hjälp mig!!!

Arab1

Trådstartare
Hej! Det är så att jag vill ha en egen häst. Jag har haft 3 egna innan och ridit ca 10 olika medryttarhästar. Just nu har vi inte råd för mamma ska börja plugga. Hon ska plugga till sjuksköterska. Pappa jobbar som lastbilschaufför. Det är så att nu de närmsta 3 åren kommer vi inte ha jätte mycket pengar men jag vill verkligen ha en egen häst! Vet ni något sätt jag som 14åring kan tjäna egna pengar? Så jag iallafall har råd med skoningen som kostar 1000kr. Jag vet vad allt kostar och har gjort en kalkyl till min mamma. Men vet ni något sätt jag kan tjäna pengar? Dela ut reklam är ingen idé. Jag bor i en liten by och man tjänar ingenting. Det är inte värt att spendera en hel månad för 200kr.... Jag hoppas verkligen att ni har några tips. Ni vet väll själva hur det känns när man verkligen vill ha något men kan inte få det! :arghh:

Vet ni hur mycket en sjuksköterska tjänar? Har man råd om man är det och min pappa som är lastbilschaufför? har ni något hum på det?
 
Sv: hjälp mig!!!

Det går ju inte att veta om ni skulle ha råd om man inte har koll på utgifterna. Men att ha en egen häst är väldigt dyrt, för egen del var det först när jag var en bit över trettio som min ekonomi blev så pass bra att jag faktiskt skulle kunna ha råd med en egen häst. Att man inte kan ha egen häst redan som fjortonåring låter fullt rimligt, du får väl helt enkelt ge dig tåls till du har en egen inkomst som är stor nog att finansiera en häst.
 
Sv: hjälp mig!!!

Sjuksköterskor tjänar ganska skapligt, tror att snittlönen är runt 29 000 kronor. Men om hon ska plugga i 3 år så har hon ju knappt några pengar alls, ca 9 000 kronor. Som dessutom ska täcka kurslitteratur. Häst var inte att tänka på under min studietid i alla fall. Kanske inte vad du vill höra, men det är nog bättre att du är medryttare ett tag, så får du prioritera häst när du har pluggat klart.
 
Sv: hjälp mig!!!

Är omöjligt att veta om ni kommer ha råd eller inte vi vet ju inget om vilka utgifter dina föräldrar har och även om det skulle ha råd så kanske de faktiskt vill lägga pengarna på annat.

Jobb som 14 åring är svårt. Är typ reklamutdelning, hundvakt och barnvakt som kan vara aktuellt.

Alla hästälskade 14-åringar vill ha en egen häst, men de flesta får vänta till de är vuxna och har en egen inkomst.
 
Sv: hjälp mig!!!

du får nog sikta in dig på att rida andra hästar och bli så duktig du kan bli tills du har råd att skaffa en egen häst. :)
 
Sv: hjälp mig!!!

Kan du inte ta ett par år och bli medryttare? Se det som ett bra steg för att lära sig mkt och få erfarenheter från kunniga människor? Jag förstår att du vill ha häst nu men tycker du ska ge dig till tåls. Om ett par år har du lättare att få jobb. Samt att du kanske kan hitta stall där du kan jobba av hyran.
 
Sv: hjälp mig!!!

Jag kan berätta för dig att jag fick sälja mina hästar när jag fick barn och började studera och nu är jag helt utan hästar sedan snart ett år tillbaka. Jag har haft egna hästar i över 15 års tid och jag saknar hästarna jättemycket, men jag kan helt enkelt inte ha egna hästar just nu. Däremot är jag ganska så säker på att jag kommer att köpa mig en häst igen, den dagen jag har fast jobb.

Mitt tips till dig är att försöka acceptera er familjs ekonomi. En häst kostar mycket i normala fall, ännu mer om de blir sjuka eller skadade. En studiebidrag ska inte gå till en häst. Försök ha förståelse för dina föräldrar! Vem vet? När din mamma är klar med studierna, kanske du kan få en häst igen? Tills dess kanske du kan få rida på ridskola? Bli medryttare? Halvfodervärd? Möjligheterna är många! Man måste inte just ha egen häst!
 
Sv: hjälp mig!!!

Det tillhör livet att inte kunna få allt man vill ha.

Satsa du på skolan och skaffa dig en ordentlig utbildning så har du råd att själv betala för häst när du blir vuxen.

Idag som vuxen är jag tacksam mot mina föräldrar som inte köpte en häst åt mig. Det har gjort att jag utbildade mig och fick en bra inkomst som ger frihet.
 
Sv: hjälp mig!!!

Det finns flera sätt att tjäna pengar

Barnvakt behöver nästan alla ibland
Skotta snö, kratta löv, rensa ogräs eller klippa gräs beroende på årstid
Passa hus medan någon är på semester, ta in post, vattna blommor, mata katten

Sätt upp en lapp i din lokala matbutik. Det viktigaste är att få de första kunderna och göra ett bra jobb, då sprider sig ryktet och fler vill ha hjälp.

Tyvärr är det inte superbra betalt, så om man jobbar så mycket att man har råd att ha häst kan det bli så att man inte har tid att ta hand om den. Men då kan man ju spara pengarna så kanske du inte behöver vänta fullt 3 år innan du kan ha häst igen :)
 
Sv: hjälp mig!!!

Hej! Det är så att jag vill ha en egen häst. Jag har haft 3 egna innan och ridit ca 10 olika medryttarhästar. Just nu har vi inte råd för mamma ska börja plugga. Hon ska plugga till sjuksköterska. Pappa jobbar som lastbilschaufför. Det är så att nu de närmsta 3 åren kommer vi inte ha jätte mycket pengar men jag vill verkligen ha en egen häst! Vet ni något sätt jag som 14åring kan tjäna egna pengar? Så jag iallafall har råd med skoningen som kostar 1000kr. Jag vet vad allt kostar och har gjort en kalkyl till min mamma. Men vet ni något sätt jag kan tjäna pengar? Dela ut reklam är ingen idé. Jag bor i en liten by och man tjänar ingenting. Det är inte värt att spendera en hel månad för 200kr.... Jag hoppas verkligen att ni har några tips. Ni vet väll själva hur det känns när man verkligen vill ha något men kan inte få det! :arghh:

Vet ni hur mycket en sjuksköterska tjänar? Har man råd om man är det och min pappa som är lastbilschaufför? har ni något hum på det?

Som 14-åring får du ju inte ta vanliga jobb. Barnvaktande och liknande finns ju förstås, liksom att klippa gräs och liknande på sommaren.
Du måste ju också tänka på att det tar tid att tjäna pengar - och den tiden försvinner från potentiell tid med hästen.

En ssk tjänar väl ca 25000kr/mån innan skatt.
Om man har råd eller inte beror ju inte bara på inkomsterna utan även på vilka utgifter man har så det är omöjligt att uttala sig om huruvida din familj har råd att köpa och hålla häst.

Jo, jag vet hur det känns att vilja ha något men inte få det - så var det ganska ofta när jag växte upp.
Det kloka var som regel att acceptera faktum och så skaffa det (om jag fortfarande ville ha det) när jag blivit vuxen.

Ledsen, detta var knappast upplyftande men dessvärre realistiskt.
 
Sv: hjälp mig!!!

29 000? Var då? Möjligtvis om du är vidareutbildad i någon specialitet. Som nyutexad får man nog vara glad om man kommer upp i 24-25 innan skatt.
 
Sv: hjälp mig!!!

Jag hörde i veckan om ett sjukhus där sjuksköterskorna säger upp sig i protest mot att nyanställda sköterskor får 25 000/månad - en lön som är betydligt högre än de "gamla" har, trots lång erfarenhet...
 
Sv: hjälp mig!!!

mmm jag känner en tjej som jobbat i ca 20 år och har 22000/månad. Har man familj blir det inte många ören kvar till annat än den.

TS: Du får nog ge dig till tåls tills du själv har råd med en häst, som 14-åring är det svårt att få ihop alla pengar som krävs för att ha en häst.

/Lavinia
 
Sv: hjälp mig!!!

Och ska man jobba så mycket som det behövs för att ha råd att hålla hästen har man ingen tid kvar att vara med den.
 
Sv: hjälp mig!!!

Ja du jag gick i hela min barndom och längtade efter egen häst. Men finns inte utrymmet i familjens ekonomi så finns det inte.

Du får göra som jag o alla andra gjorde - hitta alla möjliga sätt att vara med och hålla på med hästar. Allt man gör ger en bra grund för framtiden med egen häst.

Du måste sluta tjata på föräldrarna, vid 14 år klarar man väl av att förstå att om man bara har en inkomst i familjen så finns det inte ekonomiska möjligheter för så dyra saker som häst?
 
Sv: hjälp mig!!!

Det tillhör livet att inte kunna få allt man vill ha.

Satsa du på skolan och skaffa dig en ordentlig utbildning så har du råd att själv betala för häst när du blir vuxen.

Håller med!

TS: Det är ingen självklarhet att kunna ha en egen häst och speciellt inte när man inte har ett eget jobb och kan betala för sin hobby själv
 
Sv: hjälp mig!!!

Jag ska vara fruktansvärt tråkig och säga..att har dina föräldrar inte råd/vill inte så kan det bli rätt svårt.

Att få ett välbetalt extrajobb som 14-åring är inte lätt.

En häst kostar alltid mer än vad en kalkyl säger, därför de flesta av oss inte ens räknar vad hästen kostar varje månad men de har en tendens till att aldrig kosta samma summa tyvärr utan alltid är det nåt..

Sen rekommenderar jag ingen att slita ihjäl sig över att ha häst heller utan se till att gå skola klart, skaffa en utbildning som leder till ett jobb som ger dig en vettig lön så att du smärtfritt kan äga häst senare i stället när du kan bestämma helt över din ekonomi.
Själv ska jag göra detsamma i vuxen ålder snart, dvs läsa upp sånt som jag sket i som tonåring och satte hästen först.
 
Sv: hjälp mig!!!

Det är Lungt allihopa. Jag har precis fått jobb. Fick jobb som städerska och servitris hos pappas kompis :P och medryttare är ingen idé eftersom jag letat medryttare i 3år. Och allar så oförskämda så det är inget alternativ. Men papps och jag ska ut och kolla på hans kompis varmblod. Nu kommer massa säga att jag kan inte rida varmblod. Det kan jag. Ridit in en med massa träningar osv...
Men tack iallafall dom som svarade på mina frågor :-)
 
Sv: hjälp mig!!!

Jag tjatar inte. Har aldrig varit någon som tjatat. Mamma och pappa älskar hästar. Och mamma och jag har gjort en kalkyl för att se vad allt har ett hum vad det kostar. Och vi har inte räknat med försäkring osv. Men eftersom vi har haft egna hästar så vet hon vad allt kostar. Min andra häst gick på 18.000 första månaden.. Haha
 
Sv: hjälp mig!!!

Skönt att det löste sig då, hoppas att du klarar det på det extrajobbet men det kommer att bli tufft tror jag då många sliter för att ha häst på ett heltidsjobb.

Varmblod kan man visst rida (antar du menar travare i ditt syfte?), men ska ändå vara lite pessimistisk å säga att det kommer kosta en del ;) många kräver massor av mat och sen ska man lägga ut pengar på träning oftast för att få dem till vettigt ridmaterial, många behöver ET/kiropraktiker behandlingar för dem bruka vara sneda och stela samt att de blir mycket bättre i förebyggande syfte ffa när man har dem som ridhästar.

Jag har själv varmblodstravare och alla de andra jag stött på som man har haft som ridhästar har krävt massor av ovanstående för att vara fina och hållbara.

Jag tror bara alla här försöker tala om för dig att häst kostar och har man inte råd så blir det ju svårt att hålla häst och att du är ung, man har hela livet på sig att skaffa häst medans tonåren aldrig kommer tillbaka.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 086
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 649
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 574
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 468
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp