Hjälp, måste köpa foder!

Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Alltid svårt när de tunnar ur, men ge fri tillgång på hö och vräk på med lussern och olja så är det bara att hålla tummarna. men som sagt en analys...

ja jag vet plus att det är så jobbigt när man får höra att dem tror att vi ej ger våran häst mat :/, och vi försöker få så att dem sak ha hö ute i hagen men det är ju så att stallägarens dotters häst är jätte känslig för hö :/ men som det ser ut nu ska vi analysera höt och att alla ska ha samma men om viej gör det kommer det bli så att våran och en tjej tills häst som också har samma problem som vi kommer bli lindande eftersom vi ej får ge hästarna hö då :/

men vi får hålla tummarna ^^
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

aha ok :) missförstod. (skyller på att) jag är 'trött'
;)
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

min häst ville inte äta lucernhacket när det låg i krubben men la jag det i höt istället så försvann det.
nu har jag dock gått över till lucernpellets då jag tycker det är enklare o hantera o sen fri tillgång till bra hö gör susen för tunna hästar.

okej, har faktist inte tänkt på att köra med pellets form men det blir värt att testa ^^
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Hur vet ni att hästen har mask ? Vad är det för medel ni tänkt använda då ?

Hon har magrat ut ganska mycket, det ända hon tänker på är mat mat mat ( ibland rycker hon om kull en bara för att få i sig lite gräs vilket hon inte har gjort innan :/) så vi misstänker mask.

Vi ska köra med ett medel som vetrinären hänvisade oss till.
tar bort alla sorts maskar sa han.

tack för svar ^^
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Se till att du har ett så bra grovfoder som möjligt och ge fri tillgång av detta, utöver detta kan du ge fri tillgång på lucern.

Jag har också haft problem med att få vissa av hästarna att äta lucern men de flesta äter pelletsen (torr) utan problem.

Rapsolja (eller annan olja) och solrosfrö kan även det vara bra tillskott, men det är viktigt att veta värdena på höet för att kunna ge en optimal foderstat.
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Men suck, det bevisar ingenting alls. Ni måste ju kolla med prov, och vad är det för inkompetent veterinär som bara skriver ut medel ?? Ligger det inte i erat intresse också att veta vad det är för något vet skrivit ut ? Bara accepterar man saker utan att ens ta reda på fakta ? Vadå tar ALLA maskar ? Vuxna hästar har INTE alla maskar. Det man främst bekämpar är ju blodmasken.
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Att hon har magrat av och blivit matfixerad betyder inte att hon har mask på ett rakt bräde. Många t.ex. fullblod och varmblod klarar sig inte på enbart bete på sommaren, även om det ser ut att vara mycket mat kvar i hagen. Har själv en donna här som måste äta kraftfoder och lusern hela sommaren för att hålla sig någotsånär snygg i kroppen, men inte ens det räcker alla gånger.

Utan träckprov kan ni omöjligt veta om hon har mask och i så fall vilken sort. Och om ni vet att hon har mask nu, så förstår jag inte varför ni väntar med att avmaska? Visst, alla i stallet kanske ska avmaska samtidigt, men en häst som magrar av kan få allvarliga problem i kroppen, sånt kan man inte bara låta ske "för att vi ska avmaska om 14 dar".

Gör ett träckprov, ta en analys på höet och fodra upp hästen. Olja som man köper i mataffären (raps el. majs) kan man ge 2 dl av per dag om man vänjer in långsamt.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Jag tycker ni är på rätt väg med att ge lusern + korn + olja. Men om hästen inte tar sig så ökar man givan.
Analys på grovfodret är grunden. Er häst är ingen tabellhäst så strunta i det. Kolla bara så att kvoterna blir någorlunda rätt. Lägg gärna hästen på hög proteingiva.
Olja (ex raps, majs, solros från vanlig matbutik, betydligt billigare än Krafft) kan ni ge max 75-100g per 100kg häst och utfodringstillfälle. DVS väger hästen 500kg kan ni ge ca 4-5 dl olja per utfodring som max. Detta max 2 ggr per dag. Men då måste ni vänja in och öka givan försiktigt. Oljan ger ca 3,5 MJ per dl, det räknar man in o ser så att proteingivan räcker till.

Blanda lusernpellets, betfor, krossad korn och olja. Där har du ett eget färdigfoder utan havre. Räkna så mängden energi och protein blir bra. Öka de olika fodren tills hästen ser lagom ut. Kom ihåg hur mycket energi och protein du ger hästen när den är lagom. Då är det lättare att göra foderstat i framtiden.

Tänder och träckprov är viktigt att kolla. Min häst är också glupsk när gräset sinar men har ingen mask. Han är helt enkelt hungrig. Har hästen mask är det viktigt att veta vilken sort så man kan bekämpa det rätt.
// Linda
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Men suck, det bevisar ingenting alls. Ni måste ju kolla med prov, och vad är det för inkompetent veterinär som bara skriver ut medel ?? Ligger det inte i erat intresse också att veta vad det är för något vet skrivit ut ? Bara accepterar man saker utan att ens ta reda på fakta ? Vadå tar ALLA maskar ? Vuxna hästar har INTE alla maskar. Det man främst bekämpar är ju blodmasken.

Aja vi ringde i varje fall till vetrinären och han sa att det va med största sannolikhet att det va mask, och han skrev ut ett medel som skulle som tar bort alla mask (alltså alla sorters mask) för ett tag trode vi att hon hade blod mask eftersom hon hade de där "gula prickarna" på bena. och han sa att vi skulle avmaska henne i slutet på september och att vi skulle försöka få bort de där gula prickarna eller äggen som han sa. och han sa även att det var onödigt med träckprov om det va så att han trodde att det var mask, så vi lyssnade på han men vi ska ta träck prov nästa år i varje fall ^^
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Att hon har magrat av och blivit matfixerad betyder inte att hon har mask på ett rakt bräde. Många t.ex. fullblod och varmblod klarar sig inte på enbart bete på sommaren, även om det ser ut att vara mycket mat kvar i hagen. Har själv en donna här som måste äta kraftfoder och lusern hela sommaren för att hålla sig någotsånär snygg i kroppen, men inte ens det räcker alla gånger.

Utan träckprov kan ni omöjligt veta om hon har mask och i så fall vilken sort. Och om ni vet att hon har mask nu, så förstår jag inte varför ni väntar med att avmaska? Visst, alla i stallet kanske ska avmaska samtidigt, men en häst som magrar av kan få allvarliga problem i kroppen, sånt kan man inte bara låta ske "för att vi ska avmaska om 14 dar".

Gör ett träckprov, ta en analys på höet och fodra upp hästen. Olja som man köper i mataffären (raps el. majs) kan man ge 2 dl av per dag om man vänjer in långsamt.

Lycka till!


okej, men vi ringde våran vetrinär och han sa att det va största sannolik mask, och han skrev ut recept på avmaskningsmedel. och problemet är att om vi avmaskar nu måste vi avamaska sen igen om typ två veckor när alla andra ska göra det, och det vill vi inte eftersom det är falrigt att avmaska för mycket och våran vetrinär sa att det var onödigt att ta träckprov, om han hade sagt att det var mask :S men aja vi ska i varje fall försöka få avmaska tidigare. det här kanske låter elakt men jag menar inte att det ska låta elakt, men ni ska inte tro att vi väntar med avmaskningen bara för att vetrinären sa så, utan om jag fick bestämma skulle vi ha gjort det för en månad sen redan men det är ju att vi inte får för stallägarna men vi håller på att övertala dem så ^^, får väl hoppas att vi kan göra det snart, för avmasknings medlet ligger här hemma på köks bänken. sen en månad tillbaka ^^ men tack så mycket för tipset ^^
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Jag tycker ni är på rätt väg med att ge lusern + korn + olja. Men om hästen inte tar sig så ökar man givan.
Analys på grovfodret är grunden. Er häst är ingen tabellhäst så strunta i det. Kolla bara så att kvoterna blir någorlunda rätt. Lägg gärna hästen på hög proteingiva.
Olja (ex raps, majs, solros från vanlig matbutik, betydligt billigare än Krafft) kan ni ge max 75-100g per 100kg häst och utfodringstillfälle. DVS väger hästen 500kg kan ni ge ca 4-5 dl olja per utfodring som max. Detta max 2 ggr per dag. Men då måste ni vänja in och öka givan försiktigt. Oljan ger ca 3,5 MJ per dl, det räknar man in o ser så att proteingivan räcker till.

Blanda lusernpellets, betfor, krossad korn och olja. Där har du ett eget färdigfoder utan havre. Räkna så mängden energi och protein blir bra. Öka de olika fodren tills hästen ser lagom ut. Kom ihåg hur mycket energi och protein du ger hästen när den är lagom. Då är det lättare att göra foderstat i framtiden.

Tänder och träckprov är viktigt att kolla. Min häst är också glupsk när gräset sinar men har ingen mask. Han är helt enkelt hungrig. Har hästen mask är det viktigt att veta vilken sort så man kan bekämpa det rätt.
// Linda

okej tack för tipsen, men vi ska testa kraft rehab nu i vinter eftersom våran häst räknas som senior häst och detta var ett typ av senior foder, så vi får hoppas att det funkar, men förmodligen ska vi köpa olja och så till, och vetrinären kommer snart ut och kollar hennes tänder så det är fixat, och vi ringde vetrinären eftersom hon hade magrat lite och han sa att det var med största sannolik mask så han skrev ut ett medel till oss och en till. men till nästa år ska vi nog göra träck prov ^^

men tack för tipsen ^^
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Till alla som har kommit med tips, tack så mycket:)

Avmaskningen är på G nu, träck prov blir till våren, och vetrinären kommer snarrt ut och kollar hennes tänder.

Vi var inne i stan och kollade efter foder och vi fick råd att vi skulle köpa kraft Rehab, eftersom våran häst räknas som seniorhäst och detta foder var till senior hästar och andra förstås och det var mycket bra proteinvärden i det fodret.så vi ska köra med betfor, kraft, mineraler och eventuellt lusern och olja till det.

men tack för alla svar mycket tacksam :)

Mvh Madeleine och Beatrice
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Men snälla, inte för att vara elak, men nu får ni nog ta tag i kunskapsbiten ang mask litegranna. Gula pricka på benen är INTE blodmask utan Styngflugeägg. Dessa tar man vid första frosten. Farligt att maska för mycket är det inte att hästen tar skada av det, utan grejen är att maskarna blir resistenta mot maskmedlet...alltså, till slut tar inga maskmedel på maskarna längre och då är det problem. Och att göra som ni gör med era maskningar det är att bädda för resistensproblem. Det är inte bara ni som drabbas utan ALLA som har häst drabbas. Till nästa gång tycker jag du ska konsultera en veterinär som har lite bättre kunskap om parasiter, för eran verkar absolut inte ha det.
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Hej!

Jag har samma problem m våran d-ponny. Jag har fått följande tips:
Strunta i alla konstigheter... ge fri tillgång hö, betfor o soyamjöl som läggs i blöt tillsammans. Ska prova detta nu då jag slösat så enormt med pengar på mat till denna kille. Var aktsam på soyamjölet bara, får inte ges i för stor mängd, men till en varmbloding kan du ge ca 1 liter tillsammans med 2 liter betfor...
Kan vara värt att prova för det gör inte jättestort hål i plånboken.

Visst blir man ledsen när folk tror man inte ger hästen mat fast man försöker på alla vis...

Lycka till!
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Fast frågar man folk om analys, så svarar många: nej det behövs inte, det har vi inte...och sen undrar dom varför hästen tappar i vikt TROTS mycket mat. Förstår du vad jag försäöker säga ?

Och vad exakt menas med *konstigheter* ? Fri tillgång är inte alltid svaret för magra hästar, snarare kan det göra dom förlorar ännu mer i vikt.
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Men snälla, inte för att vara elak, men nu får ni nog ta tag i kunskapsbiten ang mask litegranna. Gula pricka på benen är INTE blodmask utan Styngflugeägg. Dessa tar man vid första frosten. Farligt att maska för mycket är det inte att hästen tar skada av det, utan grejen är att maskarna blir resistenta mot maskmedlet...alltså, till slut tar inga maskmedel på maskarna längre och då är det problem. Och att göra som ni gör med era maskningar det är att bädda för resistensproblem. Det är inte bara ni som drabbas utan ALLA som har häst drabbas. Till nästa gång tycker jag du ska konsultera en veterinär som har lite bättre kunskap om parasiter, för eran verkar absolut inte ha det.

det jag har hört att det är Styngflugeäggen som blidas till blodmask när det väl har legat i magen ett tag. och vi vet mycket väl att det avaskningsmedlet gör att dem blir resistenta mot avmaskningsmedlet, och det är inte för inte att man måste gå en utbildning i ca 7 år för att bli vetrinär, annars kan ju alla bli det, bara för att man tror att man har jätte mycket kunskap om hästar och så. ( inte för jag tror att du tror att du har massa kunskap om hästar utan jag vet att du har kunskap om dem) men om man är vetrinär så vill man bara djurets bästa eller? :S jag skulle vilja det i varje fall om jag var vetrinär. och jag litar på vad han säger, och det är inte bara just han som har sagt samma sak utan det är fkt två till som har sagt likadant, dock inte till oss utan andra i stallet för dem blev också misstänkt samma om det är, så dem ringde sina vetrinärer (vi har ej samma) men tack ändå sak läsa lite om mask innan man tar egna slutsatser
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Aja vi ringde i varje fall till vetrinären och han sa att det va med största sannolikhet att det va mask, och han skrev ut ett medel som skulle som tar bort alla mask (alltså alla sorters mask) för ett tag trode vi att hon hade blod mask eftersom hon hade de där "gula prickarna" på bena. och han sa att vi skulle avmaska henne i slutet på september och att vi skulle försöka få bort de där gula prickarna eller äggen som han sa. och han sa även att det var onödigt med träckprov om det va så att han trodde att det var mask, så vi lyssnade på han men vi ska ta träck prov nästa år i varje fall ^^

De gula prickarna är inte blodmask. Det är styngflugeägg. De blir larver och sedan nya styngflugor.
Blodmask är något helt annat.
Rehab är ett bra foder men du hade kommit billigare undan med att blanda själv.
// Linda
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Hej!

Jag har samma problem m våran d-ponny. Jag har fått följande tips:
Strunta i alla konstigheter... ge fri tillgång hö, betfor o soyamjöl som läggs i blöt tillsammans. Ska prova detta nu då jag slösat så enormt med pengar på mat till denna kille. Var aktsam på soyamjölet bara, får inte ges i för stor mängd, men till en varmbloding kan du ge ca 1 liter tillsammans med 2 liter betfor...
Kan vara värt att prova för det gör inte jättestort hål i plånboken.

Visst blir man ledsen när folk tror man inte ger hästen mat fast man försöker på alla vis...

Lycka till!


tack för tipsen :) och ja man blir jätte lessen när man får höra att folk inte tror att man ger hästen mat, det var vissa som till och med gick till stallägaren och sa att hon kunde bli anmäld, för att det är ju stallägaren som har hand om utfordrignen och då kunde hon bli anmäld för att inte ge hästen det dem skulle ha, och det värsta av allt det var ju dem andra stallägarna till andra stall i närheten som gick och sa massa :/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 202
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 026
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp