Hjälp! alla tips är värdefulla!

S

SannaBoo

Hjälp mig! Behöver så många tips som möjligt!

Efter tre år i min ägo har nu min valack fått någon slags sjukdom/skada som jag inte vet vad de är. Det började ungefär i Juni iår. Jag jobbade då sex veckor medans min häst först fick stå helt i två veckor, sedan fick han ridas det lilla jag hann med, alltså på helgerna och några gånger på vardagarna, och då bara fick gå som turhäst på långa tyglar. Då började han genast att tappa muskler, hela överlinjen föll ut, han gick på stort bete men ändå syntes revbenen på honom. Hans päls var glanslös och han hade fortfarande i Juli kvar massa vinterpäls. Sedan då jag slutade jobba började jag ta hand om honom som vanligt igen, o då kom både muskler, glans och fin päls tillbaka. Vilket jag då hade märkt var att han, om man red barbacka, de tjugo-trettio första metrarna, liksom "knickade". Det är svårt att förklara, men han började klippa med öronen, och "hoppa till", o höjde ryggen på nått konstigt sätt, kändes nästan som att han bockade. Jag tänkte inte mer på de utan fortsatte rida som vanligt. Sedan red min ridlärare honom för att känna igenom han, och hon tyckte då att han var otroligt stel i bakdelen, och svårt att sätta under sig. Då började hon fundera på om de va spatt han höll på att utveckla, men hon är en sån person som gärna vill kunna allt och veta allt(även fast hon inte har någon erfarenhet), och vill alltid ha en olycksfågel att skälla på så jag brydde mig inte om hennes ord. Sen red hon honom vid ett senare tillfälle, och då tyckte hon att han var fruktansvärt stel i bakbenen och ville inte allt trampa under sig. Sedan ville jag själv titta på honom, med några kompisars närvaro så vi körde en annan häst och hade med min valack som handhäst. Vad vi kunde se så såg det ut som att han gick ojämt med bakbenen, och han liksom trampade ojämt över frambenets avtryck. Då man saktade av från trav till skritt framförallt såg man att han liksom "knickade" och då såg han nästan halt ut. Om man trycker honom på höger sida om ryggraden reagerar han, han har ont där. Är det någon kan hjälpa mig, ska jag rida han? promenera? eller ska han bara få stå? jag blir otroligt tacksam för alla svar eftersom han betyder mest för mig!Alla tips är värdefulla! TACK!/Sanna

Sv: Hjälp mig! Behöver så många tips som möjligt!

Självfallet ska du väll boka tid på en klinik för en ordentlig utredning.

För guds skull ; Ring vetrinären !!

Antagligen har han ju ont som du säger och därför undrar jag varför du fortsatt rida utan att ha samtalat med vetrinär??

Personligen skulle jag aldrig sätta mej upp på en häst som uppenbarligen har ont, promenera ev med honom men ring vetrinär som får komma och kolla igenom honom ordentligt och ge dej inte förns du fått diagnos!

Min ridlärare rådade mig till att fortsätta rida honom, men att skritta av och fram länge, så jag följde hennes instruktioner och gjorde de!De var dom där "knickarna" som jag reagerade på mest, men eftersom de kändes lite som bockningar så tänkte jag att de kanske bara var nått han gjorde. De va förns nu som de har börjat oroa mig. Det ska komma en och titta på honom på tors så jag hoppas att jag får nått svar.
Är det nån som vet nått om spatt och vilka symptom de finns på de? är det någon som vet om de låter som en muskelskada eller om de sitter i något annat?

Sv: Hjälp! alla tips är värdefulla!

Det är en slags muskeligenomkännare som ska komma och klämma igenom honom på torsdag vilket jag hoppas ger resultat.
Jag har funderat på att spattröntka honom men jag vet inte om de är för tidigt än?

SannaBoo skrev:
Det är en slags muskeligenomkännare som ska komma och klämma igenom honom på torsdag vilket jag hoppas ger resultat.
Jag har funderat på att spattröntka honom men jag vet inte om de är för tidigt än?
Jag förstår inte riktigt? Du har bett en slags muskeligenomkännare komma ut, men inte en veterinär, trots att du funderar om det kan vara spatt? :eek: :mad:
Ärligt talat, se till att din häst får träffa en veterinär i första hand och ta reda på vad felet är! :mad:
Muskeligenomklännaren får dessutom inte behandla din häst om den inte är undersökt av en veterinär.... så där kastar du dina pengar i skön!

Jag skulle inte ridit hästen en meter utan att veterinär undersökt honom först.

Jag bad inte om tips till det som redan har hänt. Gjort är gjort och visst kanske man inte skulle ha gjort det, men hur skulle man kunnat ana då han blev frisk då jag hade slutat jobba?

jag vet inte vad det kallas, det hon är, men hon är utbildad och har helt och hållet koll på det hon gör om de va de du undrade över. man måste börja någonstans. Hon har kollat på flera av våra hästar då det varit problem så jag tvivlar inte på hennes kunskap. jag tror personligen inte att de är spatt.

SannaBoo skrev:
jag vet inte vad det kallas, det hon är, men hon är utbildad och har helt och hållet koll på det hon gör om de va de du undrade över. man måste börja någonstans. Hon har kollat på flera av våra hästar då det varit problem så jag tvivlar inte på hennes kunskap. jag tror personligen inte att de är spatt.
Det spelar ingen roll om hon är utbildad, hästen ska vara veterinärundersökt innan hon FÅR behandla den...
Och man börjar alltid med att ta en veterinär om man misstänker skada eller sjukdom... vilket du ju gör! :mad:

Tja, dom råd jag fått är olika. Det visar sig på vad hon säger om honom, om hon inte kan ge något svar, eller någon klar diagnos så får en vetrinär titta på han.

SannaBoo skrev:
Tja, dom råd jag fått är olika. Det visar sig på vad hon säger om honom, om hon inte kan ge något svar, eller någon klar diagnos så får en vetrinär titta på han.
De råd du får?? :confused:
Varför bryr du dig inte om att få din häst ordentligt undersökt och få reda på vad som är felet på honom? :crazy: :mad:

Från ridlärare, från vänner!
Vad tror du jag gör?! då skulle jag väl inte fråga efter hjälp!!!!!!!
det kanske finns andra lösningar till problemet än en enda lösning?

SannaBoo skrev:
Från ridlärare, från vänner!
Vad tror du jag gör?! då skulle jag väl inte fråga efter hjälp!!!!!!!
det kanske finns andra lösningar till problemet än en enda lösning?
Tja, enligt din andra tråd så har du inge gjort särskillt mycket på en ganska lång tid...
Men jag kanske är otydlig? För bästa möjliga resultat så bör du ta ut en veterinär först och sen en alternativ behandlare... för en sistnämda får inte behandla din häst och framför allt så kan en alternativ behandlare göra mycket mer för hästen om den är veterinär undersökt och har fått en diagnos..
Tydlig nog?? :confused:

Vilket bakben går han kortare med? Är det det högra med?
Rid honom inte om han har ont i ryggen!
Hoppas du får hjälp av veterinären hur du ska gå vidare...

Som jag dessutom framgår med på andra tråden så förstod jag inte att det var något fel förns nu. Tydlig nog? :S
Det hon gör är inte att behandla något, eftersom jag inte vet vad problemet är. Hon känner, och kollar om leder och ben fungerar som de ska, om slaggprodukter ligger kvar i benen eventuellt, känner på muskler, om de är som de ska. Tydlig nog?? :S

Ja de är lite svårt att säga, det syns mest då man saktar från trav till skritt. Vad jag tror och såg så var det det vänstra som han kortade. Det ser nästan ut som att han "halkar till" nästan som att han tar ett snabbare steg! näe, nu ska jag inte rida honom tills att de kommit och kollat på honom, men jag är så orolig, man vill ju ha svar nu! :S

Jag tror mig ganska säker på vari problemet ligger, men man skall alltid låta veterinärundersöka hästen först. Oftast vet man inte vilket som kom först, hönan eller ägget. För att få reda på det med säkerhet, är det bra att låta en veterinär kolla först och därefter kan man gå vidare.

Men jag ser också på det du skriver, att du är mycket orolig. Dina inlägg speglar en viss ängslighet, och därför är det svårt att gå den raka vägen (veterinär). Man är ofta mycket orolig för att det skall vara allvarligt, men det kan bli det om man inte börjar i rätt ända.

Om inget framkommer på den veterinära delen, kan du låta någon duktig ta sig an rygg och saccralleden samt även musklerna.

Jag tror inte riktigt du förstått vad humlan menat.

ÄVEN om hon bara klämmer och känenr igenom så är det en behandling hon gör. Om hon INTE hittar något, så måste du ta hästen till en veterinär.
Om hon hittar något, så måste du ändå ta hästen till en veterinär för viss behandling och genomgång.

Jag tvivlar inte på att er equiterapeupt (elelr vad hon är?) är gediget kunnig, absolut inte. Använder själv en mycket duktig massör/kiropraktor till min häst.
MEN faktum kvarstår, en veterinär skall alltid titta på hästen först, för att utesluta att något "veterinärt" är helt galet. Sedan tar med fördel ut en massör t.ex, det är jättebra.
men en veterinär har en 6 års lång, gedigen utbidlning och som är det som man behöver ta till i såna här fall.

Alternativbehandlare tas ut när vterinär inte hittar något, elelr bara hittar något diffust som man inte kan sätta fingret på, eller i förebyggande syfte, precis osm med folk som får massage då och då.

Vi menar inte att vara elaka mot dig, men du gör din häst en tjänst genom att låta en ritkigt duktig veterinär titta på den FÖRST, och SEN en alternativbehandlare, så att din häst slipepr ha ont/besvär.

Man får ALDRIG, ALDRIG, ersätta veterinärvård med alternativvård. Alternativvård är ett komplement till veterinär, och inget annat.

Lycka till med din häst!

/Maria

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 702
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 646
Senast: Josofinito
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar