Hjälp mig, min hund behöver gå upp i vikt!

Z

znoddas_69

Hej allihop!
Jag behöver verkligen er hjälp med råd och tips på hur man får sin hund att få bättre aptit och att gå upp i vikt.
Har en Golden-tik på snart 4år som jag nu har kämpat med att få upp i vikt o hålla i vikt sedan jag fick henne vid 7mån ålder. Hon har aldrig varit direkt matglad och har perioder när hon helt enkelt vägrar att äta, ibland på flera dagar. Jag har prövat med att ha olja, yoghurt/fil, ris, matrester, kokt älgkött, osv osv. Har även prövat att ge henne olika sorters torrfoder och blandat med burkmat, men burkmaten ger henne bara kraftig diarré. Jag har läst något om det här med färskfoder, vad är detta för något och vart kan man få tag i det? Kan man beställa det via nätet? Jag bor i en liten håla där det enda som säljs till hundar i princip är torrfoder o burkmat.
Har även haft henne till veterinären och varit i kontakt med uppfödaren och båda kliar sig i huvudet och vet inte direkt vad som ska göras.. Bara att pröva ett nytt foder.. Det funkar en liten stund men sen tappar hon intresset för det igen.. Har prövat att ta bort matskålen och ge henne igen dagen efter och göra om det igen om hon inte vill ha.. Men det resulterade i till slut att hon inte åt på flera dagar och jag fick ge henne massa matrester så hon skulle äta nånting. Har aldrig varit med om detta fenomenet om att en gilden retriever ska vara svår att få UPP i vikt, snarare tvärtom. SNÄLLA, jag ber er.. Ge mig råd och tips om ni har något.. Hon är pigg och glad för övrigt och har alltid mycket energi när vi är ute, men hon behöver verkligen gå upp i vikt. Tacksam för svar! :)
 
Sv: Hjälp mig, min hund behöver gå upp i vikt!

Vad äter hon nu för foder? vilka har ni provat som inte fungerat?

Ang att du bor i en liten håla, kollar du på foderbilen.se så hittar du MÅNGA olika sorters hundmat och de har hemkörning som dessutom är billig.

Vad gör ni på dagarna? Hur aktiveras hunden osv? Kanske hunden äter bättre om den får jobba lite för maten? Kanske lägga ett kort spår där det står en matskål i slutet eller bara stoppa i torrfodret i en pet-flaska så att hunden får kämpa lite för att få ut maten.

Har ni varit till olika veterinärer som fått kolla på hunden? Ingen veterinär kan allt, så något kan bli missat på ett ställe men bli upptäckt på nästa.
 
Sv: Hjälp mig, min hund behöver gå upp i vikt!

Fast vad har veterinären gjort förutom att klia sig i skallen? Några prover?
 
Sv: Hjälp mig, min hund behöver gå upp i vikt!

Hej!
Jag har haft en hund som varit precis lika dålig på att äta. Vi kämpade i över 3-år för att försöka att få henne att äta. Hon var mager o dålig päls. Kollad av Vet. ett otal gånger.

Fick tips om att köpa djupfryst färskfoder. Köpte i djuraffären, men hon gick bara till matskålen o backade sen.

Testade en annan sort färskfoder, gick någon dag sen var det samma visa igen.

Köpte ett annat djupfryst färskfoder..................Jippi det gillade hon. Hon har nu ätit det i över 6-år. Perfekt i hull och fin päls.

Finns även ett annat djupfryst färskfoder som hon gillar som kan köpas i vissa djuraffärer.

Den andra tiken äter allt som vi bjuder henne på, fast hon får också djupfryst färskfoder.

Finns flera sorter som levereras enligt turlista * till olika delar av sverige.

Kolla:

Bravo färskfoder*
Nordic Färskfoder
Fodax *
Prima färskfoder
Vom o hundemat
Klass färskfoder*

Det är väl de vanligaste.

Lycka till !:bump:
 
Sv: Hjälp mig, min hund behöver gå upp i vikt!

Har varit i samma sits som dig och det är så jobbigt. Men jag gick över till färskfoder och det fungerade jättebra. Köpte först Klass men jag tyckte det luktade illa och hade lös konsistens, men hundarna gillade det.
Har nu sen ganska länge gått över till Priima, slurp! så är det uppätet.
Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig, min hund behöver gå upp i vikt!

Har också en svårfödd golden. Han har dock blivit mycket bättre nu när han är 10 år gammal.

En sak som fungerat rätt bra är att stoppa torrfodret i en aktiveringsboll, då har han fått i sig i alla fall några deciliter när han tröttnat.
 
Sv: Hjälp mig, min hund behöver gå upp i vikt!

Hur länge har ni försökt med ett och samma foder?

Jag har lite samma problem och på min hund funkar det bäst att ge maten i aktiveringsboll/petflaska, och låta maten vara framme tills han ätit upp. Och ha maten som godis när vi tränar så kan några dl gå ner.

Fetare foder gör dels att hon inte behöver äta lika mycket, och dels gör fettet att fodret smakar bättre.
 
Sv: Hjälp mig, min hund behöver gå upp i vikt!

Hej igen!
Tack för alla snabba svar!
Vetten tog lite blodprover som alla visade normala värden så ingenting är fel fysiskt på henne. (Tackar gudarna för det). Hon rekommenderade mig att gå över till Hill´s foder (hon åt Robur innan) men det var bara intressant de första veckorna och sen var det samma visa igen. Jag har nog prövat de allra flesta foder som går.. Alla har jag prövat i minst ett par månader för jag vet ju att det krävs en längre stund innan man kan dömma ut det. Jag har prövat Eukanuba, Doggy, Hill´s, Vov, Carrier´s, Axess, Proffessional osv osv. Men jag har nog hittat något nu som verkar fungera. Min kille köpte med fryst och finmalet oxkött från en som säljer det nere i Göteborg, hon tipsade om att koka grötris och morötter och blanda ut med så hundens mage vänjer sig och sedan gå över på det mer grovmalda. Hon säljer även ett halvfoder som hon har varit med om att framställa som vi ska gå över till tillsammans med köttet om det visar sig att det funkar. Än sålänge har det verkligen varit toppen med aptiten, hon äter som aldrig förr! Hon som är en väluppfostrad dam som ditter snällt tills matte säger varsågod nästan kastar sig över skålen innan jag hinner ställa ner den! :) Tack så hemskt mycket för alla råd och tips och jag återkommer mer om resultaten :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 597
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 407
Senast: Tiffany
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 767
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 111
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp