Hjälp, ny stallägare, vad gäller?

Maddzzz

Trådstartare
Hej stallet jag står i har blivit sålt med kontrakten som vi har. Enligt våra kontrakt ska hyreshöjning annonseras 3månader i förtid, men nu vill nya ägaren göra om kontrakten och göra en hyreshöjning inom två veckor till dom flyttar in... Vad gäller då? Blir det inte kontraktsbrott??
 
Vad har ni för uppsägningstid?

Rent teoretiskt kan stallägaren säga upp er och erbjuda er de nya kontrakten, men ny stallhyra. Jag antar att det är avtal om uppstallning med tjänster, inte ett rent arrendeavtal.
 
Men då gäller ju minst två månaders uppsägningstid som det är enligt kontraktet
Kontrakten kan väl inte bli ogiltiga eftersom dom ingick i köpet?
 
Nej jag tycker inte det låter som kontraktsbrott. Avtalet är ju skrivet mellan er inackorderingar och tidigare stallägare. De gäller inte nu, utan nya måste skrivas med nya ägaren. Det är förra ägaren gjort fel här, det är de som brutit avtalet när de inte längre äger stallet. Nya ägaren får såklart använda eget avtal och sätta egna priser men har säkert kommit överens med förra ägaren att ni gärna får stå kvar, i annat fall hade tidigare ägaren fått säga upp era platser innan ägarbytet.
 
Skulle tro att gamla ägaren måste säga upp era avtal m hänvisning till försäljningen och att två månader då gäller och sen kan nya ägaren erbjuda ( eller inte ) nya avtal helt efter eget huvud. Kan även finnas en klausul i bef avtal som reglerar uppsägningstiden vid ev försäljning
 
Nu ser jag inte hur lång tid det gått från det att den nya ägaren köpte fastigheten och till att dom flyttar in. Har ni avtal på tre månader i kontrakten och dom har ingått i affären bör den nye ägaren säga upp dom och sedan komma med sitt erbjudande om fortsatt uppstallning. Kan det vara så att det finns dessa tre månader någonstans antingen hos den nye eller gamle ägaren och att ni hyresgäster inte förstått att det skulle ha varit en uppsägning?
Antar att det inte blev sålt över en natt utan att det funnits en process med försäljningen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 731
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 073
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 386
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 030
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp