Hjälp mig akut! Foderavtal

noapoa

Trådstartare
Hej!
Jag behöver hjälp.
Jag åkte ner i April för att hämta hem en häst på foder. Och väl där visade det sig att henne som jag skulle låna utav, inte betalt klart hästen av ägaren. Nästan ingenting alls. 5000 av 55000. Vi skrev på avtal med 1 mån uppsägning, 1 år till att börja med sedan 2 mån förlängning.
Vi skrev också på att jag har rätt under avtals tiden att köpa henne för 35.000kr. Godkänt av ägaren som ännu inte fått sina pengar. Jag vill nu köpa henne för de priset men ägaren vill nu inte sälja henne utan ta tillbaka henne. Utan anledning. Men det är för att hon ska sälja henne vidare för att tjäna mer pengar. Hon har inte jobb, lever på försäkringsbidrag och massa skulder. Dessutom var hästen smal som en sticka när hon kom till mig.
1. Får hon ta tillbaka henne utan att säga anledning?
2. Får jag köpa henne nu fast hon säger att hon inte vill sälja henne? Det står ju i kontraktet att jag äger rätt..
3. Får hon sälja henne vidare fast att foderperioden inte gått ut (maj)? Fast att det står att jag ska få köpa henne för 35.
4. Vad skulle ni göra i min sits? Jag vill INTE lämna tillbaka henne.

Snälla hjälp mig! Ska ta tag med advokat men omöjlig nu under midsommar.
 
Har ni uppsägningstid på avtalet, kan ju ägaren säga upp avtalet och därefter ta hem och sälja hästen. Om det inte särskilt står inskrivet att så inte får ske.

Exakt vad står det om att du har rätt att köpa hästen? Det brukar stå något om att "under kontraktstiden är hästen till salu. Fodervärden har förköpsrätt till en summa av xx 000 kr. Om hästen säljs till annan har fodervärden rätt att behålla hästen under uppsägningstiden" - eller något i den stilen.

Jag har svårt att tänka mig att du har någon som helst chans att tvinga dig till att få köpa hästen. Säger ägaren upp avtalet ska hästen hem, och sedan är det bara f d ägaren som i så fall kan ha något äganderättsförbehåll om nuvarande ägare inte betalt hästen till fullo.
 
Jag är mycket intresserad av hur man skulle kunna tvinga sig till att köpa hästen. Möjligen kan man får ersättning ekonomiskt om man kan påvisa att man lidit skada av att inte få köpa hästen. Men att tvinga sig till att köpa den, aldrig.

Det bästa är väl om ägare 1 tar tillbaka hästen för den inte är betald, säljer till dig och får betalt.
 
Vadå tvinga sig till det? Tror du läst fel. Jag vill köpa henne men får inte av ägaren nu som vill ta tillbaka henne. Ska ta kort på vad som står på avtalet sen.

Ja men hon har till oktober att betala, och hon kan inte göra något innan dess tyvärr..
 
Men precis. Alternativet är ju då att tvinga ägaren att sälja till dig. Det går ju inte.

Ytterligare en aspekt kan vara att det möjligen är så att säljaren inte äger hästen. Och kan då inte sälja den till dig. Då måste ägare 1 riskera att skriva över hästen på ägare 2 som sedan kan sälja till dig.

Och risken är ju då att det inte kommer några pengar.
 
Jo ägare 1 var med när vi skrev kontrakt och det är OK med 35. Ägare 2 vill inte sälja till mig för jag inte tycker samma sak som henne. För att hon är sur och ljuger otroligt mycket.
 
Först måste man nog reda ut vem som egentligen äger hästen. Det framgår inte av det som står här bara att den inte är betald ännu.
När det är klart så kan man börja titta på hur avtalen är formulerade. Så innan man vet mer går det inte att säga vad som gäller.
 
Ägare 1&2 har skrivit köpekontrakt. Ägare 1 äger hästen så länge ägare 2 inte betalat. Ägare 2 har till oktober på sig
 
@noapoa bara för att det står att du kan få köpa hästen under foderavtalstiden så är det inget tvingande att ägaren måste sälja hästen till dig, det innebär bara att du har förköpsrätt om du vill köpa OCH ägaren vill sälja. Men innan vi sett vad som faktiskt står i kontraktet kan man inte spekulera i någonting och dom svaren du får blir inte speciella hjälpsamma, så om man kan få se kontraktet blir det mycket lättare. Tänk bara på att inte lägga ut några namn på dom andra inblandade.
 
Står:
Om hästägaren under avtalstiden säljer hästen till annan förbehåller sig fodervärden rätt attbehålla hästen under hela avtalsperioden.
Fodervärden äger rätt att under avtalstiden köpa hästen under följande förutsättningar: till ett pris av 35.000 kr.
 
Men... du är väl inte fodervärd? Eftersom att "ägare 2" inte äger hästen & inte har betalt hela summan så får väl den riktiga ägaren göra vad som helst med hästen bara den är kvar till maj?

Edit: läste fel. Blev förvirrad...
Hur kan du låna en häst av någon som inte betalt klart? Fortfarande förvirrad...
 
Men... du är väl inte fodervärd? Eftersom att "ägare 2" inte äger hästen & inte har betalt hela summan så får väl den riktiga ägaren göra vad som helst med hästen bara den är kvar till maj?

Edit: läste fel. Blev förvirrad...
Hur kan du låna en häst av någon som inte betalt klart? Fortfarande förvirrad...
Jo dem har skrivit ett köptekontrakt, avbetalning till 1 oktober. Då kan ägaren ta tillbaka hästen och sälja till mig. Men jag vill inte lämna tillbaka till ägaren eftersom hon var i så himla dålig skick när jag hämtade henne. Hon har massvis med skulder hos kronofogden. Kan man göra något där??
 
Nej, du kan inte göra något åt det. Säger hon upp avtalet måste du lämna tillbaka hästen. Hon kan sedan sälja till vem hon vill.
 
Vad gör man om hon inte hämtar hästen innan den 18 juli? Hon har varken körkort,bil,transport eller pengar till något utav det..
 
Sidospår men hur fasen kan ägare1 gå med på att ägare2 i sin tur lämnar ut på foder fast inte ens 10% är avbetalt? Tog ägare 2 hästen på avbetalning för att direkt efter leta fodervärd, och isåfall varför då??
 
Ja du de undrar jag med...
Hon klarar inte av hästen, har ite råd eller vill ha kvar henne egentligen..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Goddag allvetande Buke. Jag blev så förvirrad idag, hjälp mig tack. Jo, vi har ett huslån, eller rättare sagt vi har tre huslån ett på...
Svar
13
· Visningar
755
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 515
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 780
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp