hjälmanvändande!

W

Wilma

funderar över vem som bär anvsvaret?

Har hästmedhjälpare som är under 18år. Om de skulle rida utan hjälm och det händer något(trotts att jag sagt åt dem att använda hjälm) vem bär anvsvaret? jag som hästägare eller deras målsman?

hoppas kunna fråga er "vuxna" ;) vi får se om tråden måste flyttas?

Sv: hjälmanvändande!

När min dotters kompisar har ridit har jag först pratat med föräldrarna så de har varit med om det. Då har jag också sagt: på mina hästar råder absolut hjälmtvång.
Även snart 18-åriga ungar.
Take it or leave it.
Skriv kontrakt för säkerhets skull.

Senast ändrad:

Ja, det antar jag också, men frågan kvarstår i alla fall. Det finns ju olika sorters ansvar (moraliskt, ekonomiskt osv). Ansvar är ofta förknippat med någon sorts konsekvens om man bryter det.

Här i Tyskland är det hästägaren som bär ansvaret för sådant som ens häst ställer till med (oavsett hjälm eller ej). Alltså har jag en ansvarförsäkring (Haftpflicht) som täcker sådant (skräckexemplet är t ex en häst som rymmer ur hagen, springer ut på en väg och orsakar en trafikolycka med en buss med 40 passagerare... Det blir dyra sjukvårdskostnader, och att köpa en ny buss är ju inte heller gratis.) Min försäkring täcker också andra ryttare på hästen. Däremot täcker den inte mina egna sjukvårdskostnader om något skulle hända. För det måste jag ha en egen sjukförsäkring.

Det svenska systemet fungerar ju annorlunda. Eftersom vården är skattefinansierad så lär ju inte hästägaren behöva betala det i alla fall.

Men man kan ju ha ett moraliskt ansvar ("känna sig ansvarig") om ens häst skickar av en unge så att den blir allvarligt skadad. Det gäller ju både med och utan hjälm.

Och så kan man ha ansvar att se till att de som rider ens häst använder hjälm, t ex om man lovar föräldrarna det eller om barnet i fråga är för ungt för att begripa själv. Fast då gäller det ju att man är på plats och kan kontrollera och säga till, och så är det ju oftast inte med medryttare.

Det måste vara hästen.
Åtminstone i de fall där pållen är över 18 år och myndig.

okey skrev en snabb fråga på jobbet. min tanke med frågan var ..

vem bär ansvar för att "barnet"(14 och 17) har hjälm på huvudet? juridiskt sett?

och om det händer något med eller utan hjälm? juridiskt sett?

målsman eller hästägaren?

nu har vi hästar som används i shower, barnridning osv o de är "snälla" men alla vet ju att hästar är hästar. hästen kan bli skrämd osv.. Hästarna är försäkrade i agria dvs det ingår agria insident men den täcker ju bara om personen i fråga inte har en egen försäkring.

självklart skulle man ha ett moralisktansvar. man kan anklaga sig själv.

angående kontrakt så känns det som usa=/ då bör man även ha juridisk hjälp att formulera det.

det hela skulle ju lösa sig om lätt man bara hade myndiga medryttare/hjälpare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det borde vara deras föräldrars ansvar om man sagt att dom ska ha hjälm, och även sagt det till föräldrarna.

Jag är så naiv så jag skulle ta för givet att dom har hjälm på sig när dom rider.
Skulle dom inte ha det, skulle dom nog inte få rida min häst heller.

Om du har verksamhet så har du ju ett arbetsgivaransvar för folk som du "anställer". Det kanske inte är tillämpligt i ditt fall men det är inte alltid solkart när man är arbetsgivare och när man inte är det.

Som privat person måste du tala med den minderårigas föräldrar, du måste också klargöra att alla ridning och hantering sker på egen risk och genom föräldrarnas ansvar. I de fall föäldraran inte känner till detta, kan du komma att få stå för ev uppkomna skador i samband med ridning /hantering. Så skriv ett papper med föräldrarna om barnen rider regelbundet.

Tjejerna som rider/kör mina hästar SKA ha hjälmen på sig annars är det färdig ridet här för deras del! Jag har överhuvudtaget väldigt svårt för folk som rider utan hjälm men det är ju sant som det sägs : En tom lada behöver inget tak!! :devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 895
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II