symtom, när han sedan fick kortison och slemlösande efter att vi sett lite slem vid endoskopi (kollades pga andra symtom) så började det lossna regält. Han började också att hosta och upp kom allt som suttit fast.
Efter en medicinkur så var han sen helt slemren.

Åh, vad bra att det var så för din, det stärker min tro att detta är bra!! Fick aldrig tag på vet. idag, får testa imorgon igen!

Har haft en allergiponny. Samma sak där, hostade/nös upp en rejäl slemklump. Inte i samband med behandling eller så, utan hände bara en gång plötsligt.

Har ni tagit slemprov på ponnyn? Undersök så mycket det bara går, oftast blir sånt här värre med tiden, eftersom de går och är lite försvagade hela tiden.
Säger inte detta för att sänka dig, utan mest som en varning och för att du ska vara uppmärksam! Lycka till.

Slemprov är taget... men jag minns faktiskt inte att jag fått ta del av svaret.??! Troligen visade det väl inte på något revolutionerande, då hade hon väl sagt något tycker man... :crazy:

Kolla upp detta! Minns ej om de testade blod + slem på min. Skickades iallafall prover till tyskland och sedan kunde vi få reda på exakt vad han var allergisk mot, och hur kraftig allergin var.

Edit: Min ponny hostade inte en enda gång,utan andades bara tungt (typ struppiparaktigt), men var ändå så kraftigt allergisk man kan vara dvs 5a på en 5-gradig skala, och inte bara mot en sak utan flera.

Jag har frågat om allergitest men det sa vet. att det var väldigt dåligt tillförlitlighet på, bättre att testa sig fram menade hon.

Vad är det för veterinär? Klart det är bättre att kolla upp det som går att kolla upp. Testa sig fram? Hur? Är hästen allergisk mot damm,kvalster, mögel,pollen så kan du ju inte avlägsna detta ur hästens miljö till fullo,där får man aldrig reda på vad som är orsaken. Nej, vill inte din veterinär skicka prover då hade jag bytt veterinär så man kan försöka gå till botten med problemet.

Var till de absolut bästa veterinärer som finns när det gäller hästar med "andningsproblem". Där gjordes både lungsköljning ua och endoskopi som visade lindrigt med vitt slem.
Troligen mest rhinit.
Innan vi åkte till Uppsala tog lokal vet. blodprov för allergitest som visade att han inte hade påvisbara antikroppsnivåer mot pollen. Men att han hade skyhöga värden när det gällde förrådskvalster, insekter damm osv. Enl. denna vet. skulle jag absolut inte rida el. utsätta min häst för ansträngning och jag tyckte att slutet var nära.
Jag är evigt tacksam att jag valde att åka till U-sala för där fick jag proffsig hjälp och nytt hopp och dom sa oxå att dessa allergitester inte var tillförlitliga.
Så nu är vi på "banan" igen! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: terrific
·
Hästvård Jag har en häst som hostar och har så gjort i några månader. Trodde först att det handlade om en infektion då hästen underpresterade och...
Svar
4
· Visningar
1 680
Senast: Eastwick
·
Hästvård Skulle behöva lite råd här! E så att pållen min fått nån slags förkylning (hoppas jag d e bara) å har börjat rossla lite när han...
2
Svar
22
· Visningar
3 522
Senast: Blandrastik
·
L
Hästvård Detta är tredje sommaren jag har min häst och hon är frisk hela vintern och våren men så fort hon börjar gå på bete (vänjer henne...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: Shadowfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka