hjälp mig, dom är för tjocka.

K

knasenknas

mina små minishettisar är jätte tjocka, och ett problem som jag har är att dom går ju ute både dag å natt å ska ju därför ha "tillgång" till hö. men för det första äter dom inte så mycket hö utan jag gör så att dom får nu (på vintern) 2 kg morgon 1 kg middag å 2 kg kväll, när det är varmare 1 kg morgon.
å för det andra kan jga inte skippa kraftfodret för då äter dom inte höet, så jga ger dom 1dl krossad havre morgon, 0,75 dl vetekli middag å kväll å sen lite mera än 1 dl betfor delat på alla tre. alltså dom får detta var för sig + höet.

men hur ska jga göra dom smala till mitten på februari :rofl:
jag är ute å går/tömkör eller klättrar med dom nästan varje dag, jga försöker iallafall.

dom är 1,5 och snart 4 år gammla, om detta hjälper.


snälla hjälp mig... :confused:
 
Sv: hjälp mig, dom är för tjocka.

Du får nog ändå ta bort lite av kraftfodret. Har du analyserat hö? Om inte så vet du ju inte om de får vad de behöver. Vill du inte analysera höet så ta bort all kraftfoder utom betfor och blanda i lite mineraler i betforen. Så hade jag gjort om jag inte kunnat analysera höet.
Jag använder själv oanalyserat hö till mina tre hästar, men det är för att jag bara köpte ca 60 balar av det höet.
 
Sv: hjälp mig, dom är för tjocka.

Men vaddå "äter inte höet"?

Blir de hungriga så äter de nog även om de inte får kraftfoder till...

Jag vet att många hästar som är vana vid att få kraftfodret först inte äter höet förrän de fått kraftfodret, men det handlar ju bara om rutiner. Vänj hästarna vid att det inte kommer något kraftfoder, så glömmer de det efter några dagar och äter höet utan problem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 352
Senast: CFrisk
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 578
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp