Hjälp! Är nybörjare..Lösdrift? Mark till två hästar?

C

Candykills

Hejsan!

(Jag räknar mej själv som nybörjare i hästvärlden även om jag ridit och hyrt häst genom min uppväxt och upp i tonåren)
Nu när jag börjar bli vuxen funderar jag på att ta upp hästandet igen.
Även min sambo är intresserad och vill lära sej om hästar och ridning.

Så till frågan.
Vi har en gård på 8500kvm Varav trädgården är på 2-3000kvm.
Så det går alltså bort som eventuell hagmark.

Vi har nu börjat fundera och planera inför om det är möjligt för oss att ha två hästar (brukshäst/ardenner/nordsvensktravare, typ)

Vi är nyfikna på det här med lösdrift och jag undrar då hur mycket mark behöver hästarna??

Räcker vår yta?
Det här med sommarbete, är det OK att ge hö som säkerhet ifall gräset "tar slut" ?

Hur stort har ni till era hästar? Och hur många hagar har ni delat upp det i?
Ger ni hö på sommaren?

Väldigt tacksam för svar! :)

Sv: Hjälp! Är nybörjare..Lösdrift? Mark till två hästar?

du behöver mer mark än så, annars kommer dina hästkrakar att gå på en torkad lerplätt om sommaren och en geggplätt på höst/vinter/vår. Du planerar att skaffa två storätare dessutom. Med så liten hage får du mocka hagen hela tiden för att inte hästarna ska vad kring i skit dessutom.

Okej, misstänkte det!

I ett stall där jag hyrde häst förut stog det två/tre ponnyer, och tre stora hästar.
Deras vinterhage va kanske 3000kvm.
Det är inte ofta jag i min barndom/ungdom sett mycket större hagar än så heller.
Hur kommer det sig? Är det mycket snack och liten verkstad när det kommer till hagarnas storlek?

Jag vill ju självklart att hästarna ska ha så stort som dom "kräver"
Bor i ett hästområde där alla verkligen har hästar.
Så det borde väl inte vara något större problem att få hyra lite hage av någon..

Men frågan återstår. Hur stor hage ska dom ha? Har läst något om 1 hektar /häst. Är inte det ganska stort för en vinterhage?
Självklart kan det aldrig vara FÖR stort och om vi ska hårddra det borde ju alla hästar leva i frihet isåfall..

Lite mer mark hade ju varit att föredra, men jag vet hästar som har det mycket sämre än så!

Lösdrift anser jag alltid är att föredra för hästens skull! Vi har våra hästar på lösdrift och det vi har fått göra, (har ca 1,5 ha mark till 4 hästar) är att gräva ur och lägga duk samt grus på de ställena där hästarna vistas mest, för vår del; vid grinden, runt vattnet och foderlådorna och sedan har vi en väg fram till vindskyddet och även grus framför vindskyddet.

Sedan räcker det ju inte till bete på sommaren, men då har jag hyrt in dem på bete någon annanstans.

Lösdrift är alltid enligt mig att föredra, men som sagt måste man fixa till så att hästarna inte behöver stå i leran hela dagarna, då det är lerperiod.

Angående mockning så mockar jag runt foderlådorna varje dag, samt vägen till vindskyddet och i vindskyddet. Resten av hagen mockar vi några gånger om året.

Lycka till!

Tack!

Men ..... "hästar som har det sämre" Vill ju inte att dom ska ha det dåligt alls! :(

Smart med markduk och grus!

Om ni har 4 hästar på 1,5 hektar så är ju inte det speciellt mycket yta/häst..
Hur tycker ni att det funkar??

Tanken är ju såklart inte att jag ska pressa ihop hästar på så liten yta som möjligt! Men man vill ju endå veta om det öht funkar Både för oss och hästarna..
Vill självklart ge dom ett utomordentligt liv :)

Hej!

Jag har min häst och hennes 2 kompisar i en hage på ca 4 hektar. Hagen sluttar och är dränerad i de lerigaste partierna, ändå blir den ganska lerig varje höst. Är hösten blöt behövs mycket mer mark om inte hästarna ska trampa sönder marken.

Så massa mer mark om du planerar lösdrift, för du vill inte ha dina älsklingar i lervälling..

/ Lavinia, som räknar med 2 hektar/häst minst på den gården dit hon drömmer om att flytta i framtiden.

Tack!

Men ..... "hästar som har det sämre" Vill ju inte att dom ska ha det dåligt alls! : Jag vill inte heller att de ska ha det dåligt! Helst skulle man ju vilja ha flera ha mark till sina hästar, men tyvärr så finns det inte ngn sådan möjlighet i dagsläget. Jag ser iaf att mina hästar mår mkt bättre av att gå ute dygnet runt i en lite mindre hage än att bli uppstallade på natten. Många som har sina hästar uppstallade på natten verkar ju knappt tycka att hästarna behöver kunna röra sig ute på dagen. Många hästar kan knappt galoppera i sin hage, vilket mina kan och gör det mer än gärna! Tyvärr är många hästar uppstallade på natten för att sedan släppas ut i en liten jättelerig hage på dagarna.[/B]

Smart med markduk och grus!

Om ni har 4 hästar på 1,5 hektar så är ju inte det speciellt mycket yta/häst..
Hur tycker ni att det funkar??

Visst det blir lerigt under höst och vårsäsongen. Och det enda jag tror man kan göra för att komma undan det är att typ ha en skogshage, eller en hage med sandmark, men då ska man ha tur om man ska komma över sådan mark. Skulle nog inte finnas många hästar i Sverige om inte hagarna fick vara lite leriga! Missförstå mig rätt, jag gillar inte leriga hagar, men som sagt har vi hårdgjort marken där de är som mest.

Tanken är ju såklart inte att jag ska pressa ihop hästar på så liten yta som möjligt! Men man vill ju endå veta om det öht funkar Både för oss och hästarna..
Vill självklart ge dom ett utomordentligt liv :)

Det vill vi nog alla! Det viktigaste är att vi gör det så bra vi kan för dem med våra förutsättningar, samt att vi hanterar hästarna på ett bra sätt! Då får vi glada hästar som gillar livet och det gör verkligen mina hästar!

Varför fungerar det inte att lägga in nu då?

oj det blev jättekonstigt när jag lyckades lägga in det. du ser ju att jag har svarat i din text ovan, viss text blev med fetstil och annan med vanlig stil, vet inte vad jag gjorde...

:)

Delar av den yta vi äger är väl vad man kallar skog. Det är en jäkla massa träd iallafall... lövträd, blåbär.. typisk skog hehe..
Visste inte att det va mycket som va positivt med det! Tur det dock!

Liknande trådar

Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 676
Senast: lady_vip
·
F
Hästmänniskan Vette tusan om jag har hamnat rätt men vi prövar! Har beslutsångest, tänkte man kanske kan få lite nyttiga tips här av hästmänniskor...
Svar
6
· Visningar
2 468
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Hejsan Jag skulle behöva ha lite råd och tips, känner att jag kört fast med min häst. Jag köpte honom för en månad sedan, så han är...
Svar
4
· Visningar
1 467
Senast: Magnum
·
Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 826
Senast: Flaekja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst