Hjälp ang häst som sparkar bakut!!

Sv: Hjälp ang häst som sparkar bakut!!

Den där hästen har ONT! Boka genast tid på klinik och rid ej förens ni vet vad som är på tok.

utbildad hovslagare och utbildad i att raspa tänder??? bara för att han har raspat tänder så länge som du kan minnas så behöver inte det betyda att han är utbildad.

Om man säger såhär. Jag känner min hovslagare, han är en god vän till familjen dessutom. Så jag vet om han är utbildad eller inte. Vill inte verka otrevlig, men jag skulle aldrig låta någon okunnig person som jag inte ens känner, komma ut och laborera med min häst.

Och han har munstege, en kollektion med raspar, din häst står stilla så man kan känna i munnen ordentligt osederad, och hovis spolade ur munnen innan?

Ja, han har munstege och en massa raspar, min häst stod lugnt och fint stilla. Han kände igenom i munnen, plockade ut matrester och spolade innan han började raspa.

Den där hästen har ONT! Boka genast tid på klinik och rid ej förens ni vet vad som är på tok.

Ja, jag vet ju att han har ont. Frågan är ju vart. Anledningen till att jag valde att börja kolla tänderna är för att han tuggar något enormt på bettet. Han biter tag i det så det åker ner till lanerna igen. Dessutom är det just när jag tagit tag i högertygeln han blivit sur och sparkat bakut. Så att kolla munnen först tyckte jag var en bra idé. Nu skall jag gå vidare och ringa vet för att boka tid. Får höra vad vet säger, och om man skall börja med ett böjprov eller vad han/hon anser är bäst.

Förmodligen problem i ryggen. Min höll på som din och hon har kissinge spines.Så röntga ryggen även om han är ua på böjprov, vad vet. än säger. Min vet. ville eg. inte röntga eftersom hon inte var halt men jag ville det och såklart visade det negativt!!

din häst har helt klart ont och ska inte ridas förän du varit på klinik. Jag känner igen symtomen och den hästen dömdes ut pga kissing spine och pålagringar båda bakknäna. Var inte halt i böjning men väldigt besvärad på volt.

Tack för svaren allihop!

Men, alltså det konstiga är att han enbart gör det i galopp på höger volt, alltså inte på rakt spår. Han går hur fint som helst i både skritt och trav på höger volt, och på vänster volt går han fint i alla gångarter. Men nu kan jag absolut ingenting om Kissing spine, men är det tydliga symtom som min häst har? Borde det inte visa även i i trav och skritt samt i vänster varv? Som sagt jag kan ingenting, men berätta gärna mer om det!

Vill bara tillägga några saker...

Han hoppar utan problem, märks ingenting. När han får gå lång och låg märks heller ingenting. Massören var ute för några månader sedan och hittade muskelknutor i gluteus, samt att han var öm i ryggslut. Hon masserade bort dem, men har nu kommit tillbaka. Hon sa även att han var en aning stel på insidan av låren. Om det säger något?

Vill bara tillägga några saker...

Han hoppar utan problem, märks ingenting. När han får gå lång och låg märks heller ingenting. Massören var ute för några månader sedan och hittade muskelknutor i gluteus, samt att han var öm i ryggslut. Hon masserade bort dem, men har nu kommit tillbaka. Hon sa även att han var en aning stel på insidan av låren. Om det säger något?

Ja, det säger något och det är att nåt är fel och bör kollas upp på klinik. Förhoppningsvis är det något som kan fixas till med rätt behandling men snälla gör något nu! Att vänta kommer inte lösa några problem. Lycka till!

Ja, jag ringde kliniken nu igen och frågade "vad" jag skall beställa tid för. Om det är böjprov, eller om man skall röntga med en gång. Hon kunde inte svara på det utan jag skulle rådfråga med en veterinär, och då måste jag vänta tills imorgon bitti då de har telefontid :( :(

Beställ bara tid för en hälteutredning och sen gör ni ett ridprov så ser ju veterinären precis vad som händer.

kl
min häst började gå konstigt och vara ovillig vid arbete speciellt på volter i ena varvet. först trodde vi det var en hovböld, och det var det säkert, men efter tre veckor åkte vi till kliniken och han hade hovledsinflammation. men han var ren i skritten, bara i traven han markerade...

så jag säger också, klinik snabbt =)

Ja, jag ringde kliniken nu igen och frågade "vad" jag skall beställa tid för. Om det är böjprov, eller om man skall röntga med en gång. Hon kunde inte svara på det utan jag skulle rådfråga med en veterinär, och då måste jag vänta tills imorgon bitti då de har telefontid :( :(

Nu får du ursäkta, men jag förstår inte problemet? Du ringer och beställer tid för en HÄLTUTREDNING. Behöver inte prata med någon veterinär etc, utan du vill ha första möjliga tid för hältutredning. Inga som helst problem.

VAD som ska ingå i hältutredningen avgör sedan veterinären när ni träffas.

Krångla inte till det, lyft luren igen, boka tid för en hältutredning - klart.

De kan ju sparka bakut när de tycker att det blir för jobbigt. Mitt sto gjorde det innan hon blev stark nog att bära sig. Det jag gjorde då var att stärka henne så att hon skulle orka bära sig. Rid din häst i lägre form, alltså i den formen som passar din häst. Varför ska du ha den i hög form? Finns ingen anledning. En skön fin form längre ner passar din häst bättre, i alla fall tills den är stark nog att höja sin form.

Tror inte din häst har ont men är du orolig, kolla upp men annars tror jag nog den sparkar bakut för att den inte orkar bära sig.

/Isabel

för att kunna fatta galopp måste hästen sätta in bakbenen under kroppen, har den då ont i bakknän eller rygg så kommer den protestera.

Ta inte ut någon massör eller annat innan hästen är genomgången på klinik. boka en hältutredning, behöver ni ta plåtar så ingår det i besöket. Inget du behöver boka i förväg!

Hej :)
Intresserad av hur det gick sedan! .... ?
Hej!

Min häst har plötsligt börjat bete sig märkligt i höger varv på volten. Det började när jag tränade för min tränare för 3 veckor sedan. Han började då galoppera i "galoppsluta". Han vände in baken mot mitten och galopperade i sidled. Skänklade jag på honom så sparkade han bakut. Han har nu hållt på så till och från, men han galopperar inte i sidled längre utan han liksom vänder in bakdelen och skruvar sig som en banan ungefär. I fattningen slänger han upp huvudet, lägger öronen bakåt, piskar med svansen, jättedålig bjudning och sparkar till slut bakut. Han visar stort obehag i höger sida öht! Han är svår att ställa och böja och jag upplever ibland som att han tappar ett bakben.

Har kollat igenom honom för ev sår eller liknande. Utrustningen är kollad. Har pratat med kliniken 2 ggr och skall återkomma igen för att rådfråga med en veterinär. Imorgon kommer hovslagaren ut för att kolla igenom hovar, ben och tänder. Hittar vi inget då så skall jag beställa tid på kliniken. Vill bara tillägga att detta kom efter att hovslagaren varit här, dagen efter tränade jag för tränare och det var då det började. Men lektionen var ganska hård och krävade och vi kom åt hans bakdel ordentligt, och han fick jobba med muskler han tidigare inte jobbat med. Funderar på om det kan vara någon knäledsinflammation. Han visar inget tecken för övrigt, ingen hälta osv.

Någon som har erfarenheter eller idéer kring vad detta kan bero på? :confused: Tar tacksamt emot alla tips jag kan få!

Här ser man hur han är påväg att vända in baken.
54768_1249500534.jpg

Här ser man hur sur han blir.
21875_1250859706.jpg

Vill bara tillägga att han går bättre i en lägre form, men så fort jag tar tag och plockar upp han eller svänger/eller böjer så blir han jättesur. Han har alltid haft en bra galopp i högervarvet och han har orkat bära sig tidigare, så jag är väldigt osäker på att det skulle vara ett styrkeproblem.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka