Hjälp! Ang transportering...

Agent Orange

Trådstartare
Jag har ett stort problem som jag inte riktigt vet hur jag ska ta itu med... Har en häst som vanligtvis är väldigt snäll och foglig på alla sätt och vis.. Förutom när vi ska åka transport....

Han går på transporten ganska fort med lite påtryckning bakifrån, och väl i transporten står han helt lugnt och snällt, ända tills jag sätter igång bilen och börjar köra.. Då j-r.... Han galopperar i transporten, sparkar, lägger sig mot väggen med hela sin tyngd så hela ekipaget gungar... FARLIGT med andra ord.. Sist jag körde med honom hade han haft sönder mattan o mellanväggen i transporten, sina skydd och benen var helt söndertrasade. Blodstänk i hela transporten och en halt häst..... Efter det har jag bara vågat testa att lasta på honom, men så fort jag startar bilen börjar han...

Innan jag köpte honom var han hur snäll som helst och stod helt blickstilla, den förra ägaren lastade honom själv t.o.m. Jag har dock hört i efterhand att sista gången hon åkte med honom hade han haft en spricka i benet (det visste hon ejom förrän de kom fram till vet..) och hade levt rövare med henne också...

Är det någon som har liknande erfarenheter? Hur bär man sig åt för att få hästen att lugna ner sig?

Hästar som är svårlastade är ju en sak, det går ju alltid att träna på att få på dem, men detta? Som det är nu är det ju LIVSFARLIGT att bara köra med honom, både för hans skull o för min egen..

HJÄLP! Har vi tävlat för sista gången?

Sv: Hjälp! Ang transportering...

Har det någon betydelse hur mycket det är stängt runt honom eller hur han är bunden?
En av våra har varit ett riktigt monster i trailern under ganska många år, men nu har vi listat ut att superlångt grimskaft (helst inget alls) och inte en pinal på kroppen är det som funkar för honom. Detta är ett fullblod som man gärna vill tro fryser lite om man åker naken på vintern, men nix, inget täcke eller lindor/skydd vill han ha....

En annan va klaustrofobisk, om man åkte med lilla luckan uppe kune man likväl beställa ny släp direkt, men lite mer öppet runt om så gick det bättre.

Stå brett/smalt? Höger sida/vänster sida? Hö eller inget hö? Svårt att hitta på lösningar när man inte riktigt vet vad du redan provat... Kanske detta gav någon ny ide;)

Min valack är likadan, han var också snäll att både lasta och köra tills han en resa blev skrämd av den andra hästen. Sedan dess har jag inte kunnat köra honom alls i transport. Något bättre står han helt utan mellanvägg, men inte acceptabelt:(
Det enda jag fått att fungera är att köra honom i lastbil, på dubbel bredd, lös och helst baklänges...
Jag hoppas att du kan lösa ditt problem bättre, och kanske även jag kan få nåt nytt tips att prova här...det är nu över 10 år sen han åkt transport:confused:

Jag har forskat lite.... Hans första ägare åkte ALLTID med luckan bak öppen och då gick det bra.. En gång hade hon åkt med den stängd och då hade han sparkat sig ut ur transporten på vägen.. Kul.

Jag visste inte om detta när jag åkte med honom sist, så jag körde m luckan stängd.. Men nu har jag även testat att ha den öppen och han bär sig likadant åt ändå.. Blev antagligen ordentligt skrämd när jag åkte sist (med stängd lucka)...

Om han har mer utrymme, alltså utan mellanvägg, det är då han liksom lägger sig mot ena väggen.. Så det känns nästan ännu farligare....?

Har du testat en trailer där hästen åker baklänges? Har själv en häst som sparkar med frambenen hela tiden i transporten, det blir lite bättre med öppen lucka, men inte OK. Med baklängestrailer som jag nu har testat är det bättre. Tyvärr är de ganska dyra om man ska köpe en själv, jag har tur som kan låna en ibland.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903
Hästhantering Hej! Vi är i stort och brådskande behov av lastningstips! Jag har ett islandshäststo som vi inte får in i transporten. Hon har varit...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 249
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 908
Senast: Tennessee
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka