Hjälm!? vid tävling.

CiaAn

Trådstartare
Vad ska man ha för hjälm på sig när man tävlar dressyr. Vad anses vara en "tävlingshjälm"?

Denna hjälmen hade jag på mig vid en lite programridning:
http://photos-g.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v2337/64/86/634485666/n634485666_1944062_2736497.jpg

Sen har jag denna oxå:
http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs138.snc1/5894_106088745666_634485666_2577263_7540974_n.jpg
Fast det är väl definitivt inte någon "dressyrhjälm"

Ska bara starta en lite klubbdressyr, men det var väl ungefär 10 år sedan sist (innan barnen kom till världen) som jag "tävlade" så nu undrar jag hur modet är och vad man ska ha på sig. min gamla kavaj har ju enorma axelvaddar och är lägre skuren än vad kavajerna har nu.
Skjortan fungerar och ridbyxorna... gör nog det oxå, bara att de har hög midja, vilket jag vant av mig vid.

Nåväl, det kommer väl inte bli så avancerat, vi ska rida en LB:2 a och Rosea kommer nog att ha mycket annat i focus än att gå ett program fint och prydligt, när vi för första gången ska in till ridhuset, med dressyrstaket, dommarbord, läktare och fönseter i ett ridhus.

Skoj ska det bli i alla fall.

Tackar för tips.

mvh
CiaAn

Sv: Hjälm!? vid tävling.

Huvudsaken är väl att den är godkänd...
Men utseendemässigt hade jag nog valt en så neutral hjälm som möjligt. Så det blir lite klassiskt stilrent.
Själv kör jag med en vanlig svart sammetshjälm köpt för billig peng på varuhus du länkade bild från:D

Jag tycker det är hugget som stucket vilken hjälm du än väljer, så konservativ är inte dressyren längre ;). De allra flesta har funktionshjälmar.

Måste du ha kavaj på klubbtävling? Annars kanske det är snyggare med en snygg tröja än kavajen?

Lycka till!

På en klubbtävling tycker inte jag att det spelar så stor roll vad du har på dig. Båda hjälmarna du länkade till funkar. Den absolut mesta dressyrhjälmen för mig är en CO showhat, annars en vanlig sammetshjälm utan läderband, men det blir vanligare och vanligare med funktionshjämar, även om sammetshjämarna fortfarande är vanligast. Men nu när jag är uten på MSV tävlingar så är det många som har en funktionshjälm istället för hatt till och med. Så du kan ha precis vad du vill. :)

Som de andra säger är det stor variation på vilka hjälmar som används på tävling. Jag har en vanlig sammetshjälm av billig modell men är i behov av en ny och drömmer om en med läderband:).

Jag har nyligen köpt en svart i sammet med läderband, kmr inte ihåg märket men kostade ca 1000 kr på Hööks :D Den tkr jag funkar jättebra!

Den tänkte jag köpa, men hann försvinna ur sortimentet innan jag fick tummen loss... Verkade bara vara en kampanj tyvärr.

Jag tycker inte heller hjälmen har så stor betydelse även om jag har en "dressyrhjälm" och en "terräng/hopphjälm". Sen kavajen, du får ju som sagt ha tröja även om jag vet att dom allra flesta brukar ha kavaj på den klubben men du måste ju inte.

Liknande trådar

Dressyr Som rubriken lyder kan man göra det? Fler och fler rider ju redan i vetilations hjälmar (bl.a Brink:p) Men GPA:s Speed Air är kanske...
2
Svar
26
· Visningar
3 123
Senast: Ilion
·
Dressyr Här kommer ännu en klädsel-tråd. Om den ska ligga på utrustning flyttas den väl, och om någon nyligen ställt samma fråga och jag missat...
Svar
15
· Visningar
4 815
Senast: Mountains
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka