Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Hur många kg ts får hästarna /dag?

Att foderstaten är noga uträknad är ju inte samma sak som att de får tillräcklig mängd grovfoder.
66 ts är ju inte jätteblött, men kan vara för blött om de bara får 8-9 kg/dag exv.
Hur länge har ni balarna öppna?
Får de foder i hagarna? Hur?

Att de inte tål ensilage i sig tror jag inte på, inte när det är så många som är dåliga i magen.
Det vore ju isf om det är ett dåligt foder, vilket ju ibland kan vara svårt att veta med blotta ögat.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Har inte en aning om vad de andra hästarna får i TS faktiskt. Balarna är öppna 2-3 dagar. De får foder i hagen direkt på backen.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

*kl*

Antingen är det vattnet som hästarna dricker och eftersom det varit en hel del nederbörd i större delen av sverige så kan det läcka in smältvatten/regnvatten i vattentäkten.

Hästarna kan göra som mina och äta/dricka en massa snusk ute, vilket medför att det blir sand/jord/smältvatten och annat i magen. Mina blir alltid något sämre (inte lösa, men mera vattninga) i magen vid blötsnö/regn.

Nåt knas med den hösilagebalen?

Det första kan man ta vattenprov, men det måste göras vid nederbörd eller snösmältning

Det andra går inte att göra så mycket åt förutom att ge loppfrön vid misstanke om sand.

Tredje alternativet är att byta hösilagebalen. Och en TS på strax över 60% är ganska lågt.. Denna bal kanske är blötare.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Hm det är flera som tror på vattnet, men de har ju inte vart nån bekymmer förut? Alla hästar har vattenkoppar i hagarna så de har tillgång till fräscht vatten. TS ligger på 66% Men jag fattar inte, om de vore fel på vatten eller hösilage borde ju alla hästar vara dåliga? :S
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Hm det är flera som tror på vattnet, men de har ju inte vart nån bekymmer förut? Alla hästar har vattenkoppar i hagarna så de har tillgång till fräscht vatten. TS ligger på 66% Men jag fattar inte, om de vore fel på vatten eller hösilage borde ju alla hästar vara dåliga? :S

Det är inte säkert. Endel tål mera än andra. Precis som vi människor. Ni har inget hö att gå över på? Eller ännu torrare hösilage?
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

I det stallet jag håller till så blev hästarna dåliga i magen för att silaget var alldeles för blött. Bytte till ett torrare och det blev genast bättre.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

kl

Låg ts i silagwtorsakar inte tarmstörningar om inte hästen får för lite ts brist. 66% är inte blött heller, och man rekommenderar inte torrare.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Börja med att analysera vattnet. Visar det ingenting så gör en hygienanalys på silaget. Visar det heller ingenting får ni gå igenom alla gemensamma nämnare som finns.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

kl

Låg ts i silagwtorsakar inte tarmstörningar om inte hästen får för lite ts brist. 66% är inte blött heller, och man rekommenderar inte torrare.

Men bara för att analysen visar 66% så är troligtvis inte alla balar lika torra/blöta. 1/3 av den analyserade balen är vatten, varför ska det inte vara torrare? Av erfarenhet så vet jag att ju blötare det är ju mer magproblem är det..
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Men bara för att analysen visar 66% så är troligtvis inte alla balar lika torra/blöta. 1/3 av den analyserade balen är vatten, varför ska det inte vara torrare? Av erfarenhet så vet jag att ju blötare det är ju mer magproblem är det..

Magproblem vid lågs TS beror oftast på att hästen inte får tillräckligt mycket TS totalt i foderstaten, att det fodras med dåligt silage och/eller att balarna inte varit tillräckligt homogena vad gäller just TS. De två sista är oberoende av TS-halt dock.

Det har gjorts studier på oliak TS-halter och det finns ingen som helst skillnad i mage, tarm och/eller träck även vid utfodring med mycket låga TS-halter.

Gräs har förrresten lägre TS-halt än det blötaste silage.

Pga flera orsaker, praktiska, botulismrisk, hygieniska osv rekommenderas till häst en TS mellan 45 - 65% när det gäller silage. Under 45% är bökigt att utfodra med och bökigare plasta, över 65% har en sämre lagringsstabilitet och löper större risk att vara hygieniskt dåligt, pga flera orsaker. 'Idealet för att få minimala 'problem' (både praktiska och andra) och maximala fördelar brukar anges till en TS mellan 55 - 60% btw.

Det riktigt 'torrt' silage med TS på 70% och över rekommenderas inte alls, av flera orsaker men ffa att det är mycket större risk för att det är/blir dåligt hygieniskt.

Det kan säkerligen finnas ett fåtal hästar som reagerar/reagerat negativt på 'blött' silage, i en del fall beroende på annat än TS-halten (t ex ingående grässorter osv), och säkert i något fall på att just den hästen är extremt känslig. Men som sagt, hästar har generellt INGA problem med grovfoder med låg TS-halt. Däremot är hästar ovanligt känsliga för hygieniska avvikelser (oavsett TS). Men absolut vanligaste anledningen att de reagerar från magen vid låg TS är för snabbt foderbyte och/eller att de inte fått sitt minimibehov av TS tillgodosett då det fodrats för liten mängd.

Välproducerat silage ska INTE variera mer än någon procent i TS. Dvs säger analysen 66% TS så ska det inte slå på mer än några procent mellan balarna. Om man - vilket tyvärr inte är så ovanligt -har kraftigt skiftande TS; så innebär varje balbyte ett foderbyte i miniatyr, och DET i sig kan skapa magtarmrubbningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

aa kanske... vi har ju inte haft besvär förut men nu har de ju iofs regnat mycket.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Jag tror mest på leran och att ni fodrar i hagen från marken.
Har hästar som varit dåliga i magen även om vi inte fodrat i hagarna, men de går och plockar på marken av de lilla de kan hitta. Nu när det har frusit till så har magarna blivit bättre.

Men jag skulle skicka in vatten prov iaf. Kolla med komunen för har man egen brunn så tro jag det inte kostar något när det gäller eget dricksvatten.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Gräs har förrresten lägre TS-halt än det blötaste silage.Min kusins häst kan inte gå på bete utan blir asdålig i magen av grönt gräs, det går inte heller med nåt annat än torrt hö på den hästen.

Pga flera orsaker, praktiska, botulismrisk, hygieniska osv rekommenderas till häst en TS mellan 45 - 65% när det gäller silage. Under 45% är bökigt att utfodra med och bökigare plasta, över 65% har en sämre lagringsstabilitet och löper större risk att vara hygieniskt dåligt, pga flera orsaker. 'Idealet för att få minimala 'problem' (både praktiska och andra) och maximala fördelar brukar anges till en TS mellan 55 - 60% btw.Det jag vet är att om det är för torrt så kan sileras det inte och kan mögla. Dock har jag gjort försök här med mitt eget hö. Jag har mycket begränsade lagringsmöjligheter inomhus så jag plastar till och med hö och det håller sig skitfint.. Luktar mycket gott och inget dammigt eller nåt när man öppnar balen. Men jag kanske har tur? Gjorde 43bal i fjol och har hittills inte haft någon som varit dålig på nåt sätt.

Det riktigt 'torrt' silage med TS på 70% och över rekommenderas inte alls, av flera orsaker men ffa att det är mycket större risk för att det är/blir dåligt hygieniskt. Risken är kanske större, men då hade jag nog tur med de 43balarna jag gjorde förra året och det ska bli kul att se hur de 14 jag har liggande ute i år. (Hade inte lika mycket mark i år)

Det kan säkerligen finnas ett fåtal hästar som reagerar/reagerat negativt på 'blött' silage, i en del fall beroende på annat än TS-halten (t ex ingående grässorter osv), och säkert i något fall på att just den hästen är extremt känslig. Men som sagt, hästar har generellt INGA problem med grovfoder med låg TS-halt. Däremot är hästar ovanligt känsliga för hygieniska avvikelser (oavsett TS). Men absolut vanligaste anledningen att de reagerar från magen vid låg TS är för snabbt foderbyte och/eller att de inte fått sitt minimibehov av TS tillgodosett då det fodrats för liten mängd. Jag vet dock massor med hästar som reagerat starkt på balar som är något blötare, sen vad forskningen visar är en sak, men hur det funkar i riktiga livet är en annan.

Välproducerat silage ska INTE variera mer än någon procent i TS. Dvs säger analysen 66% TS så ska det inte slå på mer än några procent mellan balarna. Om man - vilket tyvärr inte är så ovanligt -har kraftigt skiftande TS; så innebär varje balbyte ett foderbyte i miniatyr, och DET i sig kan skapa magtarmrubbningar.

Har man ett slätt gärde utan varken kullar eller skugga så kan man nog få ett enhetligt TS, men det finns mycket omständigheter som kan göra att det kan slå en hel del i torrhet. Båda gärdena jag hade i år är belägna i sluttning, med skog runtomkring, det ena sluttar mot ett större dike och det andra sluttar mot ett dike och en mosse på andra sidan. Gräset skiljer sig på en dryg meter i höjd också. Bitvis var det några dm och fläckvis gick det upp till motorhuven på 700:an och då är det mellan 160-170cm.. och tätt.. Så dom balarna lovar jag kan bli väldigt varierande. Och med den sommaren som var när allt som ligger på en torrare mark torkade och sen det som kanske har en vattenådra eller ligger längre ner har tillgång till vatten kan växa så in i :devil:

Ett sånt foder är INTE att rekommendera till känsliga hästar alls och ffa ponnyer. Jag personligen förstår inte varför man ger ponnyer hösilage/ensilage alls, just för att det kan slå på de olika balarna och man inte ser innehållet förrän man skalat balen.


Ang TS häst så tror jag att det är antingen har hästarna ätit massa snusk ute. Ytvatten som rinner in i vattentäkten eller så är det så att denna bal var blötare så hästarna reagerat på den.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Magproblem vid lågs TS beror oftast på att hästen inte får tillräckligt mycket TS totalt i foderstaten, att det fodras med dåligt silage och/eller att balarna inte varit tillräckligt homogena vad gäller just TS. De två sista är oberoende av TS-halt dock.

Det har gjorts studier på oliak TS-halter och det finns ingen som helst skillnad i mage, tarm och/eller träck även vid utfodring med mycket låga TS-halter.

Gräs har förrresten lägre TS-halt än det blötaste silage.

Pga flera orsaker, praktiska, botulismrisk, hygieniska osv rekommenderas till häst en TS mellan 45 - 65% när det gäller silage. Under 45% är bökigt att utfodra med och bökigare plasta, över 65% har en sämre lagringsstabilitet och löper större risk att vara hygieniskt dåligt, pga flera orsaker. 'Idealet för att få minimala 'problem' (både praktiska och andra) och maximala fördelar brukar anges till en TS mellan 55 - 60% btw.

Det riktigt 'torrt' silage med TS på 70% och över rekommenderas inte alls, av flera orsaker men ffa att det är mycket större risk för att det är/blir dåligt hygieniskt.

Det kan säkerligen finnas ett fåtal hästar som reagerar/reagerat negativt på 'blött' silage, i en del fall beroende på annat än TS-halten (t ex ingående grässorter osv), och säkert i något fall på att just den hästen är extremt känslig. Men som sagt, hästar har generellt INGA problem med grovfoder med låg TS-halt. Däremot är hästar ovanligt känsliga för hygieniska avvikelser (oavsett TS). Men absolut vanligaste anledningen att de reagerar från magen vid låg TS är för snabbt foderbyte och/eller att de inte fått sitt minimibehov av TS tillgodosett då det fodrats för liten mängd.

Välproducerat silage ska INTE variera mer än någon procent i TS. Dvs säger analysen 66% TS så ska det inte slå på mer än några procent mellan balarna. Om man - vilket tyvärr inte är så ovanligt -har kraftigt skiftande TS; så innebär varje balbyte ett foderbyte i miniatyr, och DET i sig kan skapa magtarmrubbningar.


Kul att ta del av att även du är av samma uppfattning som jag och rekomenderar inte detta stråfoder som lämplig hästföda.

P.S. När blev gräs inplastat och ens kan tas upp som jämförelse med silage??
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

aa kanske... vi har ju inte haft besvär förut men nu har de ju iofs regnat mycket.

Snarare så att ju längre tiden går, desto mer skit blir det i backen.
Både bajs och annan skit.

Även om det "mockas regelbundet" så ligger ju skit kvar på backen.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Och där har ni kanske det enkla svaret.
Att ge foder i hagen direkt från backen, speciellt vid den här tiden på året, är ju som att be om magproblem...

Du har en poäng där men hur menar du att man i så fall ska fodra en häst med stråfoder i hagen vid denna årstid??

Kanske inte alls även om den befinner sig på lösdrift.:confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 809
Senast: Twihard
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst brukar bli lös i magen vid foderomställningar, som t.ex när betet är slut på hösten och man går över till hösilage och...
Svar
15
· Visningar
2 251
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp