Hjälp med barnvagnsbekymmer

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Jag ska ha i maj så bebisen kommer väl vara ca 7 månader när den ser sin första snö :) Visste ej att det var platta i botten på mjukliftar, hade fått för mig att de var som påsar. Så du menar alltså att en mjuklift är trängre än en hårdlift?

Detta fick upp en ny fråga. Hur länge ligger en bebis i vagnen? När kan man börja använda sittvagn med åkpåse?
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Tack för annonserna :) Ringde på dem med de hade gått redan första dagen tyvärr.
Hur stor plats tar UJ ihopfälld? Har fått intrycket att de är lite längre än en vanlig fyrhjuling.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Vad är ett teleskophandtag egentligen? När man tittar på blocket så ser man att många barnvagnar har det.
En viktig sak för mig är att hantaget går att reglera till både lång och kort så att min sambo kan köra barnvagnen bekvämt.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Isis skrev:
Jag ska ha i maj så bebisen kommer väl vara ca 7 månader när den ser sin första snö :) Visste ej att det var platta i botten på mjukliftar, hade fått för mig att de var som påsar. Så du menar alltså att en mjuklift är trängre än en hårdlift?

Detta fick upp en ny fråga. Hur länge ligger en bebis i vagnen? När kan man börja använda sittvagn med åkpåse?

Jag har haft sittvagn med mjuklift i till båda mina barn, ett sommarbarn och ett vinterbarn, till vinterbarnet hade jag ett lammskinn under mjukliften... båda har velat "sitta" vid 4-5 mån ålder och då har jag tagit bort mjukliften och vinklat upp lite...
och båda dom mjukliftar jag haft har en hård bottenplatta... tar man ur den blir det en "påse"
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Ja man får vara på hugget på blocket ;)

Vi hittade vår vagn där, den dök upp en halvtimme innan vi var på väg till Sthlm och vi tog den "på vägen" före lokalbefolkningen :p

UJ:n tar ganska liten plats, den blir platt men hjulen tar den plats de gör på höjden. Framhjulet viks in men höjden på bakhjulen blir ju kvar. Iofs kan man ta bort dem och ha hela vagnen i en liten platt väska men det är jag alldeles för lat för :o Men den är lätt och smidig att fälla ihop och slänga in i bagageutrymmet i bilen tex.

De gamla UJ-modellerna kan inte regleras i höjd. Men handtaget är utformat så att man kan hålla längst ut eller längre fram så det funkar bra tycker jag, fast ingen av oss är ju jättelång. Eftersom vagnen är så lättmanövrerad kan man köra den med en hand och det är inte så viktigt med höjden som det är på de vagnar man måste trycka ned hela tiden för att svänga.

Mina bebisar har haft liggvagnen tills de satt sig upp och kravlat över kanten. Typ 6-8 månader. Fast jag hade kvar den hela första året när det var sovturspromenader.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Jag har inte läst övriga svar:

Jag rekommenderar att varken köpa duo- eller kombi utan istället satsa på en sittvagn med fullt liggläge. Duovagnar måste man ju byta ut hela sitt/liggdelen och om man nu vill ändra läge när man inte är hemma funkar ju inte detta. Kombivagnar är ofta tunga och efter vad jag hört funkar dessa inte så bra som sittvagnar. Därför är det bättre att köpa en sittvagn med liggläge för då kan man använda den längre.

Jag tycker mjukliften är jättebra. Man kan bära med sig den lätt och bebisen ligger stadigt.

Vi har en Brio Nova med teleskophandtag, vilket även innebär att det är vändbart. Vi har off-roaddäck - de är dyrast - och de har varit kanon nu när det är vinter (vi bor i ett villaområde - om man bodde i innerstan kanske man skulle resonera annorlunda).
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Vi kommer dels att ha sambons gamla barnvagn inköpt till storebror 1970 i röd galon (den är sååå fin) för promenader hemma. Dels kommer vi att ha en liten nätt vagn som man kan få in i bilen och lätt förflytta i trappor etc, vi har efter mycket om och men valt Quinny buzz, färg papillon (en duovagn). Den påminner om tex Urban jungle men är vändbar, dvs sittinsatsen kan fästas både mot föraren (heter det förare??) och från föraren.

Många av våra kompisar valde att skaffa en Brio eller Emmaljunga kombivagn men alla har valt att göra sig av med den när barnet har kommit in i sittåldern eftersom de upplevs som onödigt klumpiga för ett sittande barn. Annan grej jag har hört är att mjuklift passar sämre för sommarbarn eftersom det blir varmare än en hårdlift. Teutonia Fun är en vagn som är lite mindre och som har tre liftalternativ, en fastmonterad lift, en hård "skjut-in" lift och en mjuk lift. Till sist föll inte valet på den vagnen men hade det gjort det hade vi tagit den hårda skjut-in liften.

Jag kan säga (som just varit i jungeln) att det finns ingen vagn som har allt om man är ute efter en vagn från 0-4 år. Inte Urban jungle och inte bugaboo som räknas till de dyrare. Inte någon av de traditionella märkena heller. Man får bestämma vad som är mest viktigt och utgå från det.

Vill man vara helt galen kan man köpa en Silver Cross Balmoral, väger dock ca 30 kg...

netkidswear_1886_245170240
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

mino skrev:
Vill man vara helt galen kan man köpa en Silver Cross Balmoral, väger dock ca 30 kg...

netkidswear_1886_245170240

Å vilken snygging!vill ha!:eek:
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

mino skrev:
Jag kan säga (som just varit i jungeln) att det finns ingen vagn som har allt om man är ute efter en vagn från 0-4 år.

Precis.

Liggvagn, och sedan en så bra sittvagn som möjligt.

Usch vad avundsjuk jag blev på 70-talaren i röd galon :love: :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Modest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 454
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Blyger
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp