S

snofflan

Har precis analyserat mitt hö och än så länge endast fått värdena per telefon. Har tidigare aldrig analyserat mitt hö men tyckte att det var på tiden att jag gjorde det. Eftersom jag aldrig gjort det tidigare så kan jag absolut ingenting om detta och vill därför gärna ha lite hjälp.

Gjorde en vanlig analys av torrsubstansen, smältbart råprotein och energi (8,2 Mj, 57 g smältbart protein).

Jag undrar nu om man kan beräkna en foderstat på enbart dessa siffror eller om jag absolut måste göra ännu en analys av mineralerna??
Glömde ju givetvis att fylla i det när jag skickade in höet.
När jag fick reda på siffrorna så nämnde h*n aldrig några siffror på torrsubstansen och eftersom jag inte är så bright när det gäller detta så glömde jag ju så klart att fråga. Vet inte om det har betydelse eller ej, men det har det ju säkert.

Ska ringa foderrådgivare på måndag men det hade varit kul att veta lite redan nu. Personen på labbet sa i alla fall att det var ett riktigt bra hö, men som jag sagt tidigare så förstår jag inte så mycket själv ännu. Ska givetvis låna en massa böcker och läsa på.
 
Sv: HjÄlp!!

Är det vanligt hö behöver man inte torrsubstansen. Den brukar ligga på 84%. Mineralerna skulle vara bra att ha för att veta så att hästen får i sig rätt ämnen men det allra viktigaste är energi och protein. Det som är viktigt att veta är om värdena du fått är per kg TS eller per kg foder.

Det är ett bra hö!
 
Sv: HjÄlp!!

Jo, det är ett vanligt hö, en andraskörd från 2003 (jag vet att vitaminerna sjunker i ett fjolårshö men är det något mer som sjunker??) Antar att jag får procenten på torrsubstansen när analyspapprena kommer och då vet jag ju "exakt".

Ok, så då förmodar jag att det inte är ett ABSOLUT MÅSTE att ha en analys av mineralerna. Kommer nog ändå att göra en för att vara på den säkra sidan. Ger idag Krafft miner röd och har fått det rådet av foderrådgivare för att vara på den "säkra sidan" (unghäst) eftersom jag inte haft en analys tidigare. Tror du att det skulle räcka att tänka så eller det är käpp rätt åt h*lvete?? :crazy:

Ja, om det är per kilo TS eller per kilo foder är en bra fråga :crazy: . Minns inte att h*n sa det. Men jag antar att det också står på analyspapprena när dom kommer. Vet inte om det spelar någon roll men jag gjorde min analys hos analycen och det är kanske någon här som vet vad värdena brukar analyseras i där (per kilo TS eller per kilo foder??).
 
Sv: HjÄlp!!

Ännu en liten fråga till alla:

Hur är hippocampus foderberäkningsprogram?? Kan man lita på det eller....???

Finns det andra program som stämmer bättre, och i så fall var??
 
Sv: HjÄlp!!

Det bästa är att fråga här på buke om hjälp tycker jag! Då räknas det för hand (eller med Excel oftast) och man kan ta hänsyn till fler saker än på Hippocampus (antar jag, har faktiskt inte kollat på det själv).

JAG skulle ha analyserat mineralerna till min häst (gjorde det förra året). Mineralerna är viktiga men i mina ögon står protein/mj något högre.

På analysen står värdet i både /kg foder och /kg TS. Det som man är intresserad utav är värdena /kg foder.
 
Sv: HjÄlp!!

Ja, jag ska faktiskt skicka in ännu en analys så att jag får värdena på mineralerna också. Känns bäst så, och enklast när man ska räkna på det.

Angående om det är per kg TS eller per kg foder så tror jag att mina siffror var per kg foder eftersom jag ju ringde just för att få siffrorna så fort som möjligt så att jag kanske kunde börja räkna på det.
 
Sv: HjÄlp!!

Ring till det företag som gjort din höanalys och säg att du vill ha även mineralanalys. De har ju redan ett prov och då får du svar fortare. Så har jag gjort någon gång när jag inte ville lägga pengar på mineralanalys ifall smb och mj ändå varit för dåligt för att jag skulle vilja köpa det partiet hö.
 
Sv: HjÄlp!!

När jag pratade med personen på labbet så var det redan för sent sa h*n, eftersom analysen redan var klar. Så tyvärr går det inte. Har bestämt att jag inte skickar någon mineralanalys på det höet jag har kvar (ca 15-20 balar knappt) utan gör det i stället på det nya höet (som jag ju ändå måste hämta snart) tillsammans med den vanliga analysen.

Tack för tipset i alla fall!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 731
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 278
Senast: Piaff
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp