Hjälp, nånting är knas med strömmen

Takire

Trådstartare
Med risk för att skämma ut mig totalt på bukefalos, jag behöver hjälp!

När jag satte i laddaren till cykeln blixtrade det till och nu har jag ingen ström till kyl, frys, taklampor eller sänglampa.

Det finns 2 jordfelsbrytare. Jordfelsbrytare 1 hör till bl.a. kylskåpet som alltså är utan ström. Den säkringen har inte löst ut och inte jordfelsbrytaren heller. Det verkar dock inte som att den funkar som den ska då det inte händer något när jag trycker på testknappen.

Jordfelsbrytare 2 hör till bl.a. spis och taklampor i hall och sovrum/vardagsrum. Där har säkring 5 slagit ut. Jag provade att slå tillbaka säkringen men jag fick ändå ingen ström tillbaka.

Det står hos hyresvärden att man ska fixa det här själv men jag har alltså kört lite fast. Jag blir också lite förvirrad över instruktionern
20240909_195918.jpg
a. Vilka är dvärgbrytarna?

Någon som kan sånt här lite bättre än mig? 😅
 
Är nog lika bra att jag går och lägger mig. Borde definitivt införskaffa en riktig ficklampa också. Har i och för sig en oanvänd pannlampa nånstans.

Frågan är hur jag vågar göra med cykeln.... laddaren fungerar i de fungerande eluttagen. Cykeln går igång som vanligt. Vågar jag testa vad som händer om jag ansluter cykeln till fungerande eluttag i köket? 🙈
 
Nej, är nog bäst att låta bli. Hoppas inte cykeln är trasig, klarar mig inte utan den några dagar.. Eller jag gör väl det förstås men det försvårar livet och jag vill att livet ska gå helt problemfritt helst. :meh:.

Borde dock gå på garantin om den är trasig.
 
Med risk för att skämma ut mig totalt på bukefalos, jag behöver hjälp!

När jag satte i laddaren till cykeln blixtrade det till och nu har jag ingen ström till kyl, frys, taklampor eller sänglampa.

Det finns 2 jordfelsbrytare. Jordfelsbrytare 1 hör till bl.a. kylskåpet som alltså är utan ström. Den säkringen har inte löst ut och inte jordfelsbrytaren heller. Det verkar dock inte som att den funkar som den ska då det inte händer något när jag trycker på testknappen.

Jordfelsbrytare 2 hör till bl.a. spis och taklampor i hall och sovrum/vardagsrum. Där har säkring 5 slagit ut. Jag provade att slå tillbaka säkringen men jag fick ändå ingen ström tillbaka.

Det står hos hyresvärden att man ska fixa det här själv men jag har alltså kört lite fast. Jag blir också lite förvirrad över instruktionernVisa bifogad fil 152976a. Vilka är dvärgbrytarna?

Någon som kan sånt här lite bättre än mig? 😅
Var har du dina huvudsäkringar? Om lite random saker inte fungerar brukar det vara en huvudsäkring som gått.
 
Med risk för att skämma ut mig totalt på bukefalos, jag behöver hjälp!

När jag satte i laddaren till cykeln blixtrade det till och nu har jag ingen ström till kyl, frys, taklampor eller sänglampa.

Det finns 2 jordfelsbrytare. Jordfelsbrytare 1 hör till bl.a. kylskåpet som alltså är utan ström. Den säkringen har inte löst ut och inte jordfelsbrytaren heller. Det verkar dock inte som att den funkar som den ska då det inte händer något när jag trycker på testknappen.

Jordfelsbrytare 2 hör till bl.a. spis och taklampor i hall och sovrum/vardagsrum. Där har säkring 5 slagit ut. Jag provade att slå tillbaka säkringen men jag fick ändå ingen ström tillbaka.

Det står hos hyresvärden att man ska fixa det här själv men jag har alltså kört lite fast. Jag blir också lite förvirrad över instruktionernVisa bifogad fil 152976a. Vilka är dvärgbrytarna?

Någon som kan sånt här lite bättre än mig? 😅
Du skall felanmäla jordfelsbrytare 1.
Den fungerar inte som den skall.

Och så skall du sluta pilla så att det inte blir dumt.

Hoppas att du har sovit gott.
 
Du skall felanmäla jordfelsbrytare 1.
Den fungerar inte som den skall.

Och så skall du sluta pilla så att det inte blir dumt.

Hoppas att du har sovit gott.
Det kan du väl inte säga så där bombsäkert?
Är JFB utan spänning så borde det också ge resultatet att testknappen inte löser. (Tänk på att JFB 1 med bara en säkring under sig rimligen är kopplad på bara en fas.)

Ifall man tänker sig att det är en fas borta och att säkringarna 1 och 5 (+1/3 av spisen) ligger på denna fas så skulle det, vad jag kan se av beskrivningen, kunna stämma med TS beskrivning av var elen fallit bort. Vilket borde göra det till en hyfsat bra teori att en huvudsäkring (som sitter någonstans utanför TS lägenhet ?) kan ha gått.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp