Hjälp! Alla körkunniga se hit!

Poni_Tail

Trådstartare
Jag har kört travhäst i 2 år och har funderingar på att börja köra mitt kallblod. Problemet är ju bara att jag inte är så kunnig på det här med att pröva ut utrustning. Jag skulle gärna vilja ha en rockard eftersom jag bara ska köra lite lättare. Tänkte ha körningen som ett komplement till ridningen och att han ska få ha en lite mer varierad träning.

Walther är en frieser/ardenner korsning, han väger ca 750-800kg och han är 162 cm i manken.

Så då kära bukefalister undrar jag:
*Hur långa skaklar bör rockarden ha?
*Vilken sele är bäst? Loksele eller med brösta?
*hur stor ska selen vara? Räcker det med sele passande häst?
*behöver man ha baksele om man kör med rockard?

Tacksam för svar och åsikter!

Sv: Hjälp! Alla körkunniga se hit!

Jag kan åtminstone försöka svara på några punkter.

*Om du mäter från "där skakeln kommer att sluta vid däckeln" till hasspetsen och lägger till 50 cm (i dragläge) så är det ett ungefärligt mått. Sen beror det ju på hur skaklarna ser ut i förhållande till vagnen, men det bör vara minst 50 cm till vagnen från hasen.

*Jag har ingen erfarenhet av loksele men till en rockard funkar en bröstsele utmärkt.

*Angående storleken vet jag inte heller, det varierar rätt rejält mellan märkena också, svårt att säga.

*Man bör alltid ha baksele, speciellt när man kör rockard som ju är obromsad.

Lycka till! :banana:

Först måste jag bara säga.. GUUUUD vilken häst :love:
Mät hästen. mät där bröstan ska ligga, runt magen och för bakselen. Sedan ringer du runt till de försäljare av sele som du är intresserad av och ber om att få måtten så kommer du hitta rätt sele till slut.
Var du ska mäta exakt ser du om du slår upp en skolbok med bilder på korrekt selade hästar.

Du kan gå in på www.selar.se och klicka på sel-sidan! :idea: Där finns bild på hur du mäter hästen! :)
Du kan även ringa Gunilla, hon är jättetrevlig o mycket hjälpsam. Har hjälpt mig med alla mina "dumma" frågor! :crazy:

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Körning Sitter i valet och kvalet om jag ska byta ut min loksele. Har precis köpt en rockard (en Oxer, tidigare bara kört fyrhjuligt), och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 614
Senast: killikill
·
Körning Med risk för att starta ytterligare en tråd i samma ämne. Har suttit och läst här och på olika hemsidor nu.. och är ju alltid så att...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Satis
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka