Hjälp är det någon som har koll på detta????

M

malgerud

Jag har bestämt mig för att utbilda mig till hovslagare. Jag vet dock att det är mycket svårt att komma in på utbildning pga många sökande och få platser. Ett ytterligare alternativ för att utbilda sig till hovslagare är ju att gå som lärling hos en hovslagare i 2 år och sedan göra ett praktikår innan man får göra gesällprovet.

Nu till min fundering. Vid utbildning på skola så är man studiemedelsberättigad men hur är det om man går som lärling?? Man kan ju inte gärna leva utan inkomst i 2 år heller! Är det någon som vet hur det fungerar eller vart man ska vända sig för att reda ut detta???

Skulle också vilja veta lite mer om detta!!! Ingen som vet lite mer? :confused:

Skara är studiemedelsberättigat men inte Uppsala.Om du inte har tillräckliga kvalifikationer för att komma in på någon av utbildningarna så kan du prova med att prata med hantverksföreningen på din hemort.De jag känner som gått som lärligar genom hantverksf.har fått A-kassa under tiden.
Skulle ändå försöka jobba på att komma in på någon av skolorna.Kan vara tufft att på egen hand plugga in den stora teoretiska delen man får i skolan.Gick själv i Uppsala,mkt bra utbildning!Lycka till!

om du får svar kan du pma mig då? Ska söka till hovslagare när åldern är inne. :D

Tack så jättemycket för det. Ska genast kolla läget med hantverksföreningen. Självklart är det bästa att komma in på skolan men om jag inte lyckas så vill jag ändå kunna utbilda mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 277
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 131
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar