Hjälp alla kunniga männsikor om svullnader osv

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare unipuni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 650
U

unipuni

Har en vallack på 15 år som jag tävlar hoppning med, nu har han blivit lite svullen i v. fram, utan att vara halt men han känns inte 100 % fräsch. Det är en lite svullnade typ under knät "bakåt" vid senan typ, precis under knäet och högst upp på senan. Svullnaden har gått ner lite lite för varje dag känns det som, vad ska jag göra?! vad kan det vara?!
han vilar nu men går i stor hage, ska han göra det eller? Eller vad ska jag göra :confused: :cry: tacksam för alla svar och tips jag kan få.

Sv: Hjälp alla kunniga männsikor om svullnader osv

Om svullnaden inte försvinner inom några dagar och hästen fortsätter att kännas ofräsch tycker jag du ska ringa en veterinär. Så länge hästen inte har ont eller det blir värre låt honom gå i den vanliga hagen.

far in till en klinik och gör ultraljud på senan och se så den inte är skadad.

Jag tror inte att det är något sånt utan det är bara en liten del han är svullen, inte hela senan. Utan bara det lilla området och det blir lite bättre när han rör på sig.

Är svullnaden hård och inte vill ge med sig med "värme och kyla" alt att den blir hårdare efter ridning kan det vara bra att åka in med hästen och få den tittad, det kan vara en senskidsinflamation, som i sig är är jätte allvarlig. Det kan också vara något annat.

Alt. om man har en bra veterinär som kan komma ut och titta på hästen hos dig... Defusa sådana svullnader utan hälta kan vet ordinera Metacam i 10 dagar och skritt... Sedan inget mer med de...

Kan vara en lättare senskada, kanske bara en överansträngning i senfästet. Jag har haft ett par passhästar som drabbats av senskador, ingen av dessa visade någon hälta utan bara svullnad/värme och ömhet på det skadade stället.
Skador på ytliga böjsenan är en rätt vanlig åkomma på äldre (>8år) hopphästar.
Jag hade nog kontaktat och rådfrågat en veterinär i ditt fall..

Kan vara en lättare senskada, kanske bara en överansträngning i senfästet. Jag har haft ett par passhästar som drabbats av senskador, ingen av dessa visade någon hälta utan bara svullnad/värme och ömhet på det skadade stället.
Skador på ytliga böjsenan är en rätt vanlig åkomma på äldre (>8år) hopphästar.
Jag hade nog kontaktat och rådfrågat en veterinär i ditt fall..

Han är inte öm utan bara lite svullen och lite varm. Vi har åkt till veterinären fast inte för det och han sa att han haltade minimalt, men dagen innan hoppade han 130cm (då när vi inte upptäckt svullnaden så klart)
Hur gör man med överanstängning då? Låter han bara vila?

Senast ändrad av en moderator:

Är det bara en överansträngning så brukar svullnaden försvinna efter ett par dagars vila. Om svullnaden inte försvinner inom ett par dagar så ska du nog kontakta veterinären igen, för då kan det vara en skada som kanske måste behandlas med antiinflammatoriskt el. liknande.
Sa inte veterinären som tittade på din häst nåt om hur du skulle hantera hältan hästen visade?

Är det bara en överansträngning så brukar svullnaden försvinna efter ett par dagars vila. Om svullnaden inte försvinner inom ett par dagar så ska du nog kontakta veterinären igen, för då kan det vara en skada som kanske måste behandlas med antiinflammatoriskt el. liknande.
Sa inte veterinären som tittade på din häst nåt om hur du skulle hantera hältan hästen visade?
Han var bättre idag i svullnaden när jag tog in honom från hagen. Lindar om natten med back on track, ska jag göra det? Ska köpa kylgele också.
Veterinären sa att det bara var minimalt och då sa mamma att dagen innan hoppade han ju 130cm, då sa han bara jo det kan ju vara för att han stått inne på box över natten och inte rört sig i och med att han är gammal. För vi tog honom direkt från boxen på morgonen. Han har vilat i en vecka nu, och idag är det lite bättre men får se hur det ser ut imorgon.

Jag tror inte att det är något sånt utan det är bara en liten del han är svullen, inte hela senan. Utan bara det lilla området och det blir lite bättre när han rör på sig.

Om det är en skada i fästet under knäet behöver inte hela senan bli svullen.
Det låter konstigt att han skulle bli svullen på ett ställe, dessutom just under knäet där senan fäster. Överansträngning borde reslutera i jämn svullnad och gallor?

De behöver inte bli synbart halta när de fått senskada, samt att när skadan inte är akut längre kan värme och svullnad minska.

Kylgele är ingen idé, kyla en skada gör bara nytta de 2 första dygnen på en akut skada. Linda benen med BoT kan vara bra dock.
Som sandrafors säger så kan det ofta vara svullet bara precis över skadan vid lättare senskador. En lättare överansträning borde ha försvunnit efter en veckas vila, så jag säger igen att du borde kontakta den veterinären som redan tittat på hästen. För om det är så att hästen fått en yttepytteliten skada i sena eller ligament (gaffelband) så kan det förrvärras om man anstränger det skadade området, och senskador är tyvärr svårläkta och tar lång tid. Så jag hade nog motat Olle i grind och tagit det säkra före det osäkra..

sandrafors: med överansträngning så kanske jag måste tydliggöra vad jag menar, jag menar överansträngning (överbelastning) i själva senfästet eller gaffelbandsfästet, kan lätt hända om hästen glider lite i landningen när man hoppar tex. Det kan då uppstå små mikroskador i vävnaden och då svullnar det (oftast) bara precis över det skadade området. Låter man hästen vila ett par dagar så brukar det självläka om det är en liten skada.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 403
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 803
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka