Hjälp ang dosering - Andapsin

maria_b

Trådstartare
Hej.

Min häst har skadat sig och ska ha andapsin för magsår i förebyggande syfte. Någon som vet doseringen? Distriktarn visste ej, det såtr ej på förpackningen och det står ej på Fass. Vi har ringt Strömsholm men ej fått tag på dem ännu.

Det är ett halvblod på 155, 17 månader. Lätt för att få magsår. Vilken dos kan man ge? Har börjat med 10 ml sålänge, men den dosen fick hon som föl och nu vet jag inte hur mkt man kan ge.

Mvh MAria

Sv: Hjälp ang dosering - Andapsin

Doseringen till föl beräknas så här enl sv veterinärtidning 12/2007 om det kan vara till ngn hjälp –sukralfat (som substansen heter) 2–4 g/kg per os var 6:e
till 8:e timme. Medicinen finns i flera styrkor så du får räkna det i gram. HH

Tack för svar. Strömsholm ringde upp förut och sa att hon ska ha 20-25 ml så nu är det löst iaf. Nu är det bara att hoppas att hon håller sig tillräckligt kry för att slippa åka dit också inatt.

Mvh Maria

Jag har aldrig haft någon idol, men nu tror jag nog att du är det för mig. Finns det något som du inte vet när det gäller hästar? :bow::bow: Tack för att du finns här på forumet. :)

Tack för svar. Strömsholm ringde upp förut och sa att hon ska ha 20-25 ml så nu är det löst iaf. Nu är det bara att hoppas att hon håller sig tillräckligt kry för att slippa åka dit också inatt.

Mvh Maria

Detta skulle hon ha två ggr omdagen kan jag ju tillägga!:o

Neej, är det dags nu igen?

Vad har tösen hittat på denna gång då?

Neej, är det dags nu igen?

Vad har tösen hittat på denna gång då?

Ja nu är det dax igen:cry: Denna gång har hon ramlat i hagen och fått in något vast i bakknät (konstigt nog har vi helt platta hagar men hon har lyckats ändå). När jag skulle ta in henne så var hon väldigt halt och det var som en glipa in vid bakknät som det kom gult skum ur. Tyvärr så sitter ju en led just där. Veterinären kom ut och konstaterade att såret var ca 5cm djupt och hon kunde ej avgöra om det var sårvätska eller ledvätska. Hon tänkte föst skicka oss till Stömsholm direkt men efter lite övervägande så konstaterade hon att vi skulle avvakta, då min häst ej hade nån hög feber som de brukar få när leden ligger risigt till. SÅ vi har haft transport och allt i beredskap men istället tempat henne ett par ggr i timmen under natten. Som tur är så har tempen hållt sig stabil så jag börjar att andas ut nu, den värsta faran verkar vara över.

Nu ska jag in till veterinärstation och hämta pencillin och smärtstillande, har ju inte velat ge det innan eftersom det är febernedsättande och det var viktigt att vi såg om tempen skulle stiga. Boxvila blir det runt en vecka trodde veterinären, såret måste gå ihop innan hon får gå ut. Tyvärr har hon ju haft mkt magsår och sånt i våras och senast för tre veckor sedan visade hon tendenserna igen (vilket jag då fick bort genomatt byta foder). Men hon är känslig, så vi får se om andapsinet hjälper eller om hon lyckas paja magen efter denna boxvila med. Jag har iallafall lagt in fri tillgång till hösilage i boxen nu när de andra är ute.

MAria

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som vet om morötter är för svårsmält för ett 8 månaders föl? Min fölunge har börjat få magknip när hon står inne sedan ca en...
Svar
8
· Visningar
3 066
Senast: maria_b
·
E
Hästvård Hej! Jag har hört talas om Back on Track-bandage, men inte mer än att jag vet om att det finns. Jag har också hört att det kan vara...
Svar
12
· Visningar
5 323
Senast: Nora
·
J
Avel Ett av mina hingstföl (2 veckor på midsommarafton) fick förstoppning på dag 4. Han behandlades med dropp, klyx och kramplösande, blev...
Svar
1
· Visningar
1 551
Senast: paradox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka