Hjälp med foderstat

towe

Trådstartare
Finns det någon som kan hjälpa mig med en foderstat? :bow:
Hästen är ett 6-årigt halvblodsto, 154 cm hög, 500 kg uppskattningsvis. Står nu på vila men ska snart sättas igång. Har tappat hull och muskler under vintern, då har hon fått ca 15 kg ensilage samt 2 kg krafft groov. Under de tre senaste veckorna har jag bytt ut krafften mot ca 1,5 kg hackad lucern. (Hon har varit skadad.)

Helst en foderstat anpassad för vila samt tips om hur jag ska öka inför igångsättning samt för träning.

Ensilage

Torrsubstans 66%
Smältbart protein, foder 31 g/kg foder
Energi, foder 6.7 MJ/kg foder

Råprotein 84 g/kg torrsubstans
Smältbart protein 48 g/kg torrsubstans
Energi 10.1 MJ/kg torrsubstans
 
Sv: Hjälp med foderstat

Oj, vad mycket mat!!! Ger du gamla eller nya Grooven?

Jag undrar om det kommer behöva ökas någon energi öht.

Jag tycker du kan prova

14 kg silage
0,5 kg lucernhack
2 kg Nya Krafft Groov

MJ 118
Smrp/MJ 6,24

Tycker du ändå att du vill ge mer mat så höj silaget till 15 kg och Grooven till 2,5, kg och/eller lucernet till 1 kg. Du kan göra lite som du vill.

mvh Jessica
 
Sv: Hjälp med foderstat

Tack! JAg kanske ska tillägga att hon fick 2 kg groov (gamla) när hon reds och tränades i både dressyr och hoppning. Då var hon i bra hull. Sedan bytte vi till ensilaget och hon blev dålig i magen, tappade glans och hull samt muskler. Träningen trappades dock ner under vintern så att hon tappade lite muskler var kanske inte så konstigt. När hon sedan blev skadad så fick hon ingen krafft utan bara ensilaget samt hackad lucern. Det var också då jag märkte hur mkt hon egentligen hade tappat i hull.

Du skrev att det var mkt mat. Eftersom hon går i hagen med två ponnier och äter en del av grovfodret ute så kan jag inte exakt veta om hon får i sig 15 kg men det är en uppskattning av stallägaren.

Man funderar ju om hon verkligen får i sig så mkt eftersom hon inte är så tjock. Om jag inte kan få i henne så mkt ensilage vad kan jag höja istället?
 
Sv: Hjälp med foderstat

Om jag skulle ge havre och betfor istället, hur mkt ska jag ge då?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 565
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp