Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Det går utmärkt att fodra i foderhäck, eller ha lastpall i botten och pallkragar så man gör en 'låda' för grovfodret. Finns en hel rad sätt både för stora och små stall att få upp maten från marken, och så att det inte trampas i.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Det går utmärkt att fodra i foderhäck, eller ha lastpall i botten och pallkragar så man gör en 'låda' för grovfodret. Finns en hel rad sätt både för stora och små stall att få upp maten från marken, och så att det inte trampas i.

Passa er bara för pallkragar, pallar och ffa IBC tankar.. IBC för dom som inte vet är dom där fyrkantiga med grövre "nät" som man sätter en uppoch nervänd kon i för att ha som matare. En kompis häst fick in benet i en sån i somras.. Det tog 4månader innan hästen kunde lägga sig ner.. Två ben var uppskrapade och såriga när hästen fick panik av att sitta fast i frambenet och benen var väldigt tjocka.

Pallkragar och lastpallar har väl mest varit sårskador.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Brrr... En sån vattentanks'bur' förstår jag inte folk som har.

Nyfiken, hur har de skadat sig på pallkragarna? Jag har inte anv det själv men vet många som har dem. Jag har dock ett helt parti pallar med 'hela sidor' (bilreservdelar från Tyskland kommer i sådana - tydligen), och dels så höga så de inte får i benen alls, och som sagt hela sidor. Himla praktiskt, finns lock med som man kan lägga på så inte rådjuren äter upp på nätterna om man har fritt t ex.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Brrr... En sån vattentanks'bur' förstår jag inte folk som har.

Nyfiken, hur har de skadat sig på pallkragarna? Jag har inte anv det själv men vet många som har dem. Jag har dock ett helt parti pallar med 'hela sidor' (bilreservdelar från Tyskland kommer i sådana - tydligen), och dels så höga så de inte får i benen alls, och som sagt hela sidor. Himla praktiskt, finns lock med som man kan lägga på så inte rådjuren äter upp på nätterna om man har fritt t ex.

Det finns vassa metallkanter som man fäster den ena kragen vid den andra, en hov i kragen och sliter till så kan kragen gå av(eller hästen få med sig den och då blir det åka av) och det blir vassa kanter. Likaså pallen, den är ihopspikad. Och inte så kraftig. Får den stå ute ett tag så blir den gärna murken ock brädorna inte håller längre.

Jag har själv pallar och ställer vattenbyttorna på och mina knäcker en eller ett par pallar/år. Hittills har det inte hänt nåt här men ska jag ha nåt sm jag inte vill att dom ska ha sönder så måste det upp från marken. Badkar kan jag glömma, 900kg häst som badar fötterna har sönder det mesta..
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Det går utmärkt att fodra i foderhäck, eller ha lastpall i botten och pallkragar så man gör en 'låda' för grovfodret. Finns en hel rad sätt både för stora och små stall att få upp maten från marken, och så att det inte trampas i.

Jag vill påstå att det inte löser problemet och främst kan skapa andra mera svårlösta problem.

Varför det inte löser problemet beror på hästens bordskick, hälften av maten på tallriken hamnar på golvet och när tallriken är tom så äter dom direkt på golvet. Ju mera man lägger på tallriken ju mer spiller dom på golvet, dessutom så inte bara står dom med sina hovar i maten på golvet, dom även utför sina behov vid matbordet utan förståelse för att avbryta sitt intag av foder och utföra sina behov på annan plats. Detta slutar inom en snar framtid med rena griseriet eftersom forskning påstår att hästen äter ca 16/timmar per dygn.

Problemet går naturligtvis att lösa både när det gäller mag/tarmproblem som uppkommer liksom secundär kraftig bärrandsröta mm p.g.a. överblivet stråfoder direkt på marken vid hästens utfodringsplats. Lösningen är inte så bekväm som att försöka höja upp foderet från marknivån utan man får nog om man väljer denna typ av utfodring engagera sig dagligen med att mocka rent och plocka upp allt grovfoder som ligger på marken.

Lagen säger oxå att grovfoder inte ska ligga kvar på marken och vid långvarit förfarande så är det anmälningspliktigt. Precis lika anmälningspliktigt som om man noterat en utfodringsanorning som hästarna kan skada sig på.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Hittills har det inte hänt nåt här men ska jag ha nåt sm jag inte vill att dom ska ha sönder så måste det upp från marken. Badkar kan jag glömma, 900kg häst som badar fötterna har sönder det mesta..

Jag har inte badkar bara duch,, kan det vara ett alternativ??:crazy:
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Det är där man får se till att hitta det av alternativen som fungerar bäst. Mina spillde inte många strån ur låda, och har sina toaställen och förorenade aldrig i närheten av den. Flyttar man sen lådan med jämna mellanrum under den leriga årstiden slipper man att det blir upptrampat med.

Medan för andra hästar fungerar en foderhäck bättre osv.

Alla hästar fungerar inte på samma vis, och det får man ta hänsyn till och hitta den lösning som fungerar bäst. Huvudsaken är att de inte äter från geggig mark. Att ta bort ev spill är ju självklart, men ofta går det att, oavsett få upp fodret från marken och minimera spillet. Bättre och enklare för alla med andra ord :-)
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Det är där man får se till att hitta det av alternativen som fungerar bäst. Mina spillde inte många strån ur låda, och har sina toaställen och förorenade aldrig i närheten av den. Flyttar man sen lådan med jämna mellanrum under den leriga årstiden slipper man att det blir upptrampat med.

Medan för andra hästar fungerar en foderhäck bättre osv.

Alla hästar fungerar inte på samma vis, och det får man ta hänsyn till och hitta den lösning som fungerar bäst. Huvudsaken är att de inte äter från geggig mark. Att ta bort ev spill är ju självklart, men ofta går det att, oavsett få upp fodret från marken och minimera spillet. Bättre och enklare för alla med andra ord :-)


Dessa kloka ord ska jag lägga väl på minnet och aldrig glömma vem som upplyste mig om detta.

Att hästar är individer och inte fungerar på samma vis har jag kännedom om, dock inte att deras naturliga beteende va så skiftande, ännu mera oförstående om att väderförhållandena kan vara så skiftande på en så liten radie.

Finna det bästa alternativet som fungerar bäst,, för vem???
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Det som funkar bäst för mig är att fodra lite men ofta på en så torr och ren fläck som det går. Visst skulle en foderhäck funka.. MEN mina skulle trampa sönder marken runt totalt. Förra vintern fodrade jag dom inne på golv (lösdrift med två hallar)så att det bara var att sopa bort skräpet. Och dom som aldrig skulle skita i närheten av käket gjorde det ändå(mina skiter på vissa platser), men det var bara att mocka bort.

Iom hovsprickan så kan dom inte gå där alls utan nu går dom på den absolut torraste delen dagtid och då får dom två givor ute, frukost och lunch.(Em och kväll serveras inne) och det gäller att lägga det strategiskt, för minsta lilla för blöt mark så är det kletigt direkt. Men det är väl inte alla som har elefanter heller..
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Du har en poäng där men hur menar du att man i så fall ska fodra en häst med stråfoder i hagen vid denna årstid??

Kanske inte alls även om den befinner sig på lösdrift.:confused:

Nej man ska givetvis låta hästarna gå utan mat.

Det foder man ger hästen i hagen lägger man på något, så att det inte ligger direkt på backen.
Självklart blir det spill, men om hästen äter ½ kg från marken så får den ju i sig mindre skit än om den äter 10 kg från marken.
Sen om man ger dem mkt foder är det inte alltid de börjar smaka av det från marken heller. Tallriken måste inte nödvändigtvis vara tom ;)
Hur mkt spill det blir beror ju på hur mkt hästen äter och hur grisig den är.
Det mesta går att lösa!


Sen ska man givetvis rengöra fodringsplatsen, samt ändra fodringsplats efter behov.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 809
Senast: Twihard
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst brukar bli lös i magen vid foderomställningar, som t.ex när betet är slut på hösten och man går över till hösilage och...
Svar
15
· Visningar
2 251
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp