Hjälp, 4åring som trotsar?!

Y

Yazilver

Jag har lyckats hitta en mycket speciell dam. Hon är stark som en oxe, kaxig som bara den och bestämd. Hon är hur snäll som helst att hantera, lugn och sansad. Men verkar ha bra och dåliga dagar:confused:
Det som är värst just nu är att när man har suttit upp på henne och ger henne kommando att röra sig framåt börjar hon studsa runt på stället och i värsta fall reser hon sig.
Låter man någon leda en så går hon framåt men kan efter en stund försöka skaka av sig den som går bredvid.
Hon vill inte lämna stallet, men går inte heller framåt påvägen hem :confused: Man kan locka med mat, men det är väl inte rätt metod.
Vissa dagar är hon snäll som ett lamm och gör allt du ber om.
Vad är felet?
Detta är en häst som ger igen hårt mot hårt om man försöker ge henne en liten dask med spöt eller liknande. Så jag vill ha några andra lite mer humana tips, utan att vika ner mig! Tar gärna emot övningar som fastställer mig som ledare. Hon är ranghög i hagen, de går bara 2 ston i hagen just nu och hon bestämmer utan tvekan, är elak mot 3åringen så fort jag visar mig....det kan ju vara matdags :devil:

Lika dant kan hon hålla på och fula sig när man jobbar henne från marken, hon lixom vänder in från liten volt med huvudet mot mig, öronen bakåt. Vad betyder det? Sen stannar hon bara så.

Jag har läst mängder av trådar här ang hästhantering nh och massa andra varianter och hoppas på många goda råd.

Sv: Hjälp, 4åring som trotsar?!

Har inga direkta tips. men det känns som vi har ungefär samma problem. denna damen trotsar dock bara ordentligt vid ridning.
kanske lite bufflig ibland. men inga problem med tömkörning och att ledas.

Ja men det är samma här, det är bara när jag väl kommit upp i sadeln som hon börjar gå på som en ångvält. Men det är mest att hon krånglar runt på stället, hon har inte försökt springa ifrån mej direkt.
Men vad gör man?

jag ger min en viloperiod. jag gör ingenting med henne som kräver direkt tankeverksamhet. vi promenerar, tömkör. och har tydliga gränser för vad man får och inte får.
ingenting krävande. tyvärr kan jag inte ställa av henne helt, men bara hon får göra någonting varje dag är hon nöjd.
sen hur vi fortsätter efter detta har jag inte riktigt kommit underfund med.

Hur erfaren av unghästar är du?

Nånstans har ju er kommunikation floppat, se mitt inlägg i din andra tråd som jag antar hadlar om samma problem med samma häst.

Eller så mår hästen väldigt dåligt.

Ja men det är samma här, det är bara när jag väl kommit upp i sadeln som hon börjar gå på som en ångvält. Men det är mest att hon krånglar runt på stället, hon har inte försökt springa ifrån mej direkt.
Men vad gör man?

håller med Blandrastik, problemet är nog INTE bara när du sitter upp, det tar sig ton även från marken, om hon går på som du beskriver i hagen osv....
har du ngn erfaren som hjälper dig? jag tror hästen känner av din osäkerhet.

Joda jag har hjälp både från andra som hållt på lika länge som jag och ännu mer erfarna hästmnniskor och ingen har kommit på vad som är fel.
Jag är inte det minsta rädd för den här ponnyn. Vet bara inte vilket som är rätt sätt att tackla henne på då hon inte riktigt reagerar som vi varit vana vid att hästar gör :rofl:
På marken är det jag som bestämmer, även i hagen. Då går hon inte på mig eller den andra hästen då hon vet att jag kommer rya med henne :devil:
Vi ska se om hon är likadan i ridhus och imorgon kommer en diplomerad hästmassör ut och känner igenom henne ifall hon har någon spänning någonstans.
Om inget av detta hjälper får hon först 2 veckors vila för att se ifall det är flytt + foderbyte (från bete till hö) som gjort henne sån här. Och om inget av detta hjälper blir det STOR utredning på klinik. För ingen av kan förstå vad detta plötsligt kommer ifrån. :confused:

Fler tips???

För inte allt för länge sedan var jag i din EXAKTA sits! Min lille dam (173 mkh) tyckte jag var vattenvärd och körde över mig, (kul när 600 kg häst stormar emot en i hagen och reser sig ½m ifrån :eek: ) Sedan tvärnitade hon i ridningen och sa "näääää du"... Klart som korvspad att jag blev rädd! Det är ingen liten kraft vi sysslar med. Läs gärna min gamla tråd, fick många bra exempel och historier som har hjälpt!

Jag fick inse att jag blivit rädd, och agera därifrån. Alla har en bekväm-zon, för mig hade jag noll problem i stallgången men när jag släppte henne i ridhuset blev jag skraj och min häst blåste upp sig till ett monster. I den ordningen, för varje gång jag blev osäker reagerade min häst något så enormt!

Efter att ha tragglat lite på stället fick jag ett genombrott, jag lackade totalt ur en dag. Jag slår aldrig djur men jag fick en HELT ANNAT TYP AV TONLÄGE I RÖSTEN. Hästen hajade till och trodde att jag kunde slå ihjäl henne om jag ville. Med min nyvunna attityd hoppade jag upp på hästen som genast började med sitt "stampa-på-stället- och halvstegra sig". Jag tog helt enkelt ett långt dressyrspö och petade på rumpan tills hon rörde sig framåt igen - och fick då beröm i överflöd!

Min nya mantra när jag hanterar henne är "du är en liten ponny" och hitills är jag hennes NYA idol och jag behöver inte ens tänka för att hon ska lyda. Hon vågar inte gå över mina gränser, och så länge hon är inom sin ruta har vi mysigt och trevligt. De hajar fort de små liven. Även jag för den delen, för jag respekterar henne lika mycket som hon respekterar mig.

Hur du hittar din väg med din 4-åring är upp till dig, men tänk inte att du är rädd för då går det aldrig! Det är lättare att skriva än att göra, dock tar det tid att "rädsla av sig". En 4-åring är som en tonåring, man kan riktigt ser hur tankarna flaxar runt i skallen... Det är ditt jobb att vägleda hästen till ett rätt beteende.

Jaa vi har testat med det mesta och att sätta hårt mot hårt hjälper dock inte på den här ponnyn. Hon är ett ganska bestämt småtjurigt STARKT påhittigt litet kallblod. Härligt...

Men jag ger inte upp. Imorgon blir det lite ridning med instruktör i ridhuset för att se vad vi har för fel och brister... hehe när vi inte ens kommer framåt :rofl:

Den berömda 4 årstrotsen och dessutom ett sto....
Att vara konsekvent är det enda tipset jag kan komma med, ligga steget före och mkt beröm när hon gör rätt.
Att sätta hårt mot hårt hjälper sällan på ett sto...

Igår var vi i ridhuset och då gick allt bara fint :love:
Men som sagt, det var till att gå på henne så fort hon började..
Verkar som att även hon känner sig bättre till mods när hon har väggar runt sig då det inte alls är kul att rida ute på åkrarna.. :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom...
Svar
11
· Visningar
2 412
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V