Hjälp, nånting är knas med strömmen

Det kan du väl inte säga så där bombsäkert?
Är JFB utan spänning så borde det också ge resultatet att testknappen inte löser. (Tänk på att JFB 1 med bara en säkring under sig rimligen är kopplad på bara en fas.)

Ifall man tänker sig att det är en fas borta och att säkringarna 1 och 5 (+1/3 av spisen) ligger på denna fas så skulle det, vad jag kan se av beskrivningen, kunna stämma med TS beskrivning av var elen fallit bort. Vilket borde göra det till en hyfsat bra teori att en huvudsäkring (som sitter någonstans utanför TS lägenhet ?) kan ha gått.
Ja den jordfelsbrytaren är bara enfas.
Det syns tydligt på schemat som står på den.

Ja det kan vara en huvudsäkring.
Men det kan också vara fel på kabeln eller något annat farligt.
Och oavsett så finns det ingen möjlighet för TS att lösa det själv.
Om det "bara" är huvudsäkringen på fasen så är ju också frågan varför den fasen gick.

Inte pilla alltså.
 
Nu har jag el igen :up:

Det var jobbigt i morse vid 6-tiden i mörkret så är tacksam att ha fungerande belysning nu 😊

Min starkaste misstanke är att ett gammalt grenuttag gått sönder. Jag kommer undvika att använda det igen. Cykeln och laddaren borde vara okej. Inget felmeddelande på cykeln och laddaren testade jag. Ringde även verkstaden/affären där jag köpt cykeln. De trodde verkligen inte att det hade med den att göra.
 
Huvudsäkringarna brukar sitta vid inkommande och elmätaren. Jag såg det var löst, vad var det för fel?
Den som visste det säkert 😅. Troligtvis har någon huvudsäkring som sitter utanför lägenheten någonstans gått. Jag var på jobbet när en person kom och fixade och jag fick ingen återkoppling mer än att jag fick ett mejl med "ärende nummer xxx är nu slutfört".
 
Jag har efter en jobbig vinterdag lärt mig att det ska vara rött. Jag petade ner alla till grönt i tron att då var det safe och elen på. Elektrikern lärde mig att färgerna är tvärt om. Grönt- man kan pilla i proppskåpet, rött betyder el. Kul med hus med tre proppskåp i skiftande ålder😂
Finns (nästan) inga dumma frågor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp