Sv: Hjälmar!
Det är säkert jättesvårt att säga. Huvudsaken är väll att man har en hjälm som är
CE-märkt. Själv har jag både Charles Owen, GPA och en äldre Wembley sammetshjälm och jag är nöjd med samtliga. Men mest nöjd är jag med GPA:n. Den är skönast och rida med när det är varmt och jag tycker att den var värd pengarna, faktiskt.
Det finns ju andra lättviktshjälmar (ägde t.ex. en Troxel ála cykelhjälmsvarianten typ och denna var värd runt 700:- och den ventilerade jättebra) men den var ju väldigt ful
Så ja, jag tycker att GPA:n är värld de extra pengarna. Den är Snygg, skön, sitter bra åtminstone på mitt huvud. Men det är ju ett val som alla får göra själva om vad de vill ha för hjälm.
Jag köpte också hjälmen för att jag ville ha en hjälm som verkligen "fungerade".
Det finns ju kopior från t.ex. Hööks men eftersom GPA:n var vanligare så ville jag hellre ha en sådan eftersom det fanns större chans att den "funkade" än vad t.ex. Höökshjälmen skulle göra. Skulle kännas onödigt att lägga ut 600-700:- på en hjälm som kanske ändå inte vore nåt att ha...
Men sedan kan man ju jämföra sammetshjälm och sammetshjälm. Finns ju t.ex. Champion Showring och som jag som har en Charles Owen Showhat (tyvärr tror jag dock att denna har slutat tillverkats). Jag tyckte att CO:n var snyggare och den satt bra på mitt hvuud så det blev helt enkelt en sådan. Dock så är prisskillnanden på de två hjälmarna inte så extrem. Min CO gav jag strax under tusenlappen för och kostar CS hjälmen 800:- så skiljer det ju bara 200:- på dom.