HJÄLP ALLA HÄSTKUNNIGA!! Inflammationer

noapoa

Trådstartare
Hej, det är så att min häst började stanna på hinder för ett tag sedan,och förra veckan kollade vi upp honom (har inte märkt något speciellt i markarbetet) på kliniken och han reagerade starkt på ena böjprovet, men inget på det andra, men haltade inte så mycket ändå. Markerade ingenting på det andra böjprovet eller på böjtprov osv. Dem bedövade nedre delen utav benet och han reagerade ingenting. Så inflammationen sitter i nedre delen, han går nu på någon typ av Metacam fast någon annan variant i 10 dagar. Om han inte är bättre när vi kommer tillbaka på Tisdag så ska hon spruta hans leder och det VÄGRAR jag göra på honom, då vår kompis miste sin häst pga ledstick så leden gick sönder (och det är trånga leder i nedre delen av benet). Jag tänker INTE riskera att ta bort min häst, därför undrar jag om det finns något sätt att bota en inflammation mer än att spruta honom!? Mer medicin? Biolighta? ALLA tips är välkommna, han står med back on track på nätterna fram nu.
Jag behöver inte använda honom som tävlingshäst längre i hoppningen, bara jag får ha kvar honom utan att han har ont (vilket jag inte tror att han har om han inte hoppat då det är där problemen kommer)???:cry::confused::cry:

Sv: HJÄLP ALLA HÄSTKUNNIGA!! Inflammationer

Jag förstår din reaktion efter att din vän mist sin häst, men samtidigt vill jag göra dig medveten om att hundratals hästar blir sprutade i sina leder i princip varje dag runtom i vårt land, utan att det händer något. Det är väldigt ovanligt att deet blir som för din kompis häst. Genom alla de år jag har haft hästar som behandlats i leder (första gången jag var med om de var i början av 1980-talet) så har jag bara hört talas om en enda som haft någon form av reaktion efter en ledinjektion. Och det var en häst som inte tålde medlet den sprutats med. Den fick en allergisk reaktion som hette duga och fick intensivvård första dygnet efteråt. men den klarade sig utan problem.

Jo, det går säkert att få det att läka ut utan att spruta i leden också. Dels behövs TID. Och dels bör man försöka ta reda på varför hästen blivit halt.
Det kan vara så att det är en ren vrickning (eller liknande) som orsakat hältan, det läker ut av sig själv. Det kan vara en snedbelastning pga t.ex felaktig (eller inte optimal) verkning/skoning och det kan vara en muskelhistoria som behöver åtgärdas. Det kan bero på ridning på mindre bra underlag eller kanske för mycket ensidig träning på ridbana/i ridhus.
Mer medicin kan säkert göra nytta för att bli av med hältan, men kom ihåg att dessa mediciner inte är snälla mot magen (slemhinnor i magsäck o tolvfingertarm) och bör användas försiktigt vid längre behandlingsperioder..

En diskussion med din hovslagare och kanske kontakt med någon alternativbehandlare som kan komplettera de veterinära behandlingarna, är nog vad jag skulle rekommendera. Plus då givetvis att du diskuterar alternativen till ledinjektioner med din veterinär.

Jag har lite samma inställning som du om att spruta i leder. Jag tycker att det ibland görs lite för fort. Nu är det en väldigt säker metod men jag tycker ändå att det är obehagligt att de går in i leden och vill inte göra det på mina hästar om jag kan slippa.
Min häst vrickade kotleden ordentligt i hagen för några år sedan. Jag åkte in för röntgen då jag var rädd för skelett skada men som tur var var plåtarna fina. De sprutade henne då och det hjälpte inte alls. Ändå ville de spruta igen vid återbesöket men då sa jag nej.
Du har alltid rätt att säga nej till den behandling som veterinären rekommenderar så länge det inte innebär att hästen lider så att det blir djurskyddsärende av det hela. Behandlande veterinär blev förvånad över att jag inte ville att de skulle spruta henne igen för idag får inte hästar vara sjuka eller skadade. Folk tycker att veterinären ska laga genast, helst igår och eftersom att spruta leden ofta är mycket effektivt så vill folk i gemen ha hästen sprutad.
Min häst blev heller inte hjälpt av metacam, det var ingen skillnad på hältan med eller utan och då fanns det ju ingen anledning att ge det heller.

Min häst fick helt enkelt vila under en period. Olyckan hände i maj och hon fick gå på sommarbete efter den första tidens boxvila-liten hage och sedan eftersom hon är en häst som var ganska lugn i värmen och inte drog vilda galopper så fick hon gå i stor kuperad hage och bara läka i lugn och ro. I oktober kunde vi börja skritta och eftersom det blev väldigt isigt den vintern så skrittade vi hela vintern och började galoppera först på våren i april.
Jag lärde mig då att det var bättre att gå direkt på galopp och hoppa över traven eftersom traven sliter mer.

Eftersom din häst inte har råkat ut för något olyckstillbud utan att detta är överansträngningsrelaterat så är det jätteviktigt att du får hjälp med att gå igenom allt. Passar sadeln optimalt? Finns det några muskulära skador? Behöver hästen kanske massage eller en kiropraktor eller en equiterapeut? Hur skos hästen och hur ofta? Behöver den kanske skos annorlunda eller med kortare intervall? Hur rider du? Travar du mycket? På dåliga underlag? Rider du på varierande underlag eller oftast på samma? Går hästen i en ändamålsenlig form?
Allt, precis allt måste du/ni gå igenom och fundera på hur ni gör så att ni kan hitta det som har orsakat överansträngningen och i förlängningen då inflammationen så att ni kan ändra det som behövs så att hästen kan få hålla sig frisk.
Jag tror visst att din häst kommer bli ridbar igen men den kanske behöver ett halvårs vila och den behöver detektivarbete för att hitta orsaken till att inflammationen uppstod ifrån första början.

Ta en diskussion med veterinären och förklara att du hellre vilar din häst i form än att spruta den i leden. Jag lovar dig att veterinären kommer bli förvånad men glad.

Tänk också på att ge probiotika nu när hästen får inflammationshämmande medicin så att den slipper få ont i magen. Yea-sacc är det bästa du kan ge. Svenska foder har börjat sälja det betydligt billigare än Dodson&Horrell så köp där om du har det i närheten. Det andra bästa är att ge ett paket vanlig bakjäst.

Senast ändrad:

Håller med föregående båda talare. Det mest långsiktiga och hållbara är att ta reda på VARFÖR hästen blivit öm i en led. Att spruta lederna tar oftast bara bort ett symtom på att något är på tok. Det riktiga problemet kan sitta nån helt annan stans.

Han har liten hälta i båda fram, men mest i vänster. Veterinären sa att man kan magnetröntga detta men jag tror inte dem har en sådan kamera på den kliniken. Han har behandlas med akupunkturer och lasring förut för låsning i båda bogarna och korset två gånger + blivit masserad. Hon sade att sadeln sitter bra på honom, han har inte ont i ryggen.
Han skos ofta då hovarna blir snabbt dåligt på honom, han tappar lätt skor. Speciellt på sommaren. Hade hemska fötter innan han kom till mig för 2 år sedan.
Jag är jätte noga med att variera underlag med honom, rider alltid på olika och olika underlag. Han har lite svårt att jobba med bakbenen ibland, lite lat utav sig och ibland dyker han lite och kan bli ritkigt stark och lite tung. För några veckor sedan innan vi undersökte honom gick han KLOCKRENT i markarbetet, han var så fin och bärde sig kanon.
Men en inflammation blir väl inte bättre av vila? Kan man biolighta/lasra benen på honom för att få ner inflammationen?
Jag sa säga till veterinären att han INTE ska sprutas, kommer inte göra det. Spelar ingen roll för mig om han inte kommer kunna tävla de högre klasserna igen bara han bli bra.

Självklart så måste hästen vila för att inflammationen ska ge med sig. Väljer du att inte spruta leden så handlar det om lång vila. Att spruta eller ej handlar ju egentligen om hur mycket tid man har. Har man ingen brådska och hästen inte mår dåligt av att vila så kan man välja att inte spruta och hoppas att leden återhämtar sig. En häst som inte gillar att stå mår troligen bättre av att bli behandlad i leden och sen snabbare kunna komma igång. Visst är lederna trånga, men en duktig veterinär kan tom plocka bort benbitar i de små lederna. Har precis plockat ut en ur kronleden på min.

Jag är den som ofta hellre vilar ut skador än sprutar/behandlar, men i det här fallet skulle jag välja att spruta leden/lederna dels för att viloperioden (förhoppningsvis) blir kortare och dels för att hästen ska ha ont en kortare tid. Jag tror att ju längre han går och är besvärad desto större risk för att han får "följdproblem" av att han går och avlastar det onda benet.
Skulle hältan komma tillbaka eller inte bli bättre trots behandling, då skulle jag börja undersöka om det är något annat som är grundproblemet och att frambenshältan bara är ett symptom på det.

Han har liten hälta i båda fram, men mest i vänster. Veterinären sa att man kan magnetröntga detta men jag tror inte dem har en sådan kamera på den kliniken. Han har behandlas med akupunkturer och lasring förut för låsning i båda bogarna och korset två gånger + blivit masserad. Hon sade att sadeln sitter bra på honom, han har inte ont i ryggen.
Han skos ofta då hovarna blir snabbt dåligt på honom, han tappar lätt skor. Speciellt på sommaren. Hade hemska fötter innan han kom till mig för 2 år sedan.
Jag är jätte noga med att variera underlag med honom, rider alltid på olika och olika underlag. Han har lite svårt att jobba med bakbenen ibland, lite lat utav sig och ibland dyker han lite och kan bli ritkigt stark och lite tung. För några veckor sedan innan vi undersökte honom gick han KLOCKRENT i markarbetet, han var så fin och bärde sig kanon.
Men en inflammation blir väl inte bättre av vila? Kan man biolighta/lasra benen på honom för att få ner inflammationen?
Jag sa säga till veterinären att han INTE ska sprutas, kommer inte göra det. Spelar ingen roll för mig om han inte kommer kunna tävla de högre klasserna igen bara han bli bra.

Om han har haft problem med lite låsningar och dessutom problem med hovarna så kan det vara omställningen som har lett till inflammationerna. När en ny hovslagare skor så skor ju inte den identiskt med den tidigare och den lilla ändringen kan ge hästen inflammationer om man har otur.

Vila läker ut inflammationer så visst kan du vila honom frisk men det kommer ta tid och det är bra om du underhåller med regelbunden massage och ev. akupunktur. Det är ju också bra om du kan ha samma hovslagare så att inte vinklarna håller på och ändras hela tiden. Diskutera också med din hovslagare om han kanske ska ha andra skor. Det finns ju en uppsjö med skor för att hjälpa hästar med olika problem. Det finns skor som gör att överrullningen blir lättare vilket brukar vara en fördel för en häst som har eller har haft inflammationer.

Det är jättebra att du rider på olika underlag och det är bra att din målsättning är att han ska bära sig. När han sedan blir frisk igen så var noga med att kolla upp sadeln igen för då kommer han att ha ändrat sig i kroppen eftersom han kommer tappa muskler under vilan. Det är också bra om du kan rida för någon duktig tränare som kan hjälpa dig att hitta en bra form för honom. Tänk också på att variera formen så att du inte kräver samma form på uteritt som på dressyrpassen, formen ska ju vara ändamålsenlig.
Jag tror absolut att du kommer kunna hoppa med din häst igen men det är bra att det viktigaste för dig är att hästen får bli frisk igen.

Det är samma veterinär som stack sönder leden på vår kompis häst.
Jag vill Inte spruta honom, mer tips godtages GÄRNA!:confused::cry::(:confused::confused:

Min sprutades med hyaluronsyra i blodet när han hade en böjprovsreaktion på en kota. Han vilade sedan i nästan 5 månader. Därefer skritt i 5 veckor, började med lite galopp och därefter trav. Efter totalt 8 månader så hoppade han första gången, men bara pyttehinder.

Jag har lite samma inställning som du om att spruta i leder. Jag tycker att det ibland görs lite för fort. Nu är det en väldigt säker metod men jag tycker ändå att det är obehagligt att de går in i leden och vill inte göra det på mina hästar om jag kan slippa.
Min häst vrickade kotleden ordentligt i hagen för några år sedan. Jag åkte in för röntgen då jag var rädd för skelett skada men som tur var var plåtarna fina. De sprutade henne då och det hjälpte inte alls. Ändå ville de spruta igen vid återbesöket men då sa jag nej.
Du har alltid rätt att säga nej till den behandling som veterinären rekommenderar så länge det inte innebär att hästen lider så att det blir djurskyddsärende av det hela. Behandlande veterinär blev förvånad över att jag inte ville att de skulle spruta henne igen för idag får inte hästar vara sjuka eller skadade. Folk tycker att veterinären ska laga genast, helst igår och eftersom att spruta leden ofta är mycket effektivt så vill folk i gemen ha hästen sprutad.
Min häst blev heller inte hjälpt av metacam, det var ingen skillnad på hältan med eller utan och då fanns det ju ingen anledning att ge det heller.

Min häst fick helt enkelt vila under en period. Olyckan hände i maj och hon fick gå på sommarbete efter den första tidens boxvila-liten hage och sedan eftersom hon är en häst som var ganska lugn i värmen och inte drog vilda galopper så fick hon gå i stor kuperad hage och bara läka i lugn och ro. I oktober kunde vi börja skritta och eftersom det blev väldigt isigt den vintern så skrittade vi hela vintern och började galoppera först på våren i april.
Jag lärde mig då att det var bättre att gå direkt på galopp och hoppa över traven eftersom traven sliter mer.

Eftersom din häst inte har råkat ut för något olyckstillbud utan att detta är överansträngningsrelaterat så är det jätteviktigt att du får hjälp med att gå igenom allt. Passar sadeln optimalt? Finns det några muskulära skador? Behöver hästen kanske massage eller en kiropraktor eller en equiterapeut? Hur skos hästen och hur ofta? Behöver den kanske skos annorlunda eller med kortare intervall? Hur rider du? Travar du mycket? På dåliga underlag? Rider du på varierande underlag eller oftast på samma? Går hästen i en ändamålsenlig form?
Allt, precis allt måste du/ni gå igenom och fundera på hur ni gör så att ni kan hitta det som har orsakat överansträngningen och i förlängningen då inflammationen så att ni kan ändra det som behövs så att hästen kan få hålla sig frisk.
Jag tror visst att din häst kommer bli ridbar igen men den kanske behöver ett halvårs vila och den behöver detektivarbete för att hitta orsaken till att inflammationen uppstod ifrån första början.

Ta en diskussion med veterinären och förklara att du hellre vilar din häst i form än att spruta den i leden. Jag lovar dig att veterinären kommer bli förvånad men glad.

Tänk också på att ge probiotika nu när hästen får inflammationshämmande medicin så att den slipper få ont i magen. Yea-sacc är det bästa du kan ge. Svenska foder har börjat sälja det betydligt billigare än Dodson&Horrell så köp där om du har det i närheten. Det andra bästa är att ge ett paket vanlig bakjäst.

Fast jag tycker absolut att det finns all anledning att häva inflammationsprocessen så fort som möjligt, det är nedbrytande för ledbrosket när det pågår en inflammation i leden. Att behandla utesluter inte att man ger hästen ordentligt med tid.

Självklart så måste hästen vila för att inflammationen ska ge med sig. Väljer du att inte spruta leden så handlar det om lång vila. Att spruta eller ej handlar ju egentligen om hur mycket tid man har. Har man ingen brådska och hästen inte mår dåligt av att vila så kan man välja att inte spruta och hoppas att leden återhämtar sig. En häst som inte gillar att stå mår troligen bättre av att bli behandlad i leden och sen snabbare kunna komma igång. Visst är lederna trånga, men en duktig veterinär kan tom plocka bort benbitar i de små lederna. Har precis plockat ut en ur kronleden på min.

Och jag anser inte alls att det behöver handla om hur mkt tid man har utan om att få så god prognos för läkning som möjligt.

KL

Vet inte om man kan jämföra ledsmärta hästar/människor?

Har själv ledsmärta till och från, det gör o n t... Jag brukar ta kortisonsprutor och det är verkligen en lättnad.

Byta veterinär, jo men det finns endast en veterinär på vår klinik som är 1 timme ifrån där vi bor, annars måste vi åka fleera timmar. Tycker ni att man ska satsa på att åka till Strömsholm? Är det bra där, att rekommendera???

Hästen reagerar inte mer än på ett utav böjproverna. Annars haltar han ingenting. Hästen är 15 år, blir 16 nästa år. Annars frisk som en nötkärna.

Skulle han försvinna för mig så skulle jag aldrig förlåta mig själv, skulle aldrig klara ett liv utan honom och åter igen vill jag inte ta den risken att han ska försvinna.

Jag hade inte åkt tillbaka till en veterinär jag inte litar till 100% på. Har du rimligt avstånd till strömsholm så åk dit istället.

Jag åker förbi 2 kliniker "på vägen" till den klinik jag anlitar. Åker till en 9 mil bort (närmsta 5 mil, nästa 6 mil) just för att jag tycker det är kunniga veterinärer där och jag har fått ett bra bemötande.

Byta veterinär, jo men det finns endast en veterinär på vår klinik som är 1 timme ifrån där vi bor, annars måste vi åka fleera timmar. Tycker ni att man ska satsa på att åka till Strömsholm? Är det bra där, att rekommendera???

Hästen reagerar inte mer än på ett utav böjproverna. Annars haltar han ingenting. Hästen är 15 år, blir 16 nästa år. Annars frisk som en nötkärna.

Skulle han försvinna för mig så skulle jag aldrig förlåta mig själv, skulle aldrig klara ett liv utan honom och åter igen vill jag inte ta den risken att han ska försvinna.

Känns rätt meningslöst att åka till en veterinär man inte litar på men det är bara du som vet vilka resurser du har.

Det gick tydligen åt helvete när denna veterinär sprutade din kompis häst men det skulle faktiskt kunna vara ett undantag, det finns aldrig några 100-procentiga garantier. Det kanske är en jätteduktig veterinär som råkade misslyckas en gång, det vet vi inget om och sannolikt inte du heller.

Jag kan säga att jag låter inte spruta några leder innan dom är röntgade och om en veterinär inte föreslår att man ska slå en plåt så känns det inte förtroendeingivande för mig.

Är hästen röntgad och hur såg det i så fall ut?

Magnetröntgen är ju oftast inte förstahandsvalet (det är jättebra men dyrt), varför föreslog veterinären det?

Senast ändrad:

Känns rätt meningslöst att åka till en veterinär man inte litar på men det är bara du som vet vilka resurser du har.

Det gick tydligen åt helvete när denna veterinär sprutade din kompis häst men det skulle faktiskt kunna vara ett undantag, det finns aldrig några 100-procentiga garantier. Det kanske är en jätteduktig veterinär som råkade misslyckas en gång, det vet vi inget om och sannolikt inte du heller.

Jag kan säga att jag låter inte spruta några leder innan dom är röntgade och om en veterinär inte föreslår att man ska slå en plåt så känns det inte förtroendeingivande för mig.

Är hästen röntgad och hur såg det i så fall ut?

Magnetröntgen är ju oftast inte förstahandsvalet (det är jättebra men dyrt), varför föreslog veterinären det?

Ja han är röntgad och hade pytteliten (PYTTEliten) pålagring på ena frambenet, men hon sa att det var så litet att det inte ska vara något farligt.
Han är inte magnetröntgad utan hon sa att man kan göra det bara. Men att hon skulle spruta in bedövning i lederna och se vart han har ont typ. Men vill inte att han ska få några sprutor i lederna.

Jag hade inte åkt tillbaka till en veterinär jag inte litar till 100% på. Har du rimligt avstånd till strömsholm så åk dit istället.

Jag åker förbi 2 kliniker "på vägen" till den klinik jag anlitar. Åker till en 9 mil bort (närmsta 5 mil, nästa 6 mil) just för att jag tycker det är kunniga veterinärer där och jag har fått ett bra bemötande.
Nja det är inte så nära, fem timmar dit :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 043
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 506
Avel Vill börja med att säga att jag inte varit i kontakt med veterinär i denna fråga ännu, och att det är veterinärens bedömning jag i...
2
Svar
27
· Visningar
3 768
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka