Hjälp med barnvagnsbekymmer

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Isis

Hjälp mig, jag är verkligen helt borta i barnvagnsdjungeln. :eek:

Vad föredrar ni och varför?

- Duo/kombivagn

- Mjuklift/hårdlift

- trehjuling/fyrhjuling


Finns det några absoluta måsten när man köper barnvagn och vilket märke borde man titta efter när man köper begagnat?
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Jag hade en jättegammal liggvagn (Brio från 70-talet) med stora hjul och bra gung - suveränt. Massor av plats och lätt att söva barn i både inne och ute. Tar sig fram överallt.

Sedan en "vanlig" emmaljunga sittvagn, bättre beg som kraschade helt efter ett tag (det var sämre kvalitet i nyare vagnar än de riktigt gamla) och då köpte vi efter noggrann sondering en beg trehjulig Urban Jungle. Den är det mest lättkörda man kan ha i stan och smidig på alla sätt.

Inga problem med 4½-åring på ståbräda, ett-åring i vagnen och 20 kg packning från affären - man manövrerar den ändå med en hand :love:
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Hur fungerar en Urban Jungle i snöslask och terräng? Har tittat på den vagnen i butiken och alla säger att den är så lättkörd. Tyvärr är det väl priset som får mig att tveka lite.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Allt beror säker på vad man ska göra med vagnen.
Mina erfarenheter är att köper man en ren liggvagn kan denna inte användas så länge utan man måste sedan skaffa sittvagn.
Köper man en duovagn (ett chaassi där man har en liggdel som sedan plockas bort och sedan sätts en sittdel dit) kan man ha den hela tiden men jag har hört att många tycker att de är tunga och lite klumpiga. Själv valde vi en sittvagn där man kan fälla ner sätena till helt liggläge och hade mjuklift (som sedan kan omvandlas till åkpåse) i när barnen var riktigt små. Man kan välja en hård ligglift också.
Hur lätt eller hur skrymmande barnvagn man ska ha beror väl både på hur man bor, vilken slags bil man har om man ska frakta den (jag önskar verkligen att vi hade kombi!)
Jag har ingen erfarenhet av trehjulingar men eftersom jag använder tvillingvagn (Ora-underbar:love: ) så känner jag mig osäker på hur det ska gå att köra uppför en hjulramp bara på de bakre hjulen.
Vi har bytt till fasta bilbarnstolar nu och ska därför investera in en lättare sulky (Emmaljunga twin scooter) som går lätt och snabbt att packa ihop i bilen.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

För min del har det varit perfekt med en kombivagn med mjuklift i. Just mjukliften har varit suverän! Lät att lyfta i och ur, även med sovande bebis i!! Bra också med ett handtag som går att svänga över vagnen, så att man kan byta håll på sittdelen. Altså barnet vänt mot dig eller bort från dig (när de är äldre).
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Snö och slask - inga problem. Du kan låsa framhjulet om du vill plöja på rakt fram. Du har ju stora hjul, inte som Bugaboo eller något med minihjul fram. Regnskyddet som följer med är suveränt bra för det skyddar mot blåst och snö och regn utan att det skymmer sikten för barnet.

Lervälling däremot, nja, då är det inte så kul. Varukorgen är rätt låg och av tyg. Men det är det kanske inte med någon vagn. Fast jag var bortskämd med den supergamla liggvagnen som var hög med höga hjul och rostfritt underrede.

Mitt tips är att köpa en billig liggvagn (som de kan sova inne i också) och under den tiden komma på vad man egentligen behöver av en sittvagn som man ju använder mkt längre tid.

Min begagnade UJ kostade 3000 med tillbehör.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Vill ha en lätt vagn så då låter det som att en duo kanske inte är så bra. Har stor kombi men barnvagnen kommer att få dela plats med stor hund så att den tar liten plats ihopfälld är ett stort plus.

Är inte sittvagnar lägre än vanliga kombivagnar? Funderade förut på att köpa en sittvagn redan från början men blev osäker på ifall bebisen hamnade för långt bort då jag har hört att sittvagnar är mycket lägre.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Viker sig inte en mjuklift på mitten om man lyfter den med bebis i? Har tyckt att det verkar bekvämt med en hårdlift som man kan ta ur och låta bebisen sova i men det kanske fungerar likabra med mjuklift.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Kan man ta bort varukorgen på ett smidigt sätt och stoppa i tvättmaskinen? I så fall så skulle det nog inte störa mig att den är av tyg. Annars verkar det inte så praktiskt.
En UJ för 3000 lät som ett fynd. Alla begagnade jag har sett har legat på ca 5500 kr. En ny skulle vi aldrig ha råd med.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Vi investerade rejält och köpte en ny Bugaboo (begagnade växer inte på träd precis). Vi behövde en lätt vagn (hureslägenhet utan hiss, måste förvaras inne hos oss pga stöldrisk tex uteliggare i trappen ibland) som inte tog mycket plats. Hittills är vi helnöjda men sonen är ju bara snart 3 månader så vi har inte testat sittdelen än. Tror vi förblir nöjda dock. Silverkedjan pratade om snöproblem med de små hjulen. Vi bor i Gbg som inte brukar ha mycket snö men givetvis i år, fortfarande snö nu. Tycker man att det blir för jobbigt med de små hjulen så vänder man vagnen (handtaget och delen babyn ligger i) och har de stora fram och små bak. Jag har testat detta och det funkar även om idealet givetvis är små fram. Den är ju DYR dock så jag antar ni inte har den som alternativ men andra kan ju få tipset! Jag hade GÄRNA köpt begagnat men när vi sonderade marknaden var det SVÅRT att få tag på lättviktsvagnar begagnat, vilket vi prioriterade (dvs lättvikt) och de som fanns var ändå dyra och såldes snabbt så vi gav oss och köpte Bugaboon. Skönt med ställbart handtag för min LÅNGA sambo.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Det är en platta i botten på mjukliften, så den går att lyfta.
När ska du ha barn? Nackdel med mjuklift på vintern är att det blir trångt med mer kläder filtar osv.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

jo all klädsel är lätt ta av (men jag är för lat)

Vår är några år gammal, de flesta ute på annons verkar vara nästan nya. Fast den har inga ålderskrämpor förutom lite rost på en tryckknapp till klädseln. (syns inte) Men proffs kan ju se på klädseln och handtaget att det inte är en -05 eller 06:a :p så den är säkert heeeeelt uuuuuuuuute :cool:

Sedan kanske inte alla vagnar SÄLJS för det de annonseras ut för. Vår låg för 4000 tror jag.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Du vet kanske inte för du har ju sittdelen men när vi valde vagn så sa expediten i barnaffären att hon tyckte UJ hade lite väl liten vagninsats (liggdelen) om man råkar få ett långt barn (vilket vår verkar bli). Andra som tycker det stämmer?
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Liggdelarna är ju små. Och jag tycker inte vagnen verkar vara någon hit som liggvagn, bebin sover ju mkt i vagnen de första månaderna och man vill kunna gunga den så den fortsätter att sova - vilket UJ:n har för bra väghållning för.

Möjligen som smidigt resekomplement till en riktig liggvagn, men jag skulle inte velat byta bort min gamla höga rymliga superbra liggvagn mot något de första 6 månaderna!

Det är så olika saker man behöver med en bebis som jämt sover i vagnen och en stor som vill sitta och titta på allt - jag tycker alla kombinationer av ligg/sittvagn blir en dålig kompromiss. Att ha en liggdel i sittvagnen gör att den kommer lågt och blir onödigt trång, och oftast inte har så bra "gung".

Alltså såna här 70-80-talsvagnar med stooora hjul, gung och stor hård liggdel kan man köpa för ett par hundralappar. De har allt man behöver för en liten bebis, men de måste delas på när de ska in i bilen.

Hittar ingen bild på en gammal god brio men här ser man stuket iaf. Borde nästan vara retrotrendigt också ;)

0064776409.jpg
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Till sonen hade vi från början en gammal Brio Kombi, hade inte råd att lägga tusenlappar på vagn då.
När han var ca 4 månader hade vi bättre ekonomi och köpte en Simo sittvagn. Hade bara en vanlig åkpåse i.

Den här gången har vi köpt en Emmaljunga Duo.
Tycker att det är mycke snyggare med duo helt enkelt. Vill ha en riktig liggdel.

Men jag kan rekommendera Simo, norskt märke. Tyget på hela vagnen är vattenavvisande och vindtätt. Regnskydd var onödigt.
Mycket snyggare vagn än Brio tex.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Isis skrev:
Hjälp mig, jag är verkligen helt borta i barnvagnsdjungeln. :eek:

Vad föredrar ni och varför?

- Duo/kombivagn Vet inte vad vi har men det är en sittvagn med ligglift.

- Mjuklift/hårdlift Vi har hårdlift vilket var suveränt om lillen skulle sova när man var borta. INgen risk att han rulla ur som kompisens unge gjorde när den låg i mjuklift.

- trehjuling/fyrhjuling Fyrhjuling. Hårt om så mycket olyckor pga vältrisken med trehjulingar.


Finns det några absoluta måsten när man köper barnvagn och vilket märke borde man titta efter när man köper begagnat?

Vi köpte en billig tålig barnvagn med lufthjul. Vi hade bara 2 krav. Den skulle ta sig fram överallt och den skulle hålla. Eftersom vi ofta gick offroadpromenader med hundarna.

Vi var i väg och kände på både Emmaljunga och Brio och tyckte de kändes rangliga. Blev tipsade om en tetonuia (stavning?) kände på den men gilla inte den. I hopplöshet och uppgivenhet ruska jag till på barnvagnen brevid. :love: Underbar vagn som kändes superstabil men med bra gung. Där stod våran Basson som sedan har följt alla tre barnen och fortfarande håller. Smidig att få in i bilen och underbar att köra. Fick punka 1 gång pga att fälgen skavde sönder däcket. Åkte tillbaks till affären och fick 4 nya däck. Vagnen har följt oss i snart 5 år och den kostade hälften av vad Emmaljungan och Brion vi tittat på kostade.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

"Är inte sittvagnar lägre än vanliga kombivagnar? Funderade förut på att köpa en sittvagn redan från början men blev osäker på ifall bebisen hamnade för långt bort då jag har hört att sittvagnar är mycket lägre."

Jag har inte reagerat över att sittvagnen skulle vara lägre. Jag har varit väldigt nöjd med mjukliften (hade en med avtagbart solskydd, gick bra att låta bebisarna sova i den också plus att det var skönt att slippa ta upp börsen sedan när man behövde åkpåse). Jag tror dock att hård lift är minst lika bra.

Jag tycker också att du ska satsa på reglerbart styre, själv gillar jag inte teleskopmodellen (har hört en del om olyckor också) utan vill kunna vika handtaget upp och ner.Det finns mycket pengar att tjäna om man kan tänka sig att köpa en kvalitetsvagn begagnat. Passa på och provkör dina kompisars så att du får se vilka du gillar, min ORA tvillingvagn känns ex.vis mycket smidigare och lättare att köra än min kompis singelvagn Emmaljunga Cerox sport.
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Eftersom att jag inte har någon som helst erfarenhet annat än utav min egen vagn så säger jag så här,köp inte dom billiga modivagnarna,det är rent utav skit...:mad: visserligen har inte vagnen gått sönder,än,det är nog bara en tids fråga.Men man ser på hela vagnen att den är billig,sömmarna är sneda,lederna är glappa osv.

Orsaken till att jag främst inte gillar den är för att den är så förbannat klumpig och låg markfrigång (lr snarare ingen alls) skitsvårt att ta sig fram om det så bara har snöat lite.korgen under vagnen får man inte lasta mer än fem kilo i,men vad är det då för vits att ha en,den är ju ändå bara i vägen...
Sen är det en massa spakar och grejer som bara är i vägen hundkopplet fastnar hela tiden,MKT störande...
Tung är den,går inte att ta den i trappor för i och med att handtaget är glappt så gungar den i evigheter efteråt så ungen får ju nästan hjärnskakning.

Nejnej gillar den inte alls...men jag fick inte köpa en trehjuling för att dom vickar så lätt,ja vad vet jag så håller dom nog längre för det är ju inte lika stor belastning på handtaget i allafall med tanke på att du slipper trycka nedåt när du ska svänga,då svänger man ju bara med lillfingret.Men min sambo går ju knappt med vagnen så han märker ju inte av det,jag däremot använder den flera gånger om dagen...

gnäll,gnäll,gnäll...:crazy:
 
Sv: Hjälp med barnvagnsbekymmer

Silverkedjan skrev:
Alltså såna här 70-80-talsvagnar med stooora hjul, gung och stor hård liggdel kan man köpa för ett par hundralappar. De har allt man behöver för en liten bebis, men de måste delas på när de ska in i bilen.

Hittar ingen bild på en gammal god brio men här ser man stuket iaf. Borde nästan vara retrotrendigt också ;)

0064776409.jpg

såg en tjej i stan som hade en sån vagn i ljust skinn och den var i superskick i den hade hon en fårskinnsfäll,snacka om att det var läckert!skuell sagt det åt hon men mesig som man är så gjorde man inte det...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Modest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 454
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Blyger
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp