Hjälp!! är detta giftigt?? Olyckshändelse

sommarvind

Trådstartare
pga ett missförstånd har mina hästar fått i sig dubbla givan kraftfoder ikväll dvs 1 kg soja på man dubbla doseringen kiselgur och dubbla kalktillsottet och slutligen dubbla krafft mineraler vit tillskottet detta har varje häst fått på man. Vad gör jag? Händer det något?

Sv: Hjälp!! är detta giftigt?? Olyckshändelse

Jag vet egentligen inte

Men jag skulle tro att det är sojan som är allvarligast. Jag antar att det är stora hästar det är frågan om eftersom de får ett halvt kg i vanliga fall.
Det lär ju vara lite sent tips nu men jag hade nog ringt en veterinär och frågat. Jag har förstått det som att om en häst råkar äta ngt olämpligt så kan man ge den paraffinollja så att allt åker ut ut systemet. Men jag misstänker att den egentligen bör ges via en slang av en veterinär. OBS det ska vara paraffinolja och inte ngn annan olja. Det är den enda som åker rakt igenom kroppen utan att tas upp.

Om man måste göra det för dubbla (max?) dosen av en sojagiva vet jag inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 636
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 036
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur