hjälp....

Jempan

Trådstartare
Har nyss fått mitt travsto 5 år som nu ska bli dressyrhäst. Innan stog hon på 3 kg havre o 4dl betfor. Eftersom vi inte har nå analyserat hö i stallet, hur gör man en foderstat då? Hon har blivit lite tunnare men äter inte upp allt hö som hon får (10 kg)...vad ska ja göra? Har musli,havre,betfor o krafft grund hemma, nån som kan göra en foderstat av d o något mer utan att veta va hötsanalys står i?? :confused:
 
Sv: hjälp....

Man kan inte göra en foderstat om man inte vet vad grovfodret innehåller...
Det blir bara gissningar och man kan aldrig vara säker att behoven blir täckta och att kvoterna stämmer och i längden är inte detta bra för hästen efter som att eventuella brister kan göra att hästens hållbarhet försämras.
Det jag hört av många som har hästar är att höet i år har låga värden så antagligen är det därför din häst går ner i vikt.
Om den inte äter upp allt sitt hö ska du försöka att fördela det på fler givor/ omfördela kilona över dagen eller minska ner lite på mängden (det är onödigt att det trampas runt tex inne i boxen eller hagen).

Ang vilket kraftfoder du ska välja och vilken mängd...
Om hästen ser ut att må bra och äter det foder den får nu så kanske det skulle fungera att öka kraftfodergivan lite. Detta är bara rena gissningar efter som att det inte finns nå siffror att gå efter. Det du ska tänka på är att kraftfoder givan ska inte överstiga 0,4kg/100kg häst och giva(enligt SLU`s rekomendationer).

Tala med dom andra i ditt stall...
Kanske det kan vara fler som vill att höet blir analyserat.
 
Sv: hjälp....

Bifråga men jag är tvungen, varför har du skaffat en travhäst när du ska ha en dressyrhäst?!?!?!?!Låter väldigt ologiskt.
Det går inte direkt att göar en foderstat utan höanalys men om man utgår från att det mesta av höet är dåligt i år så byta ut ett par kg hö mot lucernsnitt. Kommer den dessutom direkt från banan så är förmodligen magen pajj så dår är det lämpligt att ge den en kur med tex Protexin. Ta bort all betfor och ge den nått krafftfoder som är snällt mot magen, dvs inte innehåller melass eller socker i annan form.
 
Sv: hjälp....

Min travare, som kommer bli en alldeles utmärkt dressyrhäst, står på endast grovfoder. Har ett bra grovfoder med bra balans som han får i riklig mängd då han inte är åt det lättfödda hållet. Fungerar bra.

Har du ingen analys och inga planer på att göra en, ge så mycket grovfoder den äter och komplettera med något kraftfoder så den inte blir för tunn.
 
Sv: hjälp....

Har du provat att ge henne b-vitamin för aptiten? Mitt varmblodssto äter bättre när jag ger henne b-vitamin shy-feder vid stallbyten och foderbyten...

Egentligen har jag bara hört att det hjälper för hundar men om det hjälper upp aptiten för hästar så varför inte?
 
Sv: hjälp....

För att ja tror att hon, som vilken travare som helst kan bli en bra dressyrhäst. Bara för att dom gått på banan inte är mjuka i sidan skulle dom inte heller kunna bli bra dressyrhästar?? Min va stel men e nu hur mjuk som helst efter 1 månads jobb me volter, serpentiner o andra böjmoment

Tack för svaren allihopa! Dock är det ingen som vill ha analyserat hö där eftersom alla ger maten me ögat.... :(
 
Sv: hjälp....

Om ert hö har en låg proteinhalt (och normal energihalt) spelar det ingen roll hur mycket hö du ger hästen -den kommer inte att få ett bra hull. Kan du inte analysera ert hö på egen hand? Visserligen kostar det men det är en engångkostnad.

Då du skriver att hästen blivit tunnare är risken stor att ert hö har en låg protein/energi-kvot. Så gör en analys - jag hjälper dig gärna med foderstaten sen.
 
Sv: hjälp....

Djurjouren skrev:
Bifråga men jag är tvungen, varför har du skaffat en travhäst när du ska ha en dressyrhäst?!?!?!?!Låter väldigt ologiskt.

Onödigt.... :mad:
 
Sv: hjälp....

Jag fick hem ett sto från "banan" för några år sedan och hon var i iof mager redan när hon kom, saknade ca 50 kg, men hon åt inte mer än ca 5 gk hö/dygn och det hjälpte inte att minska kraftfodret för att få henne till att äta hö. Första vintern behövde jag inget strö i hennes box för den var full i hö. Öka på proteinet via kraftfodret med tiden kommer hästen att börja äta hö, det gjorde min tillslut men det kan ta tid. Tänk på att kraftfodret ska ha en hög proteinhalt men lågt med fett. Fett omvandlar proteinet till energi.
 
Sv: hjälp....

:bow: Håller med dej,,en travhäst kan bli Väldigt bra dressyrhäst,,vet många,har en bra ridtravare själv :D så kämpa på du,,varför slänga ut en massa onödiga tusenlappar om man vill utbilda själv,, :confused:
fördomar mot ''travare''??
''kan din travare galoppera?''ja,kan ditt halvblod trava? :D
 
Sv: hjälp....

sune4you skrev:
Har du provat att ge henne b-vitamin för aptiten? Mitt varmblodssto äter bättre när jag ger henne b-vitamin shy-feder vid stallbyten och foderbyten...

Egentligen har jag bara hört att det hjälper för hundar men om det hjälper upp aptiten för hästar så varför inte?

det ger jag min också och skulle vilja påstå att det fungerar alldeles förträffligt. (luktar gott också :p )

------------------------

Min travare har jag också tänkt rida dressyr på, Gud vad trött jag är på alla fördomar. Du är välkommen att komma och titta på min boxgranne, hittar du en häst som går lika fint som honom kan du få en tusenlapp. Och tänka sig, han är ett varmblod :angel:

--------------------

Till trådskaparen: Korn är ju bra för hullet, fungerar ju som mirakelkurer för vissa hästar. Man kan även tillsätta lite olja i maten. Jag sitter i samma sits som du, har inte råd att analysera hö själv, ingen annan vill. Men pållen verkar må bra, jag ger dem efter sunt förnuft. Som någon häruppe sa, testa att ge höet i fler omgångar per dag. Lycka Till och berätta gärna hur det går!
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp....

En analys kostar väl runt 500 kr hos Analycen (billigare om du bara tar energi/protein analys)!! Hjortens lab är ännu billigare! DET anser jag att man ska ha råd med när man har häst!
 
Sv: hjälp....

Men du, skriv ner vad hon får nu!
Får hon 10 kg hö 3 kg havre och 4dl betfor nu eller har du ändrat foderstaten sedan du fick henne?
 
Sv: hjälp....

Skulle ge henne så mkt hö hon öter upp. Du skulle kunna strö med halm, är bra för magen och ger även lite i magen.

Det mesta höt i år har dåligt med proteine, så ge lite lussern. (=protein, bygger muskler, brukar vara brist när ryggen och baken tappar lite) kan vara bra om hon nu ska bygga nya "dressyrmuskler"

För att få upp hullet behövs energi, havre och kornkross. Prova och gen nån liter havre och nån liter korn.
Blir hon över pigg kan det vara läge att dra ner lite på havren :p

Tänk på att om du skickar in en analys kan du tjäna pengar på minskade kraftfoder kostnader. Du slipper då gen någon som hon inte behöver...

Lycka till med dressyren!! Är övertygat att han kan bli en utämrkt dressyrhäst trots att hon ör en sådan där travre :D
 
Sv: hjälp....

Hur som helst så är lucern bra att ge om man inte vet vad höt innehåller. Lucern är typ som riktigt bra gräs så det är en naturlig proteinkälla för hästen. Energi är lätt att ge med tex majsolja.

Men som sagt så är det inte så dyrt att analysera höt och det tjänar man på i längden.

Lycka till med dressyren!
 
Sv: hjälp....

Bee skrev:
Skulle ge henne så mkt hö hon öter upp. Du skulle kunna strö med halm, är bra för magen och ger även lite i magen.

Det mesta höt i år har dåligt med proteine, så ge lite lussern. (=protein, bygger muskler, brukar vara brist när ryggen och baken tappar lite) kan vara bra om hon nu ska bygga nya "dressyrmuskler"

För att få upp hullet behövs energi, havre och kornkross. Prova och gen nån liter havre och nån liter korn.
Blir hon över pigg kan det vara läge att dra ner lite på havren :p

Tänk på att om du skickar in en analys kan du tjäna pengar på minskade kraftfoder kostnader. Du slipper då gen någon som hon inte behöver...

Lycka till med dressyren!! Är övertygat att han kan bli en utämrkt dressyrhäst trots att hon ör en sådan där travre :D

Bra svar! En fråga: Var får man tag på Lucern, vad kostar det och hur mkt rekkomenderar du att man ska ge?
 
Sv: hjälp....

Vi har en kvarn där jag köper det. Skulle tro att du får tag i det på samma ställe som du köper havre och kornkross....

Är hon riktigt mager skulle jag ge 2l dag till att börja med och sedan dra ner lite. Är hon bara tunn så prova att de 1 liter.
 
Sv: hjälp....

Visst kan travare bli mycket trevliga och bra ridhästar, jag har själv haft en...(tävlade hoppning med goda resultat på lätta klasser)
Att det ska bli en dressyrhäst....
Det beror lite på hur långt man menar med dressyrhäst.
Lätta klasser...ja, kan funka bra, beroende på hästens förutsättningar.
Medelsvåra och svåra klasser.... skulle inte tro det.

Vad man ska ha hästen till spelar ingen roll. Den ska ju må bra i alla fall
och av en korrekt uträknad foderstat mår hästen bättre efter som att det går att mäta tex prestationshöjningar i samband med en optimal foderstat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 136
Senast: Andersson
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 736
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 639
Senast: lovehorses
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 580
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp