Sv: Hjälm?

Jag har ALLTID hjälm och säkerhetsväst. Möjligtvis kan jag skippa västen nån gång på sommaren om det är stekhett ute.

Jag har säkra och lydiga hästar men det är ingen anledning för mig att rida utan hjälm och väst. Använder även alltid skor med klack och säkerhetsstigbyglar om jag rider i bomlös el i undantagsfall engelsk sadel. Har tänkt införskaffa tapaderos till mina w-sadlar men det har inte blivit av än.

Rider nog faktiskt alltid med hjälm när jag rider ut etc.
Tycker den hör till (:

Dock åker den av på träning på banan eller i ridhus etc.
Inte alltid men ibland.
Dum ovana får jag nog kalla det kanske ?

Tävling rider jag cokså utan hjälm, då jag har hatt.

Jag tycker att folk själva får välja.
Sen skulle jag själv nog aldrig dra åt på världens största åker och rusa i full galopp utan hjälm.
Hur mycket jag o mina hästar än litar på varandra så kan en olycka snabbt vara på plats; snubbel eller liknande.

Har också alltid hjälp om jag rider inför min lillesyster, då jag tvingar henne att ha hjälm.

kort sagt;
hjälm? japp för det mesta.
ibland åker den av vid träningspass på bana o ridhus
samt på tävling.

Håller med dig i att man faktiskt väljer själv osv.
vill dock tillägga att det nog sker lika mycket i dressyr o hoppning, främst på hög nivå tror jag nog, att det inte används hjälm.

Nåja, om man nu inte ska kalla denna "hjälm" utan hakband för hjälm?
Tycker nog rent ut sagt bara det ser fånigare ut (:
Har man hjälm så har man hakbanden också :p

bonefish skrev:
Att dömma av inläggen hitills så verkar det som om de flesta Westernryttare använder hjälm . Baserat på min ganska så långa erfarenhet som Westernryttare så tror jag inte att inläggen här är representativa för Westernryttarna i allmänhet i Sverige.
Min erfarenhet är att väldigt få ryttare förutom ungdomar, nybörjare och inridare av unghästar använder hjälm.
Hjälm är passiv säkerhet och hjälper "kanske" men först när olyckan är framme. Bättre att börja i andra änden och till att börja med välja "rätt" häst med ett psyke som matchar mina kunskaper, sedan att hantera och utbilda hästen till att bli en trygg individ kanske enligt någon av horsemanshipskolorna. Med en alltför ensidig fokusering på hjälm (och skyddsväst) riskerar man att invaggas i falsk trygghet och glömma att välja "rätt" häst och att ubilda den till att bli en trygg och säker individ, d.v.s. så säker man nu kan få en häst. Själv får jag tillstå att jag aldrig använder hjälm utom möjligen någon gång om jag hoppar eller första gången på en unghäst.
Men o andra sidan;
det kan alltid hända en olycka; spelar ingen roll i den sitsen hur bra tillit och sammarbete man har mellan människa och häst.

En grop på en åker, en stock du inte såg, en ojämn fläck osv gör lätt att hästen kan snubbla till och du flyger; där kan en hjälm vara på sin plats och att hästen snubblar på något som helt plötsligt dyker upp; har inget med hur väl man sammarbetar o göra.

sen använder jag inte heller alltid hjälm, inte på ridbanan eller ridhuset och inte heller på tävlingsplatsen; då det är hatt som gäller för min del.

det är ett val man gör själv; men man får heller inte blunda helt för att hur duktig du är, hur "rätt" häst du än har, så flyttar sig inte denna grop som kan göra ditt fall.

Alltid hjälm!
Fast inte på tävling. Då kör jag hatt!

Liknande trådar

Utrustning Ska prova skicka efter hjälm och har storlek 58 på min nuvarande. Hjälmarna finns i M 54–58 och L 59-61, back on track hjälm. Vilken...
Svar
16
· Visningar
1 125
Senast: aglaonema
·
Tävling Hej! Brun Dressyrsadel, brunt träns, svart kavaj och svart hjälm. Ska jag ta mina svarta eller bruna stövlar? Schabraket blir nog lila...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Blyger
·
Fritid Måste köpa ny hjälm för den jag har har gått sönder. På moderna hjälmar finns det visir. Hur funkar det med skidglasögon? Jag gissar att...
Svar
12
· Visningar
365
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama