Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

TessieW

Trådstartare
Behöver höra era kloka tankar om vad diarré hos flertalet hästar i samma stall kan bero på. Står i ett stall där ser serveras analyserat hösilage. Nu under hösten har de flesta av hästarna blivit dåliga i magen, vissa till och från och vissa är dåliga hela tiden. En av hästarna äter numera hö sedan minst en vecka tillbaka men är fortfarande dålig i magen, från komockor till vattentunn diarré. Min häst är helt normal i magen och går i samma hage som en häst som är dålig i magen. Enda gången min häst varit lite lös i magen var när jag ökade på ett par kg på hösilaget och det varade 2-3 dagar. Men hon har aldrig haft sprutande diarré som de andra hästarna haft/har.

Vad kan det bero på? Förra året hade vi inte dessa bekymmer och hästarna går i samma hagar som mockas kontinuerligt och vilar under sommaren. Det finns väldigt kort gräs i hagarna. Det har inte spelat någon roll om det varit frost eller ej, för hästarna har varit dåliga även när det varit plus 10 hela natten. Torrsubstansen på hösilaget ligger på 66% och smältbart råprotein på 41 g/kg foder.

En spontan tanke hos mig är, kan mask orsaka dessa symptom? Vi tog träckprov innan sommaren och de hästar som påvisade mask avmaskdes. Under sommaren/hösten har flera nya hästar flyttat in. Min häst har varit nollad på alla träckprov de senaste 5 åren :D Och min häst är ju nästan den enda som inte varit dålig.. vad tror ni?

Hästägarna är oroliga över detta och jag med :crazy:
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Skulle kunna bero på mask. En annan idé som jag fick var vattnet... Är det från egen brunn? Kontrollerat? Har hört om ett stall vars hästar blev dåliga i magen (inte alla i stallet men en stor del) och de hade för mkt e. coli bakterier i vattnet.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Det är vatten från egen brunn men jag tror att allt är omgjort för bara några år sen för gården är helt renoverad och det är noggrannt gjort. Men ett vattenprov vore ju inte dumt att göra, man vet ju aldrig. En annan tanke som väcks hos mig är jordbakterier? Vad tror du om det?

Det som är konstigt är ju att min häst inte alls är dålig som de andra.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Ja, det skulle också kunna vara en möjlig orsak. Får dom morötter (kanske dom andra , men inte din?)? kan ju finnas på dem, eller i markerna...
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Jag tror också på att det kan vara vattnet, om det inte är det så skulle nästa gissning vara silaget, hur länge sedan installning? Någon märkbar förändring vid bal-byte? är det någon stor skillnad i värdena på balarna?
Hur länge har det varit såhär?

I vårat stall fick samtliga hästar dåliga magar efter ett balbyte, det visade sig att det var första-skörds balen (kom från en annan, nysådd äng) som ställde till det, på grund av att den tidigare balen hade avsevärt lägre värden så blev det en helomkastning för hästmagarna, men efter några dagar så blev dom ju då bättre..
(ska tillägga att vi har fri tillgång i hagarna åt samtliga hästar, så kolikrisken var minimal, eftersom först-skördsbalen bara användes till kvällsfodring)
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Hmm, om det skiljer sig mellan balarna vet jag faktiskt inte. :crazy: Vi stallade in helt och hållet i september och sedan dess har de ätit av denna skörd. Tror hösilaget kommer från samma vall. Vi ska göra träckprov på samtliga nästa vecka.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Du kanske blivit frälst med en stålmagad häst?:D i så fall är du lyckligt lottad;)

Njae, hon får kolik så fort en bal börjar bli dålig trots att ingen annan häst reagerar. Ger henne såklart inte dålig mat!! Men oseriösa före detta stallägare har gjort :devil:
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

En del hästar tål inte ensilage lika bra och blir dåliga i magen av ensilage.
Vi har 2 som blir lite sämre i magen varje år och får proviva och jäst.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Den vanligaste orsaken till dåliga magar är att ts halten är för låg, att hästen inte äter tillräckligt helt enkelt alternativt inte får tillräckligt att äta. Att hästägaren jämnställer ensilaget med hö och ger lika många kg.
En annan orsak kan vara att den hygieniska kvaliten är dålig i balarna, det är inget man kan se med blotta ögat utan det måste göras analys.
Vattnet eller dålig rengöring av hinkar kan vara en annan orsak och även att hästarna får för mycket kraftfoder.
Det kan också vara för lång tid mellan fodringarna så att hästarnas magar är tomma för länge.

Vad står de på för strö? Får de tillgång till halm?
Ibland kan det vara så enkelt som att man drar ner på kraftfodret och ökar ensilage givan eller kompletterar med halm.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Hästarna äter analyserat hösilage, fodras 4 ggr/dag och foderstat är uträknad. Vattnet är samma som dricks av gårdens människor och det har inte varit så här förut och jag har stått i stallet ett tag. De flesta hästarna står på spån men de flesta får tillgång till halm och en del hästar står helt på halm.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Är det rimligt att tro att 80% av hästarna inte tål ensilage? :S
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

i ett stall vart flertal hästar dåliga i magen en period ett år, efter mycket klurande kom det underfund med att när det regnade rann det från dyngstacken ner i hagarna och det var det som gjorde dem dåliga.

Tror inte att det är så för dig, men.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Är halmen av god hygienisk kvalitet?
Har ni gjort en hygienisk analys på hösilaget?
Om inte skulle jag skicka in prov på både halm och hösilage.

Om det är okej och träckproven visar sig ok skulle jag nog ta avföringsprov.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Även jag skulle göra en hygienanalys på silaget och ev halmen. Silaget i första hand dock.

Hoppas ni får rätt på vad det är, men jag skulle först och främst misstänka grovfodret och kolla det ögat/näsan inte kan se, dvs en hygienanalys.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Lera? Två av mina hästar blir dåliga i magen vår och höst och jag har kommit fram till att det förmodligen beror på att hagen är blötare under samma perioder. När snön kommer försvinner det och de är inte dåliga under sommaren. Vi har provat med höhäckar men hittills har vi inte lyckats hitta någon modell som står emot deras kliande :devil:.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Njae så är de inte för oss för vi har ingen gödselstack på backen utan tömmer i en vagn.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Mm de är tänkvärt. Fast tror inte det beror på halmen för alla äter inte halm. Analys är som sagt gjord på hösilaget.
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Är foderanalys och hygienanalys två olika analyser?
 
Sv: Hjälp! Hästar som är lösa i magen! Långt

Hmm ja lerigt är det ju nu efter allt regnande. Det låter ju som att de kan vara iaf en bidragande orsak.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 809
Senast: Twihard
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst brukar bli lös i magen vid foderomställningar, som t.ex när betet är slut på hösten och man går över till hösilage och...
Svar
15
· Visningar
2 251
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp