Septicemia

Trådstartare
Dyra, men billig livförsäkring... ;)
Nu undrar jag hur pass stor skillnad i säkerhet det är på en champion showring för dryga 800.- och en GPA för 3500.-
Rent säkerhetsmässigt, finns det några skillnader eller handlar det bara om märket?
Eller är ventilationen i GPA:n värd 2700...? ;)

Inget illa menat om GPA eller Champion, bara funderar..

Sv: Hjälmar!

Det är säkert jättesvårt att säga. Huvudsaken är väll att man har en hjälm som är
CE-märkt. Själv har jag både Charles Owen, GPA och en äldre Wembley sammetshjälm och jag är nöjd med samtliga. Men mest nöjd är jag med GPA:n. Den är skönast och rida med när det är varmt och jag tycker att den var värd pengarna, faktiskt.

Det finns ju andra lättviktshjälmar (ägde t.ex. en Troxel ála cykelhjälmsvarianten typ och denna var värd runt 700:- och den ventilerade jättebra) men den var ju väldigt ful :crazy:

Så ja, jag tycker att GPA:n är värld de extra pengarna. Den är Snygg, skön, sitter bra åtminstone på mitt huvud. Men det är ju ett val som alla får göra själva om vad de vill ha för hjälm.

Jag köpte också hjälmen för att jag ville ha en hjälm som verkligen "fungerade".
Det finns ju kopior från t.ex. Hööks men eftersom GPA:n var vanligare så ville jag hellre ha en sådan eftersom det fanns större chans att den "funkade" än vad t.ex. Höökshjälmen skulle göra. Skulle kännas onödigt att lägga ut 600-700:- på en hjälm som kanske ändå inte vore nåt att ha...

Men sedan kan man ju jämföra sammetshjälm och sammetshjälm. Finns ju t.ex. Champion Showring och som jag som har en Charles Owen Showhat (tyvärr tror jag dock att denna har slutat tillverkats). Jag tyckte att CO:n var snyggare och den satt bra på mitt hvuud så det blev helt enkelt en sådan. Dock så är prisskillnanden på de två hjälmarna inte så extrem. Min CO gav jag strax under tusenlappen för och kostar CS hjälmen 800:- så skiljer det ju bara 200:- på dom.

Svårt att veta som cactuspower sa, det finns bara betyget godkänd på hjälmar.

Men jag tror att en godkänd och billig hjälm är säkrare i längden, eftersom en hjälm ska och måste bytas ut efter en fallolycka, och ibland t.o.m. efter att ha dunsat i stallgången några gånger. Och köper man en ny hjälm för 2 700:- i första taget? Nja, de jag känner har svårt att investera i en för 6-800:-. Och jag tror även att en hjälm för 2 700:- är för dyr att kassera i första taget.

Fast det beror lite på hur man resonerar. Själv så är jag Extremt rädd och fösiktig om min hjälm. Försöker använda den allra mest vår-sommartid då det är som varmast ute annars föredrar jag faktiskt sammetshjälmar eftersom jag tycker att de oftast är dom som är allra snyggast. Ingen annan får t.ex. använda min hjälm, jag förvarar den i min gröna hjälmpåse som följde med den och jag har den bara då jag rider och sedan ligger den i skåpet för att undvika att man ska tappa den på stallgolvet osv.

Men givetvis så får man ändå efter ett par år byta ut sin hjälm. Åtminstone så bör man ju göra det. Men är man väldigt rädd om sin hjälm och försöker undvika att man t.ex. tappar den osv. så tror jag också att hjälmen också får längre hållbarhet än att man slarvar med den...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har gått och funderat på en sak ett tag. Jag vet väldigt lite om olika märken på bett. Det kan ju vara stor prisskillnad för...
Svar
7
· Visningar
1 008
Senast: Buck
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig... 2
Svar
23
· Visningar
4 176
Senast: Nirvana
·
D
Utrustning Hej alla hästmänniskor! Jag och min vännina Veronica ska börja på ridskola nu på lördag och ska nu skaffa oss nödvändig utrustning...
Svar
16
· Visningar
2 151
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka