Zarro

Trådstartare
Vad jag är glad att jag hade hjälm på mig förra lördagen och att jag är så noga med att min kille ska ha det på sig.
Vi hamnade nämligen i skogen för vi hade kört över lite is som min pålle inte är van vid.
Han reagerade mycket starkt och på ett sätt som han aldrig reagerat på innan.Nämligen genom att skena och sparka bakut...lovar...en shettis kan komma långt upp med sina bakben med.
Efter några meter så springer han in i skogen där vagnen som tur var fastnar mellan två träd.
Killen åkte av en liten bit innan och jag satt ner i vagnen på golvet.
Som tur var gick allt bra men usch vad som hade kunnat hända.

Sv: Hjälm

Vilken tur att ingen skadade sig!!
Det kan verkligen bära iväg även med småhästar.
Hjälm är fina grejjer!

Alltid viktig med hjälm. Har precis kört in mitt halvblod och det är altid hjälm som gäller, nu och i framtiden.

Tur att allt gick bra!
Hjälm och säkerhetsväst har jag ALLTID på mig numera!

Hjälmen räddade nog livet på mig i oktober -05 då jag fick vagnen över mig.. En säkerhetsväst då hade räddat revbenen antagligen..

Anna-Carin

Usch, sånt där är otäckt! Ofta underskattar man små ponnier särskilt, svårt att tro att det finns så mycket kraft i dem. Men en dag är olyckan framme, och då kan det gå riktigt illa! Tur att ni överlevde allihop, och hoppas att hästen inte heller skadade sig!

/Veronica som också har varit med om ponny-skenturer :crazy:

Vilken tur att det slutade bra!:love:*puh*
Hade han verkligen skenat hade inte två trädstammar stoppat honom utan då hade nog vagnen varit lika mycket skog den!;)

Inte är det dessto mindre äckligt att sitta bakom eller på en häst som sticker!

Men nu måste jag fråga, varför blir han rädd när han går på is??

Han är väl van att gå på lösdrift och på den lösdriften så minns jag att halva hagen bestod av is när regnet över en natt förvandlades till en isbana som varade hela vintern!

Detta var förrförra året och det var tänkt att Trygg skulle gått ner till dit som sällskap när O´Boy lånades ut men han fick inte gå där just för att han spräckte upp isen som en isbrytare åt ponnyerna!:rofl:

Har förstått att han har lite nerver den lille O`Boyen!:D
Något man absolut inte kunde tro när han bara gick och myste i hagen. Då var han den lugnaste av dom!

Ja, dessa shettisar...;-);-);-)

Hade han verkligen skenat hade inte två trädstammar stoppat honom utan då hade nog vagnen varit lika mycket skog den!;)

Jag hörde en hemsk historia (sann) häromdan... Det var en tjej som varit ute och kört sin ponny. Ponnyn blev plötsligt rädd för någonting och skenade iväg och tjejen ramlade ur vagnen och ponnyn fortsatte med vagnen efter sig in i skogen. Dom letade jätte länge efter hästen, ordnade skallgångar och letade med hundar etc, men hästen var som slukad av marken. 2 månader senare hittade en jägare hästen som satt fast med vagnen mellan två träd, ingen vacker syn... :crazy:

Vilken tur att det slutade bra!:love:*puh*

Inte är det dessto mindre äckligt att sitta bakom eller på en häst som sticker!

Men nu måste jag fråga, varför blir han rädd när han går på is??

Han är väl van att gå på lösdrift och på den lösdriften så minns jag att halva hagen bestod av is när regnet över en natt förvandlades till en isbana som varade hela vintern!

Detta var förrförra året och det var tänkt att Trygg skulle gått ner till dit som sällskap när O´Boy lånades ut men han fick inte gå där just för att han spräckte upp isen som en isbrytare åt ponnyerna!:rofl:

Har förstått att han har lite nerver den lille O`Boyen!:D
Något man absolut inte kunde tro när han bara gick och myste i hagen. Då var han den lugnaste av dom!

Ja, dessa shettisar...;-);-);-)
Jag fick verkligen fundera till jag med. ISRÄDD???? Låter mycket konstigt.

Jag tycker det är ganska naturligt att hästar inte vill gå på okända saker på marken, det kan ju faktisk vara ett hål man kan trampa ner i, speciellt om det är mörka fläckar. Sen finns det ju hästar som är rädda för sin egen skugga så varför inte en isfläck?

Men det behöver ju inte vara att han var rädd för att gå på isen.... Jag tror att det gick till så här.... Kusken körde ex. på en skogsväg. Hästen går i mitten, sulkyn går ju då i hjulspåren. I hjulspåren är det is, men inte i mitten... När sulky går i isen brister isen och det krasar och låter plötsligt som om hästen har ngt mycket otäckt efter sig. Eftersom hästen i själv inte gått på isen fattar den inte vad som händer och blir mycket skrämd...

Jag har sett det hända förut.... Inte alltid lätt att förutse allt som kan hända, det är farligt med körning, men tur att allt gick någorlunda bra.

Jo, Fia-Lina som är en säker körhäst vill jag nog påstå, reagerar också när hjulen går över is som krasar. Bara första isfläcken, sen vet hon vad det är, eller att det inte är farligt i alla fall.
Nu skenar hon inte, men hon sätter upp huvudet och ökar ett par steg. Så nog tror jag att en ponny med lite nerver kan bli rädd, och har dom väl kommit igång, så....

Lotta

Jo, Fia-Lina som är en säker körhäst vill jag nog påstå, reagerar också när hjulen går över is som krasar. Bara första isfläcken, sen vet hon vad det är, eller att det inte är farligt i alla fall.
Nu skenar hon inte, men hon sätter upp huvudet och ökar ett par steg. Så nog tror jag att en ponny med lite nerver kan bli rädd, och har dom väl kommit igång, så....

Lotta
Men detta är en ponny som jag vill minnas TS har skrivit har bott på lösdrift men även gått som ridskole ponny.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: Coras star
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat