Hjälp, anfall...

Black

Trådstartare
I dag hände det något ruskigt med våran katt...
Det började med att han mådde illa och kräktes för att sedan bli helt livlös... :eek:
Han dök ner på huvudet i spyerna och när jag försökte få kontakt med honom var han helt okontaktbar med tungan hängandes utanför, jag försökte resa honom men han bara ramlade ihop, helt livlös...
Efter en stund "vaknade" han till liv och såg ganska medtagen ut och väldigt rädd.
Jag ringde vet och vi åkte in på en gång.
På vägen in till vet så började han piggna på sig mer och mer i bilen och när vi var hos vet så var han som vanligt.
Han hade ingen feber, inget som satt i halsen, bra och stark puls, bra hjärtljud, klara fina ögon, fina slemhinnor mm. Vet hittade inget fel på honom, gav honom en spruta cortison.
På väg hem i bilen somnade han och sov sedan ca fem timmar i sträck.
Nu har han vaknat, ätit, varit på lådan, lekt lite mm, men han verkar otroligt trött och medtagen.
Är det någon som har varit med om någonting liknande? :confused:
Det var verkligen läskigt !
Han är ju bara 11 månader.
Om det var ett epileptiskt anfall så borde han väl ha krampat istället för att "dåna" av?
Visserligen så har jag aldrig sett en katt få anfall men det borde ju inte skilja så mycket från oss människor...
Vi är verkligen på helspänn här hemma och varje ljud vi hör så sätter sig hjärtat i halsgropen...
Lilla "Loppan" är ju min bebis...
Hjälp...

Sv: Hjälp, anfall...

Fy vad otäckt! :eek:
Det första jag tänkte på var epilepsi men jag vet inte hur det yttrar sig på katter..
Men kanske svimmade han "bara"? Han kanske inte fick luft när han kräktes eller något?
Hoppas han bättrar på sig!

Tack för ditt svar !
Ja, det är mycket möjligt att han "bara" svimmade. Vet sa att han kanske satte i halsen och tuppade av pga syrebrist men jag tycker att det gick lite för fort för det...
Jättesvårt när man inte får något klart svar.
I dag är han nästan som vanligt, lite mer trött bara och lite rädd att vara i sovrummet, säkerligen eftersom det var där det hände...
:eek:

Min katt fick en kräkattack en gång. Hon kräkade länge innan hon fick upp nåt, och sen blev hon så yr så hon ramlade omkull. Det var av ansträngningen sa vet. Man vet ju själv hur man kan känna sig när man kräkar o kräkar. Man blir ju helt snurrig och får lite syrebrist, för man hinner inte andas ordentligt.

Har hört att katter kan få blodsocker fall när dom kräks, det var kanske det han råkade ut för.

Ja, det kan ju faktiskt vara det för han "tog i" väldigt mycket...
Nu verkar han vara precis som vanligt igen. :p

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 218
Senast: Migo
·
Katthälsa Kan börja med att vet har kollat kissen men inte har några förslag (inriktad på produktionsdjur bör tilläggas) Andra gången min katt...
Svar
6
· Visningar
1 272
Senast: vinkelina
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 208
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix