*sträcker lite tveksamt upp en hand*

vet inte om jag klassas som westernryttare, men jag sitter i en westernsadel, och försöker lära mig, och jag har hjälm. oftast ;)

Rider western men hjälmen är alltid på förrutom vid tävling då jag har hatt.
Jag känner mig så naken utan hjälm, även om jag har en lugn dam så vet man inte vad hon hittar på runt nästa hörn :smirk:

min hjälm åker på då jag rider in hästar, första passen på okända hästar, samt vid hoppning.
I övrigt upplever jag den som mest ivägen. Gillar inte att ha saker på huvudet, då det stör energifälten.

Barn ska ha hjälm, nybörjare/ryttare med sämre balans bör ha hjälm, men i övrigt väljer vuxna människor själva.

Nu rider jag inte westyern längre, men när jag gjorde det så hade jag sällan hjälm. I början och på okända/unga hästar så åkte den på men inte på mina egna om jag bara skulle rida i paddock eller manege.

Rider uteritter i westernsadel och använder både hjälm och väst. Eftersom det är mkt action i många westerntävlingar borde man använda hjälm där. Fast å andra sidan sitter man säkrare än i en vanlig sadel.

Har köpt en hatt, men ska bara använda den före och efter ridning och vid fotografering på och med hästen (hobby).

När jag tävlar har jag det ibland.

Annars... aldrig när jag rider min egen häst. :o
Fast hästar jag inte känner rids med hjälmen på.

Nu för tiden; ALLTID hjälm. Gick omkull med min häst i SKRITT. När hon reste sig upp igen råkade hon ställa sig på mitt huvud. Tänk om jag inte hade haft hjälm... Det kan hända vilket ekipage som helst om oturen är framme! Idag finns det bekväma lättviktshjälmar med lufthål :idea:

Sv: Hjälm?

Sweet skrev:
Hur många av er som rider western använder hjälm?

Jag håller på att lära mig rida western, och tävlar absolut inte, och jag har hjälm när jag rider, fast å andra sidan så har jag en lite "skuttig" häst så jag vill ta det säkra före det osäkra!

Jag gör det, mest av gammal vana... Det ska liksom finnas något på skallen, och sen så känner jag mig säkrare av det.. Hatten är så klart på när jag tävlar!

För mig är det en självklarhet att rida med hjälm hemma. Vi bor på en ganska liten ort och rider ofta genom byn för att komma till ridhus/ridbana.
Vi vuxna har ändå ett ansvar och ska vara föredömen för de yngre. På vår anläggning är det dessutom krav på att använda hjälm!

På första tävlingen med min unghäst hade jag hjälm mer för att jag inte visste om hon skulle hålla sig i skinnet eller inte. Har för övrigt alltid tävlat i hatt.

Använder inte hjälm till vardags, tycker det är obehagligt. Kan använda hjälm då jag rider nya hästar eller då jag tävlar i hunterklasser..

Att dömma av inläggen hitills så verkar det som om de flesta Westernryttare använder hjälm . Baserat på min ganska så långa erfarenhet som Westernryttare så tror jag inte att inläggen här är representativa för Westernryttarna i allmänhet i Sverige.
Min erfarenhet är att väldigt få ryttare förutom ungdomar, nybörjare och inridare av unghästar använder hjälm.
Hjälm är passiv säkerhet och hjälper "kanske" men först när olyckan är framme. Bättre att börja i andra änden och till att börja med välja "rätt" häst med ett psyke som matchar mina kunskaper, sedan att hantera och utbilda hästen till att bli en trygg individ kanske enligt någon av horsemanshipskolorna. Med en alltför ensidig fokusering på hjälm (och skyddsväst) riskerar man att invaggas i falsk trygghet och glömma att välja "rätt" häst och att ubilda den till att bli en trygg och säker individ, d.v.s. så säker man nu kan få en häst. Själv får jag tillstå att jag aldrig använder hjälm utom möjligen någon gång om jag hoppar eller första gången på en unghäst.

Jag köper inte riktigt ditt resonemang om att man riskerar att invaggas i någon slags falsk säkerhet på hästryggen bara för att man har en hjälm på huvudet :confused: Tycker det är ungefär som att säga att man blir en bättre eller för den delen säkrare bilförare bara för att man sätter på bilbältet.

Men visst har du rätt i att det stora flertalet westernryttare rider utan hjälm, möjligtvis någon slags kepa. Har varit runt på en hel del clinics under årens lopp och brukar vara rätt ensammen om att använda hjälm. Ibland verkar det som om man bara har en westernsadel och stångbett på i princip vilken häst som helst, då är man westernryttare och ska rida utan hjälm. Har sett skräckexempel på flängtrav som går över i en okontrollerad galopp. Jag fattar inte hur dessa personer överhuvudtaget törs rida utan hjälm :crazy:

Jag har själv i min ägo en mycket utbildad och lydig reininghäst, tidigare ägd och tävlad av en av Sveriges landslagsryttare i reining. Visst hon är busig men jag vet att hon lyder. Men jag skulle inte drömma om att rida utan hjälm i alla fall.

Jag dömer ingen som rider utan hjälm utan att det är ett val som man själv gör.

De gånger som jag har varit på clinics på bortaplan så har jag varit ensam om att använda hjälm.

Liknande trådar

Utrustning Ska prova skicka efter hjälm och har storlek 58 på min nuvarande. Hjälmarna finns i M 54–58 och L 59-61, back on track hjälm. Vilken...
Svar
16
· Visningar
1 125
Senast: aglaonema
·
Tävling Hej! Brun Dressyrsadel, brunt träns, svart kavaj och svart hjälm. Ska jag ta mina svarta eller bruna stövlar? Schabraket blir nog lila...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Blyger
·
Fritid Måste köpa ny hjälm för den jag har har gått sönder. På moderna hjälmar finns det visir. Hur funkar det med skidglasögon? Jag gissar att...
Svar
12
· Visningar
365
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama