Hjälm vid körning..

S

Stina_Julle

Måste man ha hjälm när man kör/åker bakom häst?

Det är nämligen så att en bekant ska köra några studenter..Och när jag fick höra det så reagerade jag direkt på om alla som åker på vagnen ska ha hjälm? Hur är det egentligen??

Sv: Hjälm vid körning..

Det är finns ingen lag som säger det, men som kusk hade jag nog velat alla skall ha hjälm för annars är det kuskens fel och vagnen välter eller hästen skenar iväg och får betala multum i böter om någon skadas.

Men man måste aceptera kuskens krav annars kan de lika bra GÅ till festen. :p

Mvh
Eran Emma

Jag tror inte att det är lag på hjälm. Däremot finns det särskilda bestämmelser för studenttåg och karnevalståg. Så det kan ju vara värt en titt på vägverkets hemsida.

När jag tog studenten från hästgymnasiet åkte vi alla studenter häst och vagn genom stan, då var man inte tvungen att ha hjälm. Vid vanlig körning behöver man inte ha det, bara om man tävlar maraton.

Det är finns ingen lag som säger det, men som kusk hade jag nog velat alla skall ha hjälm för annars är det kuskens fel och vagnen välter eller hästen skenar iväg och får betala multum i böter om någon skadas.

Men man måste aceptera kuskens krav annars kan de lika bra GÅ till festen. :p

Mvh
Eran Emma

Ja, de var det jag också tänkte på.. Det är ju som sagt kuskens fel om hästen skenar och allt vad som kan hända..
Jag ska meddela hon som ska köra att hon nämner det åt dom som ska åka..

Tack för svaren!

Be henne istället kolla sin försäkring. Är hon osäker skulle jag se till att ha extra medhjälpare. Hellre förhinda en olycka än att se till att alla har en hjälm på som ska skydda dem vid olycka. Kan tänka mig att dem kvinnliga studenterna har fixat håret innan och är det manliga, har jag svårt att se att dem kommer vilja ha några på sig. Och har hon så många hjälmar i den storleken? Vissa kan ha riktigt stora skallar. Det här är kanke en engångsgrej, men om hon får förfrågan på ett bröllop, ska brudparet också ha hjälm?

Det skulle ju se snyggt ut om man tar studenten och åker häst och vagn och har vita kläder och en stor svart hjälm på huvudet :p

Nää fyy vad hemskt! Hjälm på studenten eller bröllop!!:eek: Där går gränsen. Hade jag varit så rädd för att vara utan så hade jag faktiskt hellre GÅTT!

Det finns inget hjälmtvång vad jag vet vid häst-o-vagn.... sen kan tex SvRF eller STC ha vissa krav vid tävlingar men detta är ju inte lag på något vis.

Kan tillägga att jag har aldrig hjälm när jag kör nån av mina små "monster"... i slutändan är det väl upp till var och en, precis som vid ridning.

Konstigt det här med "tvång" - har folk inget innanför pannbenet som de tycker är värt att skydda:confused:

Det är ungefär som att tycka att det är "jobbigt" att ha bilbälte på sig. Man ändrar uppfattning efter att ha sett skador vid olyckor...

Nu tycker jag att det är en viss skillnad på att köra bil och köra häst.
När man tävlar i maraton måste man ha hjälm. Vilket är jättebra! Och många använder hjälm (inte jag) när dem kör hemma. Vilket också är bra.
När man kör rally eller formel-1 är det också lag på att ha hjälm. Men hur många har hjälm när dem kör bil till jobbet???
Tänk hur många nackskador man skulle kunna rädda då.

Tycker ditt resonemang haltar lite:cool:

Är du en av dem som säger åt ungarna hur viktigt det är att ha hjälm på sig när de rider/cyklar etc, och sen inte har det själv?

Jag tycker det är skrämmande med alla självgoda, sk rutinerade ryttare/kuskar m fl som tror att de kan luta sig tillbaka på sin stora erfarenhet och sina lugna hästar i tron att "det händer aldrig mig".

Var och en gör ju som den vill men fy vilka dåliga företrädare för sporten!:mad:

Så du tycker inte det är skillnad på att köra bil och häst o vagn?
Jag har inga ungar och cyklar inte själv, så...
Men jag tycker inte man kan hacka på någon bara för att den väljer att inte ha hjälm på sig när den kör. Jag kanske gör andra saker för att hålla säkerheten på hög nivå.
När jag rider har hjälm på mig, men det var inte frågan i tråden.
Och på vilket sätt är jag dålig företrädare för sporten? Och vilken sport pratar vi om...?

*kl*

Måste allting handla om sport då ?

Jag kanske hållar på med hästar "bara" för att jag tycker om hästar och ger f-n i sporten...

Vad gäller ridsport så finns det vad jag vet ingen organisation som har generellt hjälmtvång, inte SvRF (dom har gott om tävlingar där man rider i hatt) eller några andra.

I Kör TR så står det..

under 15 år HJÄLM
över 15 år huvvudbonad

men det är på tävling....

sen har jag för mig att man gör hur man vill på annat håll kolla på turist körning t.ex.

Senast ändrad av en moderator:

HeJ!

Även de som är bra förebilder för körsporten kan råka jäkligt illa ut..

Min gamla körlärare, som är den mest säkerhetmedvetna människa jag nånsin träffat, körde alltid med hjälm och säkerhetsväst. Trots detta blev hon så skadad när den "säkra" hästen skenade och hon flög ur vagnen och landade med huvudet på en sten, att hon något år senare dog pga skadorna. Hon kom aldrig tillbaka till sej själv igen.

Sen att folk gör som dom vill är väl ett känt faktum. Jag kan förstå att man inte vill ha hjälm på student och bröllop, men när man tränar själv hemma kan man gott ha det- för man kan aldrig helt säkert veta vad som kan hända!

/ lavinia, rider alltid med hjälm, trots att hon bara trillat av sin häst 1 gång på 6 år..

Tycker ditt resonemang haltar lite:cool:

Är du en av dem som säger åt ungarna hur viktigt det är att ha hjälm på sig när de rider/cyklar etc, och sen inte har det själv?

Jag tycker det är skrämmande med alla självgoda, sk rutinerade ryttare/kuskar m fl som tror att de kan luta sig tillbaka på sin stora erfarenhet och sina lugna hästar i tron att "det händer aldrig mig".

Var och en gör ju som den vill men fy vilka dåliga företrädare för sporten!:mad:

Fast hur har du tänkt dig att man ska vara en bra representant (tycker väl "företrädare" är ett något märkligt ordval i sammanhanget...) för sporten när man i vissa dicipliner inte får ha hjälm på sig?? Antar att du pratar i tävlingstermer eftersom det nog inte är så många hobbykuskar som bryr sig om dom representerar körsporten på ett bra sätt eller inte...

Jag har inte hjälm på mig när jag kör dressyr eller konditionskör på skogsvägarna, tränar jag maraton har jag däremot alltid hjälm, eftersom olycksrisken ökar markant då. Jag har alltid hjälm vid ridning. Jag tycker det är jätte bra att folk har hjälm på sig i alla lägen, men det är som sagt ett val man gör själv, och det gör en inte till en dålig representant för sporten, isf är större delen av landslaget dåliga representanter för sporten.

Senast ändrad:

Be henne istället kolla sin försäkring. Är hon osäker skulle jag se till att ha extra medhjälpare. Hellre förhinda en olycka än att se till att alla har en hjälm på som ska skydda dem vid olycka. Kan tänka mig att dem kvinnliga studenterna har fixat håret innan och är det manliga, har jag svårt att se att dem kommer vilja ha några på sig. Och har hon så många hjälmar i den storleken? Vissa kan ha riktigt stora skallar. Det här är kanke en engångsgrej, men om hon får förfrågan på ett bröllop, ska brudparet också ha hjälm?

Håller med där.. Dubbelmoral visst. Jag har alltid hjälm vid körning, men när vi gifte oss, maken och jag, och blev hämtade med häst och vagn hade jag INTE velat trycka på en hjälm ovanpå frisörfixat hår och slöja! :eek: Kör man så, studenter, brudpar eller andra festsällskap så tror jag det är svårt att kräva att de ska trycka på sig en hjälm. Då gäller det att se till att man, om man tar på sig sån körning, har en häst som är så trygg, lugn och lydig det bara går, samt har medhjälpare med sig som kan hjälpa till om något skulle hända!

asså vid bröllop kan jag fatta att bruden absålut inte vill ha en stor svart klump på huvudet som ser förskräcklig ut tillsammans med klänningen men som flera redan har sagt tidigare vid vanlig körning (hemma då) så ska man ha det jag har det alltid när jag kör en liten shetlandsponny (som verkar för lat för att orka bli rädd för en grizzly) undantag sist då (glömde:angel:)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
609
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 222
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
735
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka