Deus

Trådstartare
Ska försöka korta ner historien lite...

Vi skulle ju köpa en ponny till våra barn.
Vi hittar en liten raring, som jag då vill ha på prov, för att se att allt funkar och flyter på med barn osv.

Hon kommer hit, får ta in alla intryck i ca 1 vecka, då blir hon bara borstad och gosad med.

Men när min dotter sitter på henne (skritt barbacka) 3:e gången ung, då försöker hon att dra en rejäl j-vla bock serie....
Detta är enligt mig en riktigt go ponny, med de snällaste ögonen, så jag börjar att gå i genom henne...
Och hon har så ont i ryggen att jag funderar på varför hon inte bara kastat av min dotter eller tidigare ryttare för länge sen...

Ringde då till ägaren som sa att vi misstänkte det för ett halvår sedan, men gjorde inget åt det då! Men självklart ska vi ordna det, hon måste ju få hjälp.

MEN efter det samtalet för lite mer än 2 veckor sedan har han försvunnit från jordens yta. Han svarar inte, och jag vet nu inte riktigt vad jag ska göra..
Jag har ju ingen försäkring på henne, det har ju han..

Snälla är det någon som har några bra tips? Har en jätte ledsen dotter, en ponny som inte mår bra, och jag själv med lite smått panik ångest..

Har varit i kontakt med vet klinik och förklarat hela situationen, så jag har en tid där nästa vecka, men jag anser inte att jag ska betala detta, jag har henne ju på prov och har meddelat ägaren.
Det är så mycket och utbrett över hela ryggen även ner vid flankerna, och ner vid revbenen.

Tacksam för bara ett litet lugnande tips.
 
Sv: Hjälp!

Besiktigades ponnyn innan den kom till er?
Har ni något kontrakt och vad står det där?
 
Sv: Hjälp!

Om du inte är beredd att beskosta undersökningen själv - låt inte utföra den. Att i efterhand kräva ägaren på den kostnaden är en rätt omfattande process, särskilt om ägaren inte ens gått med på att betala den utan du bokat utan klartecken.

Återlämna ponnyn hos ägaren, lätt inte ut mer pengar än du redan gjort.
 
Sv: Hjälp!

nej, den bes inte innan, för vi skulle göra det innan köpet, har prövotid tills 31/12.

Problemet är att jag inte kan lämna henne tillbaka till ägaren, för jag får inte tag på honom, har ringt och ringt och ringt och så har jag skickat ett antal sms och pratat in på telefon svararen.

Då ponnyn stod uppstallad på annat ställe (inte ägaren) vet jag heller inte var jag ska lämna henne... Därav min panik..
Hade väl inte tänkt att kräva honom p stålarna för vet, jag vill ju bara hjälpa ponnyn, för hon mår inte bra! Men jag anser inte att det är mitt ansvar att bekosta det.

Kissing spines ligger väldigt nära till hands här känner jag, men har ingen erfarenhet av det..
 
Sv: Hjälp!

Rent juridiskt sett är du skyldig att betala för den veterinärvård du beställt. Sen får du kräva in de pengarna från ägaren. Se juridikspalten i senaste Ridsport där frågan tas upp.
 
Sv: Hjälp!

Häv köpet skriftligen omgående ( mail, brev och rek).

Meddela också att alla uppstallninkgskostnader etc kommer att debiteras säljaren om hästen inte kan återlämnas i säljarens vård.
 
Sv: Hjälp!

Jag kan inte häva köpet, eftersom det inte har blivit något köp ännu.
Vi har henne bara på prov än så länge.

Fick faktiskt ett sms i går kväll om att han skulle höra av sig i dag till mig.
Vet inte riktigt hur jag ska göra, för vi tycker ju hemskt mycket om henne, men när jag masserade henne i går kväll, (efter samtal med equiterapuet) så har ju inget blivit bättre.
Jag har ringt alla försäkringsbolag och uppfödaren och alla tänkbara jag kan komma på, så jag vet inte om det är därför jag nu fick sms...
Har blivit grundlurad förut, och tänker absolut inte bli det igen, därav skriver jag ALLTID Deckemann kontrakten, för jag vet av erfarenhet att dom är juridiskt bindande.

Tack för er vänlighet, det behövs och hjälper när man verkligen känner att man sitter i ett död läge..

Min dotter på 7 år, skulle i går ta alla sina spar pengar, bara så vi kan åka till häst doktorn, för hon vill inte att hon ska ha ont längre.
Så det var ju bara att försöka förklara att det är inte riktigt vi som ska göra det..
Dom är söta dom små liven. (oftast, men inte nu på morgonen:devil:)
 
Sv: Hjälp!

Men om du har den på prov och ni har kontrakt - då är det väl ett köp? Eller är det ett fodervärdskontrakt?

Det är ju oerhört viktigt att du vet var du står i processen, rent juridiskt. Vems är risken idag?
 
Sv: Hjälp!

har nu fått veta att han inte står som ägare på ponnyn (folk är så snälla som hjälper mig)

Det är ju han som står på kontraktet, är det giltigt då överhuvudtaget?
 
Sv: Hjälp!

Det är ett köpe kontrakt, där det står att pengar ska finnas på säljarens konto senast vid 28/2

Det står att" säljare och köpare är överens om att köparen får ha hästen på prov under tiden till 20130228"
 
Sv: Hjälp!

Då är det ett KÖP. Som du måste häva.

Att betalning inte är erlagd ännu behöver inte ha betydelse. Häv köptekontraktet omgående och hänvisa till de omständigheter du anser relevanta. Meddela att alla kostnader efter uppsägningstiden kommer att debiteras den som står som säljare på kontraktet.
 
Sv: Hjälp!

Då ska jag göra det direkt!
Tack snälla rara för hjälpen!

Men är det giltigt när han inte äger henne?
 
Sv: Hjälp!

Det kan bli problem längre fram oavsett. Häv avtalet, så det inte längre kan anses gällande. Det är viktigt. Hänvisa till allt du anser vara relevant (att det inte är ägaren t ex).
 
Sv: Hjälp!

:crazy: Vet inte själv detta med juridiken, men när jag köpt ponnyar till mitt barn har jag provat få tag på gamla ägare, försökt hitta referenser som kan berätta om ponnyn , jag har luskat ordentligt innan jag tagit hem ponnyarna och aldrig tagit någon på prov, Åkt flera gånger och provridit i hemmamiljö och sedan vetbesiktning. Har fått tag på tre väldigt bra ponnyar som passat min dotter som är lite rädd av sig väldigt bra:rofl:
 
Sv: Hjälp!

Angående vem som ansvarar för risken för varan är normalt (dvs om ej annat överenskommits):
Säljaren - vid prövotid
Köparen - vid öppet köp
Så om du har hästen på prov enligt avtal, så är det säljaren som ansvarar för risken för hästen. Som Lovisaleonora säger så ska du häva avtalet mot bakgrund av att du anser att hästen är behäftad med ett fel som du som köpare inte kan acceptera.

Att säljaren inte står som ägare på ponnyn ska du nog ta med en nypa salt, såvida du inte har fått kontakt med den rättmätiga ägaren som kan intyga att säljaren inte äger ponnyn. Jag hade i ditt fall utgått från att ert kontrakt är giltigt och därför hävt avtalet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 412
Senast: Johannna1
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 912
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp