Hjälp ang. hagbyte!

LaMaya

Trådstartare
Jag måste ha hjälp över hur jag ska bestämma vilket som är bäst.
Känner mig helt borta i hur jag vill ha det, både för mig och min häst skull. :(

Är så här att jag nu i sommar kan byta kompisgäng med min unghäst (4 år) eller stanna kvar under betes tiden.

Om jag stannar kvar blir det så här:
1. Han går med 4 andra hästar, alla 4 är från 5 år upp till 8 år.
Alla de här 4 hästarna kommer att tävlas, stå på stall då de ska tvättas och vara fina och gå på magert bete.
Detta kommer innebära att min unghäst kommer vara själv mycket i hagen eller stå på stall.
Eftersom dem är unga blir det mycket lek och stoj,
vilket är negativt då betet är magert och risken att min unghäst blir smal är stor.
Det positiva är att han verkligen älskar 3 av dessa hästar.
Det är hans bästa polare och han mår toppen med dem.
Alla är unga och rör sig mycket och hittar på massor vilket jag tycker är bra.
Varför jag får välja just nu att flytta honom är att en ny häst ska in.
En häst han gick med i vintras som sprang, sparka och lekte så enormt mycket att det inte funka.
Min 4 åring blev halt i över 2 månader pg. honom.:crazy:

Om jag byter:
2. Han kommer då gå med 3 andra hästar som är i åldrarna 7 till 10 år.
Det här gänget gick han med förra året men eftersom en av dem bet honom mot strupen flyttade vi honom.
Det var inte alvarligt med stallägaren tyckte det var bättre.
2 av dessa hästar äger stallägaren själv så han blir aldrig själv.
Han får gå på kraftigt bete och i större hagar.
Dem här hästarna är väldigt starka psykiskt och kan uppfostra min häst.
En av hästarna är den häst som tog hand om honom när han kom som ny som 2 åring och som är hans boxgranne.
Den andra var hans förra bästis och den tredje var den speciella som hög honom.
Stora problemet är att JAG hade problem att ta in min häst vid grinden i det här gänget.
Det är från det här gänget den 4 hästen som ska in i hans nuvarande gäng kommer ifrån.

Det här kanske låter som en självklar grej i andra ögon, men min häst har bytt kompisar enormt mycket det senaste året.
Han håller på att ridas in och jag vill helst undvika onödiga skador.
Jag är livrädd att han tycker förflyttningen i detta fall är en bestraffning.
Meningen är att jag ska rida honom under betet men också ha honom avställd under 1 månads tid.
Och i första gänget är det ganska negativt.

Vad tycker ni, ska jag byta eller ha honom kvar?

Sv: Hjälp ang. hagbyte!

Hej!!

Tycker det redan låter som du helst vill ha det andra stället och då ska du givetvis ta det som känns bäst för dej och honom...
Alternativ två tycker jag låter bättre med tanke på att han då inte behöver känna sej utanför och stå ensam osv.
Lycka till

Jag tycker också att alt. 2 verkar bäst. Jag tror inte att han kan koppla ihop bytet med bestraffning, så tänker inte hästar. De blir glada bara det finns mat och kompisar!

Andra alternativet, vad jag förstått så har hästen gått med de här hästarna tidigare = inget större byte av kompisar. Jag prioriterar högt att hästen bara får gå i hagen och vara häst under den tiden den vilar på sommaren också, vilket den inte får om den ska in på stall eller gå ensam.

Lycka till! :)

Av just den anledningen känns det alternativet väldigt bra.
Blir nog förflyttning, gäller bara för mig att fixa fram de hårda i mig så jag kommer förbi vid grinden.
Men det är det minsta problemet. :)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama