Hjälp, måste köpa foder!

Sv: Hjälp, måste köpa foder!

De gula prickarna är inte blodmask. Det är styngflugeägg.
Rehab är ett bra foder men du hade kommit billigare undan med att blanda själv.
// Linda

okej då vet jag ^^

okej ska tänka på det till nästa gång eller om detta inte funkar ^^
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Fast frågar man folk om analys, så svarar många: nej det behövs inte, det har vi inte...och sen undrar dom varför hästen tappar i vikt TROTS mycket mat. Förstår du vad jag försäöker säga ?

Och vad exakt menas med *konstigheter* ? Fri tillgång är inte alltid svaret för magra hästar, snarare kan det göra dom förlorar ännu mer i vikt.

nja inte riktigt xD
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

tack för tipsen :) och ja man blir jätte lessen när man får höra att folk inte tror att man ger hästen mat, det var vissa som till och med gick till stallägaren och sa att hon kunde bli anmäld, för att det är ju stallägaren som har hand om utfordrignen och då kunde hon bli anmäld för att inte ge hästen det dem skulle ha, och det värsta av allt det var ju dem andra stallägarna till andra stall i närheten som gick och sa massa :/

Man alltså, hur mager är hästen egentligen? Om folk pratar så :crazy:
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Man alltså, hur mager är hästen egentligen? Om folk pratar så :crazy:

asså i vintras sa dem att min och en tjejs häst till var jätte undernärda, men om dem va så undernärda som dem sa så skulle dem inte ens äta något, eller ännu mindre kunna rida.
våran häst väger ungefär 450kg - 470kg på sommaren och i vintras vägde hon 400kg drygt så hon var smal det var hon. :/
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Men snälla, inte för att vara elak, men nu får ni nog ta tag i kunskapsbiten ang mask litegranna. Gula pricka på benen är INTE blodmask utan Styngflugeägg. Dessa tar man vid första frosten. Farligt att maska för mycket är det inte att hästen tar skada av det, utan grejen är att maskarna blir resistenta mot maskmedlet...alltså, till slut tar inga maskmedel på maskarna längre och då är det problem. Och att göra som ni gör med era maskningar det är att bädda för resistensproblem. Det är inte bara ni som drabbas utan ALLA som har häst drabbas. Till nästa gång tycker jag du ska konsultera en veterinär som har lite bättre kunskap om parasiter, för eran verkar absolut inte ha det.

skulle vara snällt fall du kunde ge oss några sökord på maskarter eller parasiter så man kan söka och läsa om det, så man kan granska vetrinären med lite med kritiska ögon.

Sorry om det andra citatet lät elakt men det var det inte menat som ^^
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Det finns en nålad tråd på Hästvård om detta ämne. Där kan man börja läsa som exempel, du kan även fråga Madick här på buke. Hon är maskguru här ;)

Andra länkar som kan vara värd att besöka:

http://www.kollamasken.nu
http://www.vidilab.se
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO07_18.pdf

Ang ditt andra svar...Man ska ALLTID vara källkritisk och fråga varför. Kan inte vet svara på dina frågor, ja då har du ju bevis på dålig uppdatering helt enkelt. egentligen kan du ringa en parasitolog på en gång. Det är ju dom som forskar om just parasiter, sen efter detta ska ju veterinärerna uppdateras sig med senaste rönena därifrån...men det är det inte alltid alla gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Kraft rehab är ett jätte bra foder tycker jag, men dyrt... För att dryga ut det och rädda kassan lite så skulle jag byta ue en del av rehaben mot lussern och olja. Men tror att ni är inne på rätt spår.
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

om hon har svårt att hålla hullet, pröva med sport-serie. tror det finns havrefri musli som sport-modell...

det funka finfint på våra två magra krakar!
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Det finns en nålad tråd på Hästvård om detta ämne. Där kan man börja läsa som exempel, du kan även fråga Madick här på buke. Hon är maskguru här ;)

Andra länkar som kan vara värd att besöka:

http://www.kollamasken.nu
http://www.vidilab.se
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO07_18.pdf

Ang ditt andra svar...Man ska ALLTID vara källkritisk och fråga varför. Kan inte vet svara på dina frågor, ja då har du ju bevis på dålig uppdatering helt enkelt. egentligen kan du ringa en parasitolog på en gång. Det är ju dom som forskar om just parasiter, sen efter detta ska ju veterinärerna uppdateras sig med senaste rönena därifrån...men det är det inte alltid alla gör.

tack så mycket :bow:
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Kraft rehab är ett jätte bra foder tycker jag, men dyrt... För att dryga ut det och rädda kassan lite så skulle jag byta ue en del av rehaben mot lussern och olja. Men tror att ni är inne på rätt spår.


tack så mycket :D
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

om hon har svårt att hålla hullet, pröva med sport-serie. tror det finns havrefri musli som sport-modell...

det funka finfint på våra två magra krakar!


okej tack så mycket för tipset har aldrig tänkt på det faktist :)
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

okej tack så mycket för tipset har aldrig tänkt på det faktist :)

musli är lättsmält och ganska fett, så på damer som min lilla kalas-kule-mage-häst är det inget bra alternativ alls... :rofl:

lycka till i foderdjungeln!
och kom ihåg... enklaste är bästa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 202
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 026
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp